10-10-2018 - Nieuws, Wielrenblad

Cannondale Synapse NEO

Cannondale, onthulde laatst zijn allereerste e-racefiets, de Synapse NEO. De Synapse NEO maakt fietsen op de weg toegankelijk en leuk voor iedereen met zijn comfortabele rijgedrag. Dankzij het vermogen en de actieradius van de fiets is deze geschikt voor alle situaties, van snelle ritjes na het werk tot lange bergtochten en nog veel meer.

Prestatieverhogende berggeit

De Cannondale Synapse Neo is uitgerust met de derde generatie Bosch Active Line Plus, een stille motor waaraan Cannondale aanpassingen heeft gedaan om de rijervaring zo natuurlijk mogelijk te maken. In de praktijk betekent dit dat als je met een cadans van tussen de 60 en 80 rijdt, je een minimale ondersteuning hebt. Wanneer je meer kracht zet en de trapfrequentie verhoogt, gaat de motor automatisch meer ondersteunen. Vooral in de bergen is dit een leuke en natuurlijke ervaring.
De testrit bestond uit een ronde van 65 kilometer met daar in zo’n 2.000 hoogtemeters. De geometrie van de fiets heeft veel weg van die van de reguliere Synapse, de fietshouding is dan ook erg comfortabel. De ondersteuning stond meestal in de ‘tour’-stand, waardoor je bergop nog behoorlijk moet bijtrappen. Toch kan je lekker kletsend bergop rijden, met een snelheid van ongeveer 15 kilometer per uur. De laatste col reed ik in de ‘turbo’-stand volgas op, met 25 kilometer per uur. Een leuke ervaring, hoewel je als wielrenner die van afzien houdt meer plezier hebt in de ‘tour’-stand. Dit zou denk ik wel de stand zijn waarop mijn vrouw bij mij zou kunnen blijven en zelf toch actief aan het bewegen is. De accu van 500 Wh had na deze rit nog voor 10 kilometer stroom over. Op het vlakke zou een actieradius van meer dan 200 kilometer mogelijk moeten zijn.

Cannondale Synapse NEO revieuw 4

Afdalen met de Synapse NEO is simpelweg fantastisch. De 32 millimeter-banden, in combinatie met de laag geplaatste motor en accu, maken dat de fiets als een blok op de weg ligt. Met de krachtige schijfremmen zorgt dit dat ook minder ervaren fietsers (waarvoor de NEO min of meer voor bedoeld is) met veel plezier en vertrouwen kunnen afdalen.
Het gewicht van zo’n 17 kilogram maakt dat hij uit de bocht wat traag op gang komt, maar desalniettemin haalde ik een snelheid van 75 kilometer per uur zonder me een moment onveilig te voelen. Door de huidige wetgeving schakelt de ondersteuning uit bij 25 kilometer per uur. In de bergen geen probleem, dan klim je met die snelheid iedereen eruit (en voor de afdaling heb je de zwaartekracht). In Nederland zou de ondersteuning wat later uit mogen schakelen, dus op dit moment is de Synapse NEO vooral interessant voor hen die graag het wielrennen in de bergen willen ontdekken. De Synapse NEO is vanaf oktober verkrijgbaar in drie 700c-uitvoeringen en één 650b-model. De modellen gaan vanaf: €3.299,-.

Cannondale Synapse NEO review

Voor meer informatie over de Cannondale Synapse NEO kun je terecht op de website van het merk. Het gehele artikel over de Cannondale Synapse NEO lees je in Wielrenblad #4 2018, welke eind oktober verschijnt. Abonnees ontvangen deze nieuwe herfstuitgave als eerste, maar uiteraard kun je ook terecht in onze Soul Webshop.

 van