Cube Stereo Team
Op de showroomvloer voldoet de Cube Stereo Pro al op aardig wat punten aan ons wenslijstje van een ideale allmountain-ride: centrale zitpositie, acceptabel gewicht en een prijskaartje dat ons niet in een persoonlijke financiële crisis stort. Als we daar dan nog bij optellen de goede en degelijke componenten waarmee hij wordt afgemonteerd, dan heeft deze fiets absoluut potentie om een one-bike-quiver te zijn. Nu willen we maar een ding: naar de bergen ermee!
De Stereo was een paar jaar geleden eigenlijk zijn tijd vooruit. Maar weinig andere merken boden een fiets aan met vergelijkbare verhouding tussen meer veerweg en acceptabel gewicht. Inmiddels is de concurrentie ook wakker geworden en is het segment van ‘allmountain ride’ aanzienlijk gegroeid, maar Cube zelf is ondertussen ook door blijven sleutelen aan het allmountain-rideconcept van de Stereo en het resultaat mag gezien worden.
Tekst: Bas Rotgans
Foto: Michiel Rotgans
Laten we beginnen met een van de meest opvallende eigenschappen van de nieuwe Stereo: hij is mooi! Uiteraard is dat niet het allerbelangrijkste, maar toen de Duitsers van rechte buizen overstapten op hydroforming (waarbij meer organische vormen in de buizen geperst kunnen worden) hebben ze de Stereo ook een elegante make-over gegeven. Van de grove vierkantige uitstraling is niets meer over, de lijnen van het frame swingen vloeiend van voor naar achter.
In de praktijk rijdt de fiets zoals hij eruit ziet, als een soort mini-downhillbike, heel centraal en vanuit het midden. Als rijder zit je gebalanceerd op – zelfs bijna in – de fiets en kun je ‘m heel neutraal vanuit het midden in de bocht leggen. De redelijk lage bottombracket helpt hier zeker bij. De Stereo stuurt gebalanceerd door de bochten, waarbij hij tot het allerlaatste moment zijn grip behoudt. De kracht van de Stereo zit hem sowieso in de down. Hij is stabiel en neemt alle brokken en obstakels met een vanzelfsprekendheid die je niet verwacht bij een fiets die zo lichtvoetig en elegant rijdt. De uitstekende RP23 demper van Fox en de Revelation vork van Rockshox dragen in grote mate bij aan die souplesse en het gevoel dat de vering bodemloos is en heel erg veel kan hebben voordat je het einde bereikt.
Die bodemloosheid zou wel eens met het dualtrailcontrol-systeem te maken kunnen hebben. Hierbij zit de demper niet aan een kant vast aan het frame en aan de andere kant aan de achterbrug, maar wordt hij vanf twee kanten tegelijkertijd ingedrukt. Bij ritjes op fietsen met vergelijkbare systemen hebben we datzelfde gevoel van bodemloosheid ervaren. Wij zijn niet de allergrootste fans van de oude Hayes Stroker Ryde remmenmaar met deze leveren tot nu toe goede prestaties, dat ze zijn gecombineerd met 180 millimeter schijven, draagt daar waarschijnlijk aan bij. Toch kunnen we ons niet helemaal aan de indruk onttrekken dat ze aan de lichte kant zijn voor een fiets die zo hard DOWN kan rijden.
Dat de fiets goed afdaalt had je op basis van zijn ruige motorcross-achtige uiterlijk wel mogen verwachten. Waar hij pas echt verrast is bij de UP! 150 millimeter veerweg en dikke banden lijken niet het ideale recept om lange bestijgingen mee te lijf te gaan, maar de Stereo kachelt op z’n dooie gemak overal omhoog. De afzinkbare voorvork (in een stap van 150 naar 120 millimeter) helpt dan nog een handje om wat meer in de aanvalshouding te zitten.
De veerconstructie in de achterbrug heeft heel weinig last van aandrijfinvloeden, al helemaal niet als je de Propedal in de zwaarste stand aanzet. Zo klimt de Stereo niet merkbaar zwaarder dan zijn meer voorwaarts georiënteerde allmountainsportcollega’s met zo’n honderdtwintig millimeter veerweg, terwijl naar beneden
het gas er echt harder op kan.
Als we dan nog even verdergaan op uiterlijkheden: wij moesten ‘even wennen’ aan de afmontage met onderdelen in op elkaar zijn afgestemde kleuren. In eerste instantie vonden we het zelfs een beetje overkill. Maar na een paar dagen testen raakten we eraan gewend. We begonnen zelfs het mooie in te zien van de moeite die Cube heeft genomen om alles te op elkaar af te stemmen. Als we inmiddels zouden moeten kiezen tussen of een matzwarte versie, of deze kleurige variant dan zouden we voor deze variant gaan, vooral omdat ie wat aparter is. De Pro uitvoering van de Stereo die wij mee hadden is de goedkoopste uit de stal, afhankelijk van je budget kun je een van de duurdere uitvoeringen kiezen die een verdere sprong in gewicht en kwaliteitscomponenten oplevert.
Al met al een heerlijke fiets voor mensen die op zoek zijn naar een top-allrounder die je in Nederland op elk parcours kan gebruiken en waar je in de Alpen lange beklimmingen mee kunt bedwingen. Maar het meest komt hij tot zijn recht als je boven bent en aan die lange lange afdaling mag beginnen.
FACTS
UPs
– prestatie downhill
– kwaliteit van gemonteerde componenten
– veel stijfheid door gebruik van steekassen voor en achter
DOWNs
– gewicht van het frame
– remmen zijn vrij licht voor de wat zwaardere rijders
GEOMETRIE
gewicht 13,7 kg
stuurhoek / zithoek 68 / 74 °
bovenbuis / voorbouw 598 mm / 90 mm
wielbasis / brackethoogte 1147 mm / 335 mm
veerweg 150 mm / 152 mm
stuurbreedte / zadelpen Ø 680 mm / 34,9 mm
materiaal Alu, 16/18/20/22”
prijs (frame) € 2099,-
ZINVOLLE UPGRADES:
– minder grove banden voor Nederlands parcours
– telescopische zadelpen
– bij gebruik in de bergen een schakelende chainguide
BROERTJES EN ZUSJES:
Stereo Team
€ 2.599,-
alu / XT/SLX
Sun Ringlé wielen
13,3 kg
Stereo Race
€ 2.999,-
alu / XTR/XT
DT Swiss wielen
12,9 kg
Stereo WLS
€ 2.599,-
alu / volledig XT
DT Swiss wielen
12,2 kg
De Stereo’s zijn ook nog beschikbaar in uitvoeringen met een identiek frame van carbon (de HPC Pro, HPC Team, HPC Race en HPC SL), gewicht loopt af van 12,9 kg tot 11,9 kg en prijzen lopen op van € 2.799,- tot € 4.999,-
tekst: Bas Rotgans
foto’s: Michiel Rotgans