15-03-2024 - Mountainbiken, Nieuws

De nieuwe Specialized Epic 8: goed, beter, Epic?

De nieuwe Specialized Epic onder de loep! Specialized blijft met de Epic 8 opnieuw de concurrentie voor dankzij een bijzonder uitgebalanceerd frame. Hoewel je goed moet kijken om de verschillen tussen de Epic 7 en Epic 8 te zien, is de bike door de mannen en vrouwen van het Ride Dynamics-team compleet onder handen genomen op het gebied van geometrie en kinematica. Het frame ziet er dus misschien wel hetzelfde uit, maar werkt compleet anders. Wij kregen de kans om de Epic 8 uitgebreid te testen in uiteenlopend terrein. Daarnaast mochten we ook de Epic 8 Evo aan de tand voelen.

De Specialized Epic 8 S-Works die wij voorgeschoteld krijgen geldt als het neusje van de zalm binnen de Epic 8-lijn. De fiets is gemaakt van 12FACT carbon en is voorzien van Sram’s nieuwste Flight Attendant. Om deze review voor iedereen leesbaar (en betaalbaar) te houden, bespreken we de vernieuwingen van de Epic 8 in zijn algemeen, waarbij we de Flight Attendant aan het eind van dit artikel apart behandelen. Wanneer we de Epic 8 onder ogen krijgen, dan vallen een aantal zaken op. Allereerst, er lijkt in eerste instantie weinig veranderd. Maar kijk je nog eens goed, dan blijkt de onderbuis een stuk dikker en zie je op de onderbuis een SWAT-klep die toegang geeft tot de bergruimte in het frame. Het laatste opvallende punt is dat het Brain-systeem achterop ontbreekt. Dit systeem is ooit bedacht om de pedal-bob, het schommelende gevoel dat een full-suspensionbike soms kan geven, tegen te gaan. Kort gezegd, dit systeem voorkomt dat de achtervering bij elke oneffenheid direct inveert, er is eigenlijk een soort drempel. Zijn de oneffenheden groter, dan wordt de vering wel aangesproken. De ontwikkelingen in de afgelopen jaren hebben de functionaliteit van het systeem naar de achtergrond getrokken, moderne full suspensionbikes hebben amper last van pedal-bob. Daarnaast was het Brain-systeem vrij prijzig en het moest regelmatig onderhouden worden voor een soepele werking. En nu heeft Specialized dus afscheid genomen van Brain.

Wanneer we verder kijken zien we dat de remkabel door het balhoofd loopt, dit is enkel het geval bij de S-Works-modellen, alle andere modellen hebben deze ‘ouderwets’ door het frame lopen. De ingangen zijn fraai voorop geplaatst en binnenin lopen carbon kokers die de kabels geleiden, zeer gebruiksvriendelijk. De SWAT-box heeft trouwens een mooie nieuwe sluiting die solide aanvoelt. Op de achterzijde kun je een Dynaplug en een CO2-patroon vastmaken, zodat je die direct bij de hand hebt in geval van pech.

Qua opbouw, we benoemen het kort, zien we een te verwachten mooie combinatie van producten, zoals een SID-vork en SIDluxe-demper, een Sram T-Type-schakelgroep voorzien van een Quarq XX SL-crankstel (nodig voor Flight Attendant), een carbon Control-wielset en Sram Level Ultimate-remmen. Het geheel staat op een combinatie van FastTrak-en Renegade-banden met een Control-casing.

Epic of Evo?

De Epic 7 Evo was in 2023 de ster van het XC-wereldbekerseizoen. Hoewel de toevoeging Evo bij Specialized wil zeggen dat het een robuustere, meer op afdalingen gerichte variant betreft, kozen bijna alle pro’s voor de Evo-variant. Met name doordat de wereldbekerparcoursen steeds technischer en uitdagender zijn geworden en de Epic Evo dus de betere keus bleek te zijn in vergelijking met de klassiekere Epic. Dit is Specialized niet ontgaan en de huidige Epic 8 is zodoende gebaseerd op de successen van de Epic 7 Evo. Het maakt de huidige Epic 8 dan ook capabeler dan de voorgaande Epic 7 Evo. Maar wat voegt de Epic 8 Evo dan toe? Nog even geduld, daar komen we zo op terug.

Wanneer we de geometrie samenvatten, dan is de Epic 8 iets luier en nog best een stukje langer dan zijn voorganger. Bekijk je het geheel op papier, dan lijkt het meer op een volledige trailbike dan op een fiets met klassieke XC-geometrie. Alle modellen hebben een flip-chip achter de demper waarmee je de fiets desgewenst in een wat steilere of juist luiere stand kunt zetten. Standaard wordt de Epic 8 in de steile stand geleverd. Het frame weegt, afhankelijk van het model en demper, tussen de 1950 en 2250 gram, ons S-Works-model geeft 1795 gram aan op de weegschaal en dat is inclusief de SID-demper, de ingebouwde stuuruitslagbeperker en een royale rubberen beschermbumper aan de onderzijde.

Open of dicht

De 120 millimeter demper kent drie standen, open, dicht en trappen. Of, zoals Specialized het noemt: Wide Open, Sprint of Magic Middle. De eerste twee mogen duidelijk zijn. De Magic Middle-stand behoeft misschien wat meer uitleg, dit is de stand waarin je waarschijnlijk de meeste tijd zult doorbrengen. Deze stand is zodanig getuned dat de demper, net als bij het Brain-systeem het geval, niet direct inveert bij oneffenheden op het terrein. Vervolgens, wanneer het systeem wel wordt geactiveerd kan het degressief dempen, waardoor juist meer demping mogelijk is. Dit zorgt er onder andere voor dat de Epic 8 twintig procent minder pedal-bob heeft dan de Epic 7 Evo. Daarnaast zorgt een nieuwe kinematica voor een toename van tien procent anti-squat, hiermee reageert de bike nog minder op het trappen. Intern is er in de demper nog een extra ‘stootblok’ geïnstalleerd, deze rubber ring voorkomt een bottom-out van de demper en geeft een gevoel van eindeloze veerweg.

Genoeg techniek, tijd voor een rondje. Het terrein waarop we de Epic 8 mogen uitlaten heeft alles in zich om de bike goed te testen, een technisch en soms zeer steil terrein met uiteenlopende ondergrond, van snelle en gladde bosgrond tot een serieuze rockgarden en met stenen en wortels bezaaide afdaling. De hoogtemeters gaan zowel omhoog als omlaag, waarbij de afdalingen allemaal bikepark-waardig zijn, inclusief enkele sprongen en houten drops.

Stijf

De Epic 8 is stijf, zeker in de gesloten demperstand, maar op een efficiënte en comfortabele manier. Aanzetten vertaalt zich direct in voorwaartse snelheid die je uitdaagt nog een tandje bij te zetten. Vreemd genoeg voelt de bike toch speels aan, ondanks de diepe zit. Het impliceert dat we ook op de vlakkere stukken en soms zelfs in de klim een hoge fun-factor ervaren. De fiets assisteert je op alle mogelijke manieren om op flink tempo te blijven rijden, zonder dat je het gevoel hebt op een fragiele XC-bak te fietsen waar je delicaat mee om moet gaan. Dit wordt bevestigd wanneer we bovenop de heuvel aan de afdaling beginnen. We aarzelen eigenlijk geen moment en de Epic 8 begeleidt ons zonder aarzelen door kombochten, technische rotspassages en van de houten drops. Na een paar rondes durven we zelfs de wat grotere dubbel te springen en hoewel we deze de eerste poging net niet halen, geeft de bike absoluut het vertrouwen om de dubbel de volgende afdaling nogmaals (met succes) te springen. De gemonteerde banden zijn misschien nog wel de meest beperkende factor. Hoewel het niet de allerlichtste S-Works-banden zijn hebben ze een hoge druk nodig om niet lek te rijden, wat hier en daar voor wat onaangenaam schuiven zorgt. Maar let wel, we hebben het hier over een afdaling waar een trailbike beter op zijn plaats zou zijn. Enkel bij een maximale sprong van de houten drop gaat het verkeerd. Tijdens de ongelukkige landing op een wortel wordt de limiet duidelijk: bike en benen missen de veerweg om deze ongelukkige lijnkeuze op te vangen, wat resulteert in een valpartij.

Conclusie Epic 8

Het vermelden waard is dat we na een lange dag in het zadel frisser zijn gebleven. Wat we hiermee bedoelen is dat bij de meeste XC-bikes de snelheid ten koste gaat van het comfort, dit is niet het geval bij de Epic 8. Het potentieel van deze bike is enorm, zeker voor ons Nederlanders. Want met deze bike heb je een absoluut racemonster voor alles wat Nederland je voor de voeten kan gooien, terwijl hij ook nog eens comfortabel genoeg is voor langere marathons en hij meekan op trips over de grens. Zou je voor een tripje richting de bergen de banden vervangen door een wat steviger paar, dan heb je jouw N+1-probleem misschien wel opgelost.

Prijs: € 14.500
Frame: Specialized Fact 12M carbon fiber
Vork: RockShox SID Ultimate Flight Attendant 120 mm veerweg
Demper: RockShox SIDLuxe Ultimate Flight Attendant 120 mm veerweg
Crankstel: Sram Quarq XX SL vermogensmeter
Groepset: Sram Eagle AXS XX SL, T-Type
Remmen: Sram Level Ultimate, met 180/160 mm rotoren

Banden: Specialized Fast Trak Control voor en Specialized Renegade, Control
Wielen: Roval Control SL
Stuur: Roval Control SL Integrated cockpit
Handvatten: Specialized Trail
Zadelpen: RockShox Reverb AXS
Zadel: Body Geometry S-Works Power Carbon

Epic 8 Evo

Maar wacht even, horen we je denken. Als de Epic 8 de opvolger is van de Epic 7 Evo, wat is dan de bedoeling van de Epic 8 Evo? Deze krijgt een mooie plek in het downcountry-spectrum, met weliswaar hetzelfde frame als de Epic 8, maar dan robuuster opgebouwd. Een lichtvoetige, speelse trailbike waarmee je zowel snel klimt als daalt.

De Epic 8 Evo staat door de tien millimeters extra voorop wat hoger op zijn poten, dit maakt ‘m tevens iets luier qua hoek. De Epic 8 Evo wordt daarnaast geleverd in de lage stand flipchip, wat ‘m bij elkaar opgeteld meer een trailbike-uiterlijk geeft dan de Specialized Epic 8. Kon de Epic 8 eigenlijk alles in Nederland al aan, met de Evo hebt je een fiets die op menig Alpentrip ook niet misstaat

De complete fiets is trouwens geen lichtgewicht vergeleken met zijn voorganger, de Epic 8 Evo is een kilo zwaarder. Maar daarvoor krijg je wel wat terug: een Fox Factory 34-vork met Grip2-demping, een Fox Float-demper, een volledig verstelbare Fox Transfer-dropper en Srams Code-remmen met een royale 200 millimeter HS2-rotor voor. De fiets rolt op Specializeds eigen Purgatory-band voor (in een zacht T9-compound) en achter een Ground Control-band (in iets harder T7-compound), beide in een Grid-karkas uitgevoerd om beter bestand te zijn tegen lekrijden. De wielen zijn zelf een combinatie van carbon Control-velgen op een Industry Nine-naaf.

Ook hier valt het stijvere frame op, wat samen met de verbeterde anti-squat en afgenomen pedal-bob zorgt voor een fiets die rap vooruit wil. De banden maken in onze ogen het meeste verschil, met name de zachtere Purgatory-band geeft precies dat vertrouwen en grip wat bij de Epic 8 soms ontbrak. Uiteraard betaal je daar de prijs voor tijdens het klimmen, zowel qua gewicht als rolweerstand. Maar ondanks dat je wat minder vlot omhoog trapt dan met de Epic 8, gaat het nog steeds vlot en is de Epic 8 Evo een capabele klimmer.

De Fox Float kent twee standen, open en dicht. Dicht is ook echt dicht, met het nadeel dat je elke oneffenheid voelt. De open stand is goed in balans en hebben wij dan ook veel gebruikt tijdens het klimmen, enkel over langere gravelpaden omhoog loont het om de demper op dicht te zetten.

Tijdens het klimmen valt het gewicht op, vergeleken met de concurrentie in het downcountry-segment is hij zeker licht. Hoe licht, dat merk je pas goed in de afdaling, aangezien je daar geen moment aarzeling ervaart. De Epic 8 Evo voelt aan als een volwaardige trailbike en loodst je vol vertrouwen door kombochten, steil en technisch uitdagend terrein en daagt je uit speelse lijnkeuzes te maken.

Ook de Epic 8 Evo heeft de SWAT-box en met ruimte voor twee bidons is hij geschikt voor langere tochten. En was de Epic 8 al prima qua comfort, de Epic 8 Evo is nog een tandje comfortabeler. Wel is het, net zoals bij de Epic 8 trouwens, zaak de demper goed af te stellen. De anti-squat kan samen met de stijvere achterkant anders zorgen voor ongewenste feedback. Met de juiste instellingen en techniek blijft de fiets goed aan de grond plakken met voldoende tractie.

Specificaties Epic 8 Evo

Prijs: € 9.000
Frame: Specialized Fact 11M carbon fiber
Vork: Fox 34 Factory Grip2 130 mm veerweg
Demper: Fox Float Factory Evol 120 mm veerweg
Groepset: Sram XO T-Type
Remmen: Sram Code Stealth Silver met 200/180 mm HS2-rotoren
Banden: Specialized Purgatory Grid T9 29 voor en Specialized Ground Control Grid T7 achter
Wielen: Roval Control-velgen met Industry Nine 1/1-naven
Stuur: Roval Control carbon
Stuurpen: Race Face Turbine
Handvatten: Roval
Zadelpen: Fox Transfer Factory
Zadel: Body Geometry Power Expert

Keuzestress

Tja, en waar moet je nu voor kiezen? Nog best lastig, want samen met de eerder geïntroduceerde hardcore racebak Epic WorldCup heb je nu de keuze uit drie smaken. Deze Epic WorldCup lijkt nog het meest op de matig comfortabele, maar supersnelle XC-bakken zoals we gewend zijn en deze bike is in onze ogen op zijn plaats op korte XC-rondes waarbij sprinten van groot belang is. De Epic 8 Evo is uitgegroeid tot een ware downcountryfiets met een hoog fun-gehalte. Neig jij eerder naar een lichte trailbike, dan zou de Epic 8 Evo ook zeker in jouw straatje passen. De Epic 8 vult het gat hiertussen door niet alleen licht en snel te zijn, maar ook zeer capabel te zijn in uitdagende omstandigheden en wisselend terrein. Laat je zeker niet bedriegen door zijn XC-achtige uiterlijk, want naast racen is het een absolute alleskunner. Doordat de bikes zo dicht bij elkaar liggen kun je zowel de Epic meer naar de Evo brengen als andersom. Met name door de banden aan te passen aan het terrein kun je met beide Epics een enorm breed terrein aan. Zoals gezegd is dit bij uitstek een bike voor ons Nederlanders. Wanneer je niet specifiek op zoek bent naar de meest capabele afdaler in het trail-, enduro- of zelfs downhill-segment of slechts enkele weken per jaar over de grens vertoeft, dan heb je met de Epic 8 een bike te pakken waarmee je het allemaal aankan. En laat je niet ontmoedigen door de prijzen van onze testmodellen, de Epic 8 Comp geeft je voor 5.200 euro dezelfde prestaties. Voor ons een eye-opener waarmee Specialized laat zien dat de mountainbike nog lang niet is uitontwikkeld.

Flight Attendant

Ons testmodel was voorzien van Flight Attendant, een systeem dat demper en vork continu op de beste stand zet. Het bestaat uit een vermogensmeter in het crankstel, een sensor op de vork, een sensor op de demper, een pod en een app. Alles communiceert met elkaar, je hebt dus elk onderdeel nodig om het systeem te laten werken.

De sensoren voelen aan wanneer je omhoog of omlaag rijdt en de vermogensmeter meet hoeveel kracht je levert. Op basis daarvan bepaalt het zelflerende systeem wat de beste stand is voor jouw vork en demper: open, dicht of ‘pedal’. Laatstgenoemde heeft wat meer functies. Gedurende elke rit registreert het systeem jouw kracht in wattages. Op basis van jouw laatste zeven ritten maakt het een inschatting van jouw wattages bij een sprint, wat je duurvermogen is, enzovoorts. Zo kan het leren wat je aan het doen bent bij bepaalde waardes. Wil je bijvoorbeeld een sprint trekken, dan weet het systeem dat en kan het de demper en vork dichtzetten. Door de eerste ritten diverse sprints te trekken leerde het systeem waar onze waardes lagen en merkten we de dag erop al verschil: het systeem had zich aangepast aan ons rijgedrag. Ook wanneer je wat kalmer rijdt schakelt het systeem weer terug naar pedal of zelfs open.

Dit is trouwens met behulp van de app nog te finetunen, hierin kun je veel waardes naar wens aanpassen, waardoor de fiets uiteindelijk precies reageert zoals jij dat wenst. Dit kan trouwens ook zonder de app. Op de pod, de afstandsbediening van Sram waarmee je links op het stuur tevens de dropper bedient, zit nog een knop waarmee je het systeem direct kan blokkeren, door Sram als Sprint-knop bestempeld. Hiermee overrule je tijdelijk de settings.

Op de vork zitten diverse gekleurde leds die laten zien in welke stand je zit. De Pedal-modus staat standaard op 0 en kan je qua stijfheid aanpassen in +1, +2, -1 of -2. Gezien het stijve frame vonden wij -1 de beste stand voor het ruigere terrein, vermoedelijk is 0 of zelfs +1 voor Nederland fijner. Dit is vlot vanaf het stuur naar wens aan te passen. Mocht je net zo’n nerd zijn als wij, dan kun je ook deze standen weer verder finetunen in de app, zodat het systeem naadloos bij jouw rijgedrag en wensen aansluit. Het brengt wel wat inleestijd met zich mee, maar ook zonder verdere finetuning werkt het systeem uitstekend.

Wat je er, nadat alles is ingesteld, concreet van merkt is dat je continu in de juiste stand rijdt, wat wederom interessant is voor ons Nederlanders. Onze trails gaan eigenlijk continu omhoog en omlaag, maar zijn te kort om daar steeds demper of vork op af te stellen. De meeste mensen zullen op standje pedal rijden en het daarbij laten.

Met Flight Attendant geniet je van vering op zijn best: elk vlak stukje in Pedal-stand; bij dat korte felle klimmetje die twintig meters in Lock; op de evenzo korte afdaling voluit in Open-stand. Dit gaat trouwens zeer, zeer snel.

Een hoop techniek zorgt ervoor dat jij je kan richten op het fietsen zonder zorgen over de juiste instellingen. We zouden graag zeggen dat je het dan ook al snel vergeet, echter zorgen de knipperende lampjes en het continue gezoem van de motortjes (die de vering open en dicht draaien) ervoor dat je je bewust blijft van het systeem.

Vergeet ook de batterijen niet, in totaal heb je vijf platte knoopcelbatterijen nodig en vier accu’s. Dit vraagt om regelmatig laden en controleren, echter kunnen wij uit ervaring zeggen dat dit snel genoeg went. De hamvraag is natuurlijk, heb je dit alles nodig? Race je op topniveau, dan is het zeker een meerwaarde qua efficiëntie. Als enthousiaste amateur kun je waarschijnlijk zonder. Maar houd je van gadgets en wil je graag het nieuwste van het nieuwste, ga er dan zeker voor. Het mag prijzig zijn, maar het is zeker een fanatisch systeem.

Meer informatie?

Voor meer informatie over de nieuwe Specialized Epic 8 kun je terecht op de website van het merk. In een volgende uitgave van Up/Down mountainbike magazine lees je ook de gehele review van de nieuwe Specialized Epic 8.


Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl.  Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!

 van