22-03-2024 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Review Cube AMS One 11 PRO 29: marathonwapen & speelmaatje

Cube zoekt de grenzen op met deze AMS ONE11 Pro 29, een capabele trailbike. Mede vanwege zijn veerweg geldt hij als zeer geschikt wapen tijdens XC- of marathonwedstrijden, maar hij blijkt ook een speelse machine op uiteenlopende trails. De achterkant is iets langer, waardoor er zowel dikkere banden tot 2,4 inch in passen. Tevens geeft dit de fiets op de afdaling wat meer zekerheid. O ja, en dan kun je ook nog de balhoofdhoek verstellen middels speciale lagercups om je geometrie aan de trail aan te passen. Een veelzijdige fiets dus. Eentje die vraagt om een nader onderzoek.

Wanneer het zonlicht op het liquidred ‘n’ carbon frame valt zorgt deze kleur ervoor dat de bike meteen in het oog springt. We zien de herkenbare lay-up van carbon, maar dan roodgekleurd. Dit maakt het een opvallende verschijning, het frame kleurt steeds anders, afhankelijk van de hoek van het invallende licht. De slanke bovenbuis en mooi geïntegreerde demper geven de AMS een racey uiterlijk, maar de dropper en ontspannen balhoofdhoek trekken onze gedachten weer meer naar die van de trail-hoek. Dit kon nog wel eens leuk worden. De demper in het frame is opgehangen in een wat Cube het FSP 4-Link-systeem noemt, een variatie op een Horst-link. We zien hier dus geen flexibele achtervorken, maar een scharnierpunt nabij de achteras. De reach is 422 en de chainstay 455, wat ‘m samen met de balhoofdhoek van 66,1 graden een iets meer op trail georiënteerde look geeft. Met het Acros-balhoofdstel kun je de hoek nog veranderen tot aan 66,7 graden, iets luier dus. Op de onderbuis zitten vijf schroefgaten waarop twee bidonhouders geplaatst kunnen worden, dus voor de marathon-rijders met dorst een mooie uitkomst.

De RockShox Deluxe Select+ demper geeft 110 millimeter veerweg, voorop is dit 120 millimeter met een RockShox Recon Gold RL Air. Schakelen gebeurt met een Sram GX-groep; remmen doe je met Magura MT Thirty, een 2-piston rem op 180/180 millimeter remschijven. De wielen komen van Fulcrum en zijn voorzien van Maxxis Forekas – ter-banden in 2,35 inch breedte.

De overige componenten zijn van zowel eigen merk als van Newman. Voor het gehele pakket leg je op het moment van schrijven 4169 euro neer. Heb je wat meer te besteden, dan kun je ook kiezen voor de AMS ONE11 TM 29, welke onder andere is voorzien van een Shimano XT-groep, Fox Factory-demper, -vork en -dropper voor iets meer dan duizend euro extra. De afwerking is wat je kunt verwachten voor een dergelijk model, je zult compromissen moeten sluiten op sommige onderdelen. Cube heeft gekozen voor een Rockshox-afwerking qua voorvork en demper. Over deze demper hebben wij weinig te klagen, nadat we de juiste sag hadden ingesteld en een paar klikken aan de rebound hadden gedraaid presteerde hij naar wens.

De voorvork gaf ons meer kopzorgen, doordat we deze maar niet lekker kregen afgesteld, wat resulteerde in minder controle en minder vertrouwen aan de voorkant. De gehele fiets is afgemonteerd met een GX-groepset, met uitzondering van de SX-ketting. De GX-groep heeft zich inmiddels bewezen qua betrouwbaarheid en prijs-kwaliteitverhouding en deze groep past mooi op dit model. Om jezelf tot stoppen te brengen helpen de Magura MT Thirty-remmen je in de afdalingen, al moet je dan wel vroegtijdig beginnen met remmen. De remkracht is duidelijk minder dan bij de rest van de Magura-lijn het geval is. Eenmaal gewend kom je er prima mee weg, maar persoonlijk zouden we voor iets anders kiezen. De keuze om voor de Fullcrum Red 77-wielset te gaan valt ook onder de noemer ‘compromissen sluiten’, dit setje weegt 1875 gram. Deze sloffen onder een full-carbon crosscountryfiets zullen door de fijnproever snel vervangen worden voor iets lichters. Het rubber dat om de velgen ligt komt van Maxxis in de vorm van de Forecaster. De ‘everyday trail riding’ band staat bekend als snel rollend en is geschikt voor elk terrein en alle weersomstandigheden, hij past wat ons betreft heel goed op deze downcountrybike van Cube.

Rijden

De route richting de lokale testtrail – het bekende Let de Stigterpad – gaat vooral over gravel, prima om rustig kennis te maken met de fiets. Een totaalgewicht van 12,5 kilogram, zonder twee gevulde bidons, maakt ‘m geen lichtgewicht in de downcountry-categorie, maar vanaf het eerste moment dat je aan het rollen bent, voel je dat de fiets vooruit wil. Met het gevoel alsof we op een hardtail rijden, duiken we het bos in voor het eerste stukje trail. Bij de eerste paar oneffenheden merken we direct dat de achtervering zijn werk doet en wortels en kuilen worden verslonden alsof het niks is. Wendbaar sprinten we enthousiast door dit vlakke eerste gedeelte en de kennismaking lijkt positief.

Bij de eerste klim komen we uit het zadel, we zetten kort aan en accelereren als een speer de heuvel op. De efficiëntie is direct voelbaar en dat is een groot verschil met de trail-variant, de Cube Stereo 120, die duidelijk meer ‘pedal bob’ heeft en waarmee je veel energie verliest in de vering. De ONE11 voelt stijf en direct, we voelen geen noodzaak om de lock-out in te schakelen voordat we aan een klim beginnen. Die mogelijkheid is er trouwens wel, wanneer je langere beklimmingen voor de boeg hebt kun je naar de demper grijpen: er zit geen lock-out op het stuur. De GX-groep laat zich ook goed onder druk schakelen.

We rijden een maat medium, die volgens de berekeningen van Cube eigenlijk te klein is voor een lengte van een meter tachtig, desalniettemin voelt de zitpositie aangenaam en natuurlijk. Door de meer slacke seattube-hoek zit je wat minder naar voren en kom je niet in een klassieke XC-racehouding, het voelt echt meer als een trailbike. Dit gevoel wordt bevestigd tijdens de eerste afdaling, waarin hij zowel rustig als stabiel aanvoelt. Stabiliteit is een duidelijke verbetering ten opzichte van het vorige model, dat al snel zenuwachtig voelde wanneer het steiler werd of als er wortels en stenen op de trail lagen.

Ondanks het nog te verkrijgen vertrouwen in de voorvork en remmen zoeken we alle verborgen features in de route om de fun-factor zo hoog mogelijk te houden. De speelse eigenschappen van de AMS ONE11 komen goed uit de verf, zeker met de optie om het zadel te laten zakken creëer je veel meer bewegingsvrijheid en ruimte om te spelen.

Als je veel in Nederland rijdt, maar houdt van sprongen en spelen op de trails, dan zou dit model wel eens goed bij je kunnen passen. Ook voor flowtrails of blauwe natuurlijke trails in het buitenland hoef je niet naar iets anders op zoek en kun je vertrouwen op de AMS ONE11. Daarnaast zou dit een goede keuze kunnen zijn voor langere dagen in het zadel of marathons, gezien het extra comfort dat de bike je geeft. Ga je met regelmaat de grens over, dan zouden wij zeker aanraden de remmen te vervangen door een setje Magura MT5’s, die voor een kleine meerprijs enorm veel meer remkracht leveren. Ga je meer de race-kant op, dan is een lichtere wielset een mooie upgrade.

Specificaties

  • Frame: Full carbon – 1600 gr
  • Vork: Rockshox Recon Gold RL Air
  • Demper: Rockshox Deluxe Select+
  • Groepset: Sram GX Eagle
  • Remmen: Magura MT Thirty
  • Wielen: Fulcrum Red
  • Banden: Maxxis Forekaster
  • Dropper: Cube Dropper post
  • Gewicht: 12,5 kg
  • Prijs: €4.169,-

Dit artikel “MARATHONWAPEN & SPEELMAATJE” komt uit Lets Ride Bikes #6 van 2023. Kijk voor meer artikelen of voor meer wielren en mountainbike nieuws en reviews, leesvoer en de andere magazines op Lets Ride Bikes magazine. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Lets Ride Bikes en volg ons op Facebook en Instagram.

 van