Cube Supreme Hybrid One 500 – Review
Cube Supreme Hybrid One 500– Wie de nieuwe Cube Supreme Hybrid One 500 ziet, zou niet denken dat Cube, de maker van deze toer- en stadsfiets, ooit is begonnen als fabrikant van mountainbikes. ‘Aber das war einmal’, zoals ze dat zelf in Duitsland zo mooi kunnen zeggen. Want inmiddels heeft Cube meer e-bikes in z’n assortiment dan mountainbikes. En van al die e-bikes is de Supreme Hybrid de meest comfortabele.
Dat had Marcus Pürner ook nooit gedacht, toen hij in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw als jonge student startte met het verkopen van fietsen onder de merknaam Cube. Want wat begon met een container mountainbikes uit Taiwan, is inmiddels een onderneming met een omzet van vele honderden miljoenen. En alhoewel mountainbikes nog steeds een belangrijk deel vormen van de collectie – Cube is hoogstwaarschijnlijk het grootste mountainbikemerk van Duitsland – zijn de aantallen geproduceerde e-bikes inmiddels veel groter. En welke e-bike van Cube je ook neemt, ze hebben állemaal een motor en een accu van Bosch.
Zo ook de Supreme, de meest comfortabele ‘hybrid’, zoals Cube z’n e-bikes noemt. Deze serie begint met de Supreme Hybrid One 500 van 2.699 euro en loopt door tot de super-de-luxe Supreme Hybrid SLT 625 van 4.299 euro. Krijgen fietstijdschriften vaak de duurste modellen ter test aangeboden, wij zijn bewust op pad gegaan met het basismodel. Het is júist interessant om te weten hoeveel waar voor je geld je krijgt bij de instapper uit een serie.
Fraaie afwerking
Het woord ‘instapper’ heeft hier natuurlijk een dubbele betekenis. Immers, álle Supreme Hybrids hebben een lage instap. Wel zo makkelijk. Maar naast het instapgemak onderscheidt deze Cube zich op nog veel meer punten. Dat begint al met het fraaie frame. De meeste lasnaden zijn zó glad afgewerkt dat je haast het gevoel hebt dat je niet met een aluminium frame onderweg bent, maar met een carbon frame. Echt heel netjes gedaan.
En dat geldt eigenlijk voor de gehele afwerking. De verende voorvork is in dezelfde kleur gespoten als het frame, de rem- en schakelkabels lopen door het frame heen, de accu zit onder een goed afsluitbare en makkelijk te openen klep in de schuine buis en de ketting wordt met strak geïntegreerde, schuifbare patten op spanning gehouden. Als dit een basismodel is, dan is dat deze e-bike niet aan te zien.
Altijd goed: Bosch-trapondersteuning
Pas als je beter gaat kijken zie je dat de Cube Supreme Hybrid One 500 niet het duurste model is. Krijg je op de duurdere modellen een Bosch Performance-motor, bij ‘onze’ uitvoering moeten we het doen met een Bosch Active Plus-motor. Het verschil tussen deze twee is op papier 25 newtonmeter koppel. 75 newtonmeter versus 50 newtonmeter, merk je dat? Eerlijk gezegd, nauwelijks. Ja, je bent misschien iets minder vlot weg bij een stoplicht, maar nog altijd vlot genoeg. En het soepele, organische rijgevoel dat we van Bosch-motoren kennen is ook bij de Active Plus-variant volop aanwezig.
De accu kan misschien een dingetje zijn. Alhoewel we nog niet zo lang geleden bij wijze van spreken een moord deden voor een 500 wattuur accu, zijn we inmiddels zó gewend aan nóg grotere accu’s, dat de 500 wattuur accu op de Supreme Hybrid One aan de kleine kant lijkt. Líjkt, want afhankelijk van je gewicht, de mate van ondersteuning – en uiteraard de kracht van de wind en de hoeveelheid bruggen en heuvels op je route – kom je met één acculading tussen de 50 en de 125 kilometer ver. Dat zal voor veel fietsers ver genoeg zijn. En voor wie dat niet zo is kan een 625 wattuur accu de oplossing zijn. In dat geval is het trouwens verstandiger om voor de duurdere Supreme Hybrid Pro 625 te gaan. Met 500 euro als meerprijs is de prijs voor dit model namelijk láger dan die van een nieuwe 625 wattuur accu…
Comfortabele rijeigenschappen
Maar goed, grote of kleine accu, het belangrijkste is natuurlijk hoe de Cube Supreme Hybrid One 500 rijdt. En daar is helemaal niks mis mee. De zitpositie is comfortabel en ontspannen, met goed zicht rondom. Het lichaamsgewicht rust daarbij vooral op het dikke zadel en veel minder op de handen en polsen. Het stuurgedrag is daardoor eerder zwierig dan scherp te noemen. Wie iets meer druk op het stuur wil heeft de mogelijkheid de verstelbare stuurpen naar beneden te kantelen.
Zoals we al schreven is de trapondersteuning fijn organisch en bereik je vlot de maximaal ondersteunde snelheid van zo’n 25 à 26 kilometer per uur. Maar ook daarboven blijft de Supreme Hybrid aangenaam licht trappen. Als je geen elektrisch windje in de rug hebt, maar échte wind, dan zijn hogere snelheden dan 26 kilometer per uur dus makkelijk haalbaar. En moet die snelheid er weer uit, dan kun je altijd rekenen op de hydraulische schijfremmen.
Conclusie
Bij de bovenstaande beschrijving van de Cube Supreme Hybrid One 500 hebben we nog niet eens alles genoemd. Zoals de versnellingsnaaf en de volledig gesloten kettingkast. Zo blijven niet alleen je broekspijpen schoon, maar weet je ook zeker dat de onderhoudskosten laag zullen zijn. En daarnaast hebben we de verlichting nog niet genoemd. Bij deze: met name de krachtige koplamp van Cubes eigen merk Acid is een topper. Kortom, als de Supreme Hybrid One 500 ‘maar’ het instapmodel in de Supreme-reeks is, dan zijn we benieuwd in hoeverre de duurdere modellen dit nog kunnen overtreffen…
Plus -en minpunten
+ Soepele trapondersteuning
+ Onderhoudsarme naafversnellingen
+ Zeer fraai frame
+ Doordachte onderdelenkeuze
– Geen verende zadelpen
– Middenstandaard minder praktischdanachterstandaard
Specificaties Cube Supreme Hybrid One 500
Frame: HPA-aluminium
Vork: SR Suntour NEX-E25, 50 mm
Motor: Bosch Active Plus, 250 W/50 Nm
Accu: Bosch PowerPack, 500 Wh
Display: Bosch Purion
Remmen: Shimano MT200 hydraulische schijfremmen
Versnellingen: Shimano Nexus 7-speed versnellingsnaaf
Naven/velgen: Shimano TX505/Cube EX23
Banden: Conto Contact Urban 50-622
Stuurpen: Cube Comfort Stem Pro, verstelbaar
Stuur: Cube Comfort Shape Bar
Handvatten: Acid Travel Comfort
Zadelpen: Cube Performance Post
Zadel: Natural Fit Shen
Verlichting voor: Acid Front Light Pro-E 60
Verlichting achter: Acid Mudguard Rear Light Pro-E
Prijs: € 2.699,-
Gewicht: 26,9 kg
Check voor meer informatie de website van Cube.
Tekst en foto’s: Arjen Kruik
Wil jij op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent elektrische fietsen? Houd dan de nieuwspagina van Electrified in de gaten! Benieuwd naar routes, tips & tricks en nog meer leesvoer? Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Electrified E-Bike Magazine en volg ons op Facebook en Instagram!