03-06-2021 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

De ideale forensfiets

Iedere dag op de fiets

Tekst: Thomas Ettema | Foto’s: Harm Spoelstra 

2020 bleek voor de meeste mensen niet een ideaal jaar om sportieve prestaties neer te zetten of mooie verre avonturen te beleven. Ook dagelijks naar het werk fietsen was voor de meesten onmogelijk. 2021 lijkt vooralsnog weinig ruimte te bieden om grootse plannen te maken of om serieuze doelen te stellen. Thuiswerken wordt inmiddels gezien als normaal. Die enkele dag dat je wel naar kantoor ‘mag’ is een uitgelezen kans om dit met de fiets te doen. Al begrijpen wij natuurlijk ook wel dat de lange, donkere en dit jaar opmerkelijk koude winter niet het seizoen was om te beginnen met goede voornemens wat betreft fietsforensen. Gelukkig is de lente er. Tijd om die goede voornemens in praktijk te brengen, vaker de fiets te pakken en om geregeld van je woonplaats naar je werk te fietsen. Maar welke fiets is hiervoor ideaal? 

Thomas heeft zijn Lester enkele jaren geleden gebouwd om ultraraces en lange brevetten te rijden, zowel op de weg als off-road. Deze custom ultraracer is de laatste jaren echter voornamelijk gebruikt voor commutes. De custom geometrie past perfect en maakt iedere rit, lang of kort, een feest. De geïntegreerde verlichting met naafdynamo werkt altijd en biedt extra veiligheid onderweg. De tubeless 40 millimeter Schwalbe G-One banden, hydraulische schijfremmen en 1×11 mechanische versnellingen met externe kabels zijn eenvoudig maar duurzaam. De frametas bevat een regenjasje, wat tools en een pompje, maar natuurlijk ook een zakje winegums voor de eventuele hongerklop. Het setje spatborden is net verwijderd, het is tenslotte lente. 

Thomas Ettema (38) is al sinds zijn tienerjaren bezig met de fiets. Eerst op een BMX, later een fixie en tegenwoordig is hij voornamelijk op zoek naar mooie gravelpaden. Eens per jaar probeert hij een ultra-race uit te rijden, het liefst in de bergen. De rest van het jaar fietst hij op zijn Lester tussen zijn woonplaats Haarlem en zijn werk in Amsterdam, als het even kan iedere dag via een andere route. 

Thomas Ettema fiets

De ideale commuter

N+1. Deze formule is bij de fanatieke fietser wel bekend, al zullen de meeste partners/huisgenoten/ouders het er niet mee eens zijn. Het ideale aantal fietsen is n + 1, waarbij n staat voor het aantal fietsen dat je op dit moment in bezit hebt. Forensen is natuurlijk een ideale gelegenheid om deze formule in de praktijk te brengen en een dikke nieuwe fiets aan te schaffen. Maar heb je voor een dagelijkse commute eigenlijk wel een specifieke fiets nodig. Hoe zou die fiets er dan uit moeten zien?

Na inmiddels vijftien jaar woon-werkverkeer en honderden soloritjes in alle seizoenen tussen diverse werkgevers en mijn huis in Haarlem kan ik wel een beeld schetsen van hoe de ideale commuter eruit zou kunnen zien. Voor mij zou dat een racefiets zijn met schijfremmen en wat bredere semi-slick banden (35 millimeter – 40 millimeter), zodat je met elk weer altijd op tijd tot stilstand kan komen en eigenlijk nooit lekrijdt. Een paar vaste lichtgewicht spatborden zorgen in de herfst en winter dat je ook op een natte dag nog vrolijk op je werk aankomt. Vaste verlichting met een naafdynamo helpt je door de winter of die onverwachte avond overwerk. Een kleine frametas aan de bovenbuis zit niet in de weg, biedt ruimte voor een paar reepjes, een pompje en dat regenjasje dat je altijd vergeet net als je hem nodig hebt. 

Al het bovenstaande was tien jaar geleden nog het territorium van custom framebouwers. Inmiddels heeft zo’n beetje de helft van alle wielrenners deze fiets in de basis al thuis staan. In de vorige eeuw heette het een randonneur, maar sinds een aantal jaar heet dit een gravelfiets. En zelfs zonder een meter gravel tussen je woning en je werk is de gravelfiets volgens mij de ideale commuter. 

Mocht je geen perfecte commutefiets in bezit hebben, wat dan? Hoogstwaarschijnlijk heb je in je schuur, berging, zolder of woonkamer al een of meerdere fietsen welke geschikt kunnen zijn voor dat dagelijkse gebruik. Of je nu een serieuze aero-racer hebt staan of een oude mountainbike. Bijna iedere sportieve fiets is geschikt te maken voor een langere commute. Het is zelfs zo dat een fiets welke je goed kent, waar je al goed op zit en die geen geheimen voor je heeft eigenlijk ideaal is om dagelijks te gebruiken. 

Je favoriete fiets

Als je meer gaat commuten, kan je ervan uitgaan dat je meer uren op de fiets doorbrengt. In het vorige artikel in Wielrenblad was al te lezen welke invloed dit zal hebben op je fitheid. Het is daarnaast ook van belang dat je goed op je fiets zit, dat je een comfortabele houding aanneemt gedurende al die uren en dat kan je dus het beste doen op de fiets die je al zo goed kent.

Fotografen hanteren vaak het gezegde dat de ideale camera niet bestaat, maar dat je de beste foto’s maakt met de camera die je altijd meeneemt. Deze wijsheid geldt volgens mij ook voor fietsen: de fiets waar je het fijnst op rijdt is ideaal om dagelijks op te rijden, ongeacht het soort fiets. Dus pak gewoon je favoriete racefiets, gravelracer of misschien zelfs tijdritfiets waar je altijd goed op zit. Aan het materiaal zal het dan niet liggen. 

Investering en onderhoud

Mocht deze favoriete fiets een zeer high-end model zijn met een minimaal gewicht en maximaal prijskaartje, dan zou het kunnen zijn dat bovenstaande even heroverwogen moet worden. Commutes mogen best snel gaan, maar het zijn geen wedstrijden waarbij iedere seconde telt. Om  dag in dag uit het duurste materiaal te gebruiken is misschien een beetje overkill. Zeker slijtagegevoelige onderdelen, dus de ketting, tandwielen en banden hoeven niet uit de duurste series te komen. Een 105-cassette en -ketting functioneren bijna net zo goed als eentje van Dura Ace. Het scheelt wel flink in de portemonnee. Ook de beste/lichtste bandjes schieten hun doel enigszins voorbij als het doel voornamelijk is om van A naar B te komen.

Een iets goedkopere band is misschien wel zwaarder en loopt iets minder licht. Deze gaat waarschijnlijk langer mee en zal minder vaak lekrijden. Maak verstandige keuzes voor wat betreft alle slijtagegevoelige onderdelen. Want bij dagelijks gebruik zal je ervan opkijken hoe snel je kilometers optellen en hoe hard alles slijt. Je framekit zelf en de meeste andere onderdelen van je groep slijten niet zo snel, die dure aero-racer of je favoriete vintage racefiets zou dus prima geschikt kunnen zijn als commuter. 

Voorbeeldfietsen

Het naar je werk kunnen fietsen is natuurlijk een prima reden om die gravelracer waar je al tijden over droomt aan te schaffen! Wij selecteerden een aantal compleet verschillende fietsen waarmee je comfortabel forenst. Wat niet wil zeggen dat ze niet van buitenspelen in het weekend houden, natuurlijk… 

Canyon Pathlite 7 
Niet direct een gravelfiets zoals we die kennen. Wel een cross-over die ergens tussen MTB en gravel valt te plaatsen. Een licht aluminium frame, sportieve zithouding met ditmaal een recht stuur, 1×12 versnellingen en een soepel verende vork voor nog iets meer comfort. Met echte Schwalbe G-One gravelbandjes en zeer zeker geschikt voor commuters op zoek naar comfort. 
€ 1.499,- 

Canon Pathlite 7

Specialized Turbo Creo SL Expert EVO 
Een super high-end commuter die ook iedere mogelijke gravelstrook in Nederland aankan, maar de Turbo Creo heeft nog iets extra’s onder de motorkap. Een in het carbon frame gebouwde accu, verborgen trapasmotor en sterke ondersteuning tot een range van maximaal 130 kilometer. De ideale commuter voor als je misschien net even te ver van je werk woont. Of als je gewoon iedere dag een andere (gravel)omweg naar huis wil nemen. 
€ 8.499,- 

Specialized Turbo creo SL Expert evo

Bombtrack Hook 
Het Duitse Bombtrack maakt sinds enige jaren eigenzinnige en vaak vooruitstrevende fietsen. Eigenlijk valt de hele collectie wel onder het label ‘gravel’. De door ons uitgekozen Hook combineert een slank stalen frame met een carbon voorvork. Klassieke lijnen gecombineerd met moderne flatmount schijfremmen en steekassen. Voor sommige mensen is staal nostalgie, voor anderen een unieke mix van comfort en souplesse. 
€ 2.349,99 

Bombtrack Hook

Salsa Vaya 
Ook het Amerikaanse Salsa staat bekend om zijn gravelfietsen, naast de diverse carbon en aluminium opties biedt Salsa ook staal aan. Deze Vaya is zeker een gravelfiets, maar met iets meer focus op reizen en bepakking. Een zithouding die iets meer rechtop is, veel nokjes voor dragers en tassen en een zeer degelijke opbouw. De fiets voor mensen die graag met een rekje en tassen van en naar de zaak willen fietsen, en in de zomer zo ver mogelijk Europa in. 
€ 2.399,- 

Salsa Vaya

Kona Rove LTD 
Wederom een stalen gravelfiets, ditmaal van Kona. Waar alle andere fietsen op 700c wielen rollen, heeft Kona ervoor gekozen om 650B wielen met brede 47 millimeter banden te monteren. Mocht je nou het geluk hebben dat je werk aan een MTB-parcours ligt, dan is het goed mogelijk dat deze Rove, of een andere graveler uit de Kona Rove-collectie, je perfect gaat passen. 
€ 2.599,- 

Kona Rove LTD

Isaac Hadron Explore 
Naast al het Amerikaanse en Duitse machtsvertoon bestaan er natuurlijk ook gravelfietsen van eigen bodem. Deze Hadron Explore van Isaac is een prachtig voorbeeld van een volbloed gravelracer gemaakt voor snelheid. Een opvallend koperkleurig aluminium frame met een sierlijk gebogen bovenbuis en een strakke carbon voorvork. De fiets is volledig custom op te bouwen met zowel Shimano- als Sram-groepsets en diverse wielsets. Isaac heeft ook een carbon gravelracer en zelfs een elektrische gravelfiets in het programma, voor ieder wat wils. 
€ 1.849,- 

Isaac Hardon Explore

Deze route staat in het laatst gepubliceerde magazine: Wielrenblad #1 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van wielrenblad!

 van