16-03-2022 - Nieuws, Wielrenblad, Leesvoer

De Specialized S-Works Crux

De Specialized CruX is al jaren de cyclocrosser van het merk en onlangs werd het nieuwe model geïntroduceerd, met als slogan ’the lightest gravel bike in the world’. Pardon, gravelbike? Jazeker. Maar Specialized heeft zich er bij het ‘vergravelen’ van de Crux niet vanaf gemaakt met wat meer bandenspeling en een paar nokjes. De nieuwe Crux is namelijk een directe nazaat van de revolutionaire, vederlichte Aethos. Sebastiaan Ploos van Amstel reed ‘m.

De eerste wedstrijd-gravelracer?

Als ik in de trein zit op weg naar Leuven, besef ik mij dat reizen weer iets magisch heeft gekregen. Korte afstanden als avontuur. Een grensovergang, een moment dat je ademt stokt en je bedenkt dat het aan de andere kant anders kan zijn. Fietsers hoef je het grote avontuur op korte afstanden niet uit te leggen. De fiets die je kiest, een magisch moment. Het avontuur begint. Deze keer mag ik het avontuur beleven met de nieuwe Crux. ‘s Werelds lichtste gravelfiets, zo fluistert men. Zo gek is het niet, dat Specialized de Crux nu een gravelbike noemt.

Cyclocrossen is een kleine sport, en dat kun je van gravelracen allang niet meer zeggen. Aangezien veel cyclocrossfietsen voornamelijk als snelle gravelracer worden ingezet, is het niet meer dan logisch dat de Crux als zodanig wordt gepresenteerd. Toch kiest Specialized de start van het cyclocross-seizoen om de nieuwe Crux te lanceren. En laten we niet vergeten dat de Crux nog steeds óók een crossfiets is.

Specialized

De Crux

Op een dinsdagochtend meld ik mij bij het Specialized Experience Center in Leuven en stap ik op de fiets. Ik heb er zin in! Maar toch even: waar hebben we het eigenlijk over? Bij de lancering van de Specialized Aethos hebben we geleerd dat Specialized door middel van nieuwe technieken een frame van 585 gram realiteit heeft gemaakt. Door langere, ononderbroken materiaallagen in een meer consistente positionering, is er minder materiaal nodig. Deze techniek hebben ze nu ook weten toe te passen bij de huidige Crux-modellen. Specialized heeft zodoende naar eigen zeggen de twee lichtste gravel-/cross-frames ooit op de markt gebracht: de Crux S-Works 12r (725 gram) en 10r (825 gram). Alleen de S-Works maakt gebruik van het 12r carbon frame, voor het overige zijn alle frames identiek.

De nieuwe Crux heeft een langere reach en een wat lagere bottom-bracket dan zijn voorganger, om hem geschikter te maken voor langere (gravel)ritten. Specialized belooft een wendbare maar stabiele fiets, die niet nerveus wordt op snelheid. Specialized heeft voor de Crux een nieuwe in– dustry standard bedacht: CTW, oftewel Clearance to weight ratio. De Crux heeft dan ook ruimte voor 47 millimeter banden, of 2.1 inch op 650b wielen. Dit maakt de Crux veruit de marktleider in deze zelfbedachte categorie. Een echte racebak dus, maar wel met ruimte (letterlijk) voor avontuur. De Crux wordt geleverd met 38 millimeter Pathfinder Pro’s en wordt dus als gravelracer in de markt gezet, met zowel gravel- als cyclocross-rijeigenschappen.

Specialized

Uiteen getrokken

Zodra ik op de pedalen druk voel ik hoe gemakkelijk de fiets over het wegdek glijdt en hoe soepel de fiets stuurt, wanneer ik ineens scherp naar rechts moet afslaan. Dit belooft een mooie dag te worden. Wat mij ook direct opvalt is dat de Crux geen extra montagepunten heeft, behalve die voor een derde bidonhouder onder de schuine buis. Het blijft dus een echt racemonster, Specialized heeft natuurlijk nog de Diverge voor de meer hardcore bikepack-avonturen. Reeds op de weg is duidelijk dat het geroemde rijgevoel van de Aethos niet verloren is gegaan in de Crux. De fiets reageert vlijmscherp en is tegelijk heerlijk comfortabel.

Op de weg blijf ik maar denken: hoe zal deze fiets op een crossparcours rijden? Het duurt niet lang voordat we een kleine technische afdaling krijgen, waar ik zonder moeite met hoge snelheid doorheen weet te manoeuvreren. En meteen door naar een steile singletrack waar de stijfheid van het frame weer een belangrijke rol speelt. Dit is bepaald geen luie gravelfiets met een uiteen getrokken geometrie! Cyclocross-fietsen blijven in mijn beleving toch echt de leukste ‘gravelfietsen’.

Specialized

Veelzijdig

Zodoende lijkt de Crux vooral bedoeld voor fietsers die van de racefiets komen en die op zoek zijn naar een snelle, wendbare gravelracer, die eigenlijk net zo geschikt is voor de verharde weg als voor gravel. Maar laten we niet vergeten dat deze nieuwe Crux precies verschijnt op het moment dat de UCI gravelwedstrijden is gaan organiseren. Specialized heeft alvast een uitstekende fiets daarvoor gebouwd. De Crux komt in vier verschillende uitvoeringen: de S-Works MET SRAM RED XPLR ETAP AXS (12.200 EURO), gevolgd door de Pro, Expert en als goedkoopste de Comp, met SRAM Rival (4.000 euro).

Aan het einde van de dag, wanneer ik afstap, besef ik mij hoe elegant en klassiek de lijnen zijn. Ze zijn ingegeven door functionaliteit en dat levert bijna altijd een mooi en tijdloos resultaat op. Ik ga met een goed gevoel op een terras zitten om nog even na te genieten. Het was een mooi avontuur, die nieuwe Crux. Ik kijk ernaar uit om deze fiets tussen de profs te zien, cross of gravel, het maakt me niet uit.

Specialized

Info en onderdelen

  • Frame: Crux S-Works 12r
  • Shifters: SRAM RED XPLR ETAP AXS
  • Remmen: SRAM RED XPLR ETAP AXS
  • Wielen: Roval Terra CLX
  • Banden: Pathfinder Pro
  • Crankset: SRAM RED Quarq
  • Achterderailleur: SRAM RED XPLR eTap AXS
  • Casette: SRAM RED XPLR ETAP AXS
  • Prijs: € 12.200,-

Voor meer informatie over de fiets, Specialized en nog veel meer bekijk de website van Specialized, zie hier de website.

TEKST SEBASTIAAN PLOOS VAN AMSTEL FOTO’S JORIS KNAPEN


Dit artikel komt uit Wielrenblad #4. Dit magazine is te bestellen in onze webshop, zie hier de webshop. Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van