01-07-2022 - Nieuws, Wielrenblad

EVADE 3, PREVAIL 3 en de TT 5-helm van S-Works

Het basisprincipe van Specialized is gefocust op de behoefte van de rijder aan technisch geavanceerde producten die prestatievoordelen bieden. Competitieve rijders hebben verschillende helmvoordelen nodig. Daarom ontwikkelden Specialized drie nieuwe, eersteklas helmen voor wegracers. Namelijk de Evade 3, Prevail 3 en de TT 5-helm

De toewijding van Specialized om de best mogelijke helmen te ontwikkelen, wordt weerspiegeld in hun team dat bestaat uit ingenieurs, productontwikkelaars, ontwerpers, productietechnici en kwaliteitscontrolespecialisten. Specialized heeft geavanceerde tools gebruikt om de missie van Specialized te bereiken: geavanceerde solide modelleringssoftware, finite element analysis (FEA), computational fluid dynamics (CFD), ultramoderne testlaboratoria op meerdere continenten en feedback van de beste racers ter wereld. Als onderdeel van het ontwikkelingsproces van Specialized doen ze alle tests in hun eigen Win Tunnel.

EVADE 3

Evade 3
Evade 3

De meest aerodynamische racehelm in het peloton ademt nu nog beter. De S-Works Evade 3 is van binnenuit opnieuw uitgevonden om beter te koelen, waardoor het de eerste keuze is om meer podia te behalen.
Specialized heeft de ventilatie van de EVADE 3 met 10% verhoogd met behoud van de toonaangevende aero-prestaties. Deze innovatiedoorbraak van de EVADE 3werd bereikt door uitgebreide Computational Fluid Dynamics en wind Tunnel-tests, wat resulteerde in een “diffusor” aan de achterkant die de luchtweerstand minimaliseert en grotere ventilatieopeningen om de ventilatie te vergroten.

PREVAIL 3

PREVAIL 3
PREVAIL 3

De best geventileerde helm die Specialized ooit heeft gemaakt. De S-Works Prevail 3-helm is perfect voor rijders die waarde hechten aan het comfort en de thermoregulerende voordelen die de superieure ventilatie biedt. Het is de ultieme allround helm die uitblinkt in warme omstandigheden, inspannende beklimmingen en bergetappes.
Met een nooit eindigende zoektocht om de grenzen van ventilatie te verleggen, heeft Specialized luchtblokkerende schuim “bruggen” uit het midden geëlimineerd, waardoor effectief luchtkanalen zijn gecreëerd die het ventilatieoppervlak met 24,5% vergroten in vergelijking met de S-Works Prevail II Vent helm. De geheel nieuwe S-Works Prevail 3 heeft het meeste ventilatiegebied van alle helmen die Specialized ooit heeft gemaakt gemaakt.
Wanneer de helm wordt geraakt, is het zijn taak om de energie van de impact af te voeren. De conventionele benadering van helmontwerp is dat meer schuim (EPS) een beter energiebeheer betekent. We herschreven het boek over het ontwerpen van fietshelmen door verder te innoveren dan schuim.

Geweven aramide “kabels” lopen door de helm en zijn verankerd aan zijpanelen van koolstofvezel. Bij een botsing werkt de AirCage-technologie* als een hangbrug en is ontworpen om plaatselijke krachten door de helm te verdelen.

*AirCage-technologie is gepatenteerd.

S-Works TT 5-helm

S-Works TT 5-helm
S-Works TT 5-helm

Specialized werkt samen met de snelste racers ter wereld om producten te maken waarmee ze de grootste races ter wereld kunnen winnen. Vervolgens stelt Specialized die producten beschikbaar aan alle rijders, zodat ze dezelfde prestatievoordelen kunnen ervaren als de profs. De S-Works TT 5-helm is een uitstekend voorbeeld van de Made In Racing-aanpak van Specialized. Remco Evenepoel en Kasper Asgreen van Quick-Step Alpha Vinyl maakten ontelbare uren in de Wind Tunnel totdat de snelste TT-helm zijn die Specialized ooit heeft gemaakt.

Met behulp van CFD-modellering heeft het helmteam de TT-helm opnieuw gevormd, waarbij de achterkant van de helm dichter bij de schouders van de rijder is geplaatst, waardoor de werveling van lucht die weerstand veroorzaakt, wordt verminderd.
De resultaten? 26 seconden van Remco’s 40K-tijdrit voor een race die met tienden van seconden wordt gewonnen. De hoofdsok is een integraal onderdeel van de S-Works TT 5-helm; het helpt tijdens het rijden een optimale positie op het hoofd te behouden en de rotatiekrachten tijdens een botsing te verminderen. Het schild heeft een hydrofobe coating om vocht weg te spoelen als het weer slecht wordt op de racedag, evenals een hoogwaardige (EN166) anticondenscoating.


Wil je meer wielrennieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van