05-04-2011 - Mountainbiken, Nieuws

Inpakken, Wegwezen

Je fiets in het vliegtuig meenemen is helemaal niet moeilijk. Je moet ‘m vooral goed inpakken. Dat kan met behulp van wat simpele grepen en onderdeeltjes. Moet je low-budget, koop dan een fietstas. Moet je no-budget, vraag dan – met een doos gebak in je handen – om een oude fietsdoos bij de plaatselijke mountainbikedealer. Verder is een rol bubbeltjesplastic, een bosje tie-wraps en een rol verhuistape noodzakelijk.

Tekst: Bas Rotgans
Foto’s: Michiel Rotgans

Er zijn een paar uitgangspunten voor het inpakken van je fiets:

1. probeer vrij bewegende onderdelen te vermijden, als onderdelen toch loszitten, bedek ze dan goed met bubbeltjesplastic en zet ze vast met tape of tie-wraps, zodat ze niet op elkaar gaan schuren;

2. zet alles vast wat je van je fiets afhaalt, mochten de bagageafhandelaars een gat in de transportdoos van je fiets stoten, dan vallen de kleine onderdelen er niet uit;

3. zo weinig mogelijk loshalen betekent ook weer zo weinig mogelijk vastzetten en des te eerder ben je aan het fietsen op de plaats van bestemming.

Trappers eruit. En erin
Trappers zijn – zo klein als ze zijn – de ruimtevreters op je fiets, dus die moet je eraf schroeven. Je kan ze met een tie-wrap aan je frame bevestigen, maar nog handiger en sneller is om ze met de hand aan de achterkant van je crank weer terug te schroeven voor de duur van de trip.

Ketting op rechts
Schakel je ketting voor op het grootste tandwiel en achter op het kleinste. Sommige remhendels van schijfremmen hebben een soort vergrendelstand door de hendel zachtjes naar buiten te klikken.

Voor- en achterwiel
Haal voor- en achterwiel uit je frame. Als je hydraulische schijfremmen hebt, moet je niet je remhendels inknijpen als je wielen niet in het frame zitten! Schuif spacers tussen de remblokjes van je schijfremmen, zodat je ze niet onbedoeld kan indrukken.

Heeft je fiets steekassen?
Draai deze dan simpelweg terug in het frame. Deze stap is misschien wel de belangrijkste van het hele inpakken van je fiets. Wij hebben ooit een keer een vork kunnen weggooien die door het verkeerd opsta-pelen in elkaar was gedrukt. De assen van je wielen geven het frame en de vork veel structuur, waardoor ze zoveel kunnen hebben. Haal je die assen er tussenuit, dan is het frame verhoudingsgewijs makkelijk in elkaar te drukken.

Reis-asjes
Voor fietsen met gewone quickrelease-assen zijn er handige reis-asjes verkrijgbaar. Daar zitten ook handige shims aan die je tussen de blokken van je schijfremmen kunt drukken en op de achteras zit een speciale pulley als een geleider voor je ketting.

Zadel omlaag
Of er helemaal uit. In dat laatste geval met bubbeltjesplastic en tie-wraps aan je frame vastzetten.

Derailleur beschermen
Om te zorgen dat bij aankomst op de plaats van bestemming de derailleur nog steeds zó staat als meneer Shimano het heeft bedoeld, schroef je hem met ketting en al los en verpak je ‘m in bubbeltjesplastic. Zet het geheel vast met een tie-wrap om de liggende achtervork.

Eventueel je stuur loshalen
Mocht je fiets met het gemonteerde stuur niet in de tas of doos passen, kun je deze in zijn geheel met alle shifters en remhendels losschroeven op de voorbouw en, met enig beleid, parallel aan de bovenbuis leggen. Bubbeltjesplastic ter bescherming en tape om alles op zijn plaats te houden.

Pakketje maken
Zo is het frame, met bijna alle componenten er nog op, een mooi compact pakket geworden. Tijd om het pakket in de doos te laten zakken!

Vastklemmen is goed
Om te zorgen dat je fiets niet schuurt en klappert in de doos zet je het frame klemvast tussen zijn eigen voor- en achterwiel. Zo dienen die ook een beetje als zijwaartse bumper voor het kostbare vrachtje. Mocht de doos een botsing krijgen, dan is een wiel sneller rechtgemaakt of vervangen dan een frame. Let even goed op dat de schijven niet ergens tegenaan krassen. Dit is ook het moment waarop je een pomp, de tools die je nodig hebt om je fiets weer in elkaar te zetten, een bosje tie-wraps en tape (voor de terugvlucht!) in een plastic tasje aan je frame kan vastmaken.

Signed, sealed and delivered
Het pakketje is klaar om dichtgemaakt te worden. Doe niet te zuinig met tape en plak een groot zelfklevend etiket met het adres van je bestemming op de doos. Zorg ook voor een etiket voor de terugweg.


Banden leeg laten lopen of niet?
Een van de grootste fabeltjes over reizen met je fiets is dat je de banden zou moeten leeg laten lopen in het vliegtuig, omdat ze anders knappen in het ruim. Maar als je je banden op een normale druk hebt staan (ergens tussen de twee en tweeëneenhalve bar), dan kunnen je banden makkelijk de drukverschillen aan die in het ruim spelen. Dat scheelt weer eindeloos oppompen met een handpompje of een groot vloerpomp meenemen.


Tips om je fiets in te checken:

  • Verschillende maatschappijen hanteren hun eigen tarieven (en zelfs regels) voor het meenemen van fietsen. Sterker nog, we hebben wel eens met een fiets gratis heen gevlogen en – met dezelfde maatschappij en vlucht – moesten we op de terugweg betalen.
  • KLM verkoopt op Schiphol speciale fietsdozen, mocht het niet lukken om een doos te ‘lenen’ bij je lokale fietswinkel.
  • In onze ervaring helpen alle volgende elementen mee om je bike gratis of zo goedkoop mogelijk mee te krijgen: check vroeg in, wees extra aardig tegen het personeel dat je incheckt, stop alleen maar ‘sports-equipment’ bij je fiets en niet je spijkerbroeken en warme trui (dit heeft met regelgeving te maken dat ze met sports-equipment, bijvoorbeeld golftassen, makkelijker moeten/mogen omgaan), zorg dat je fiets netjes en goed ingepakt is. Zorg dat het hele pakket binnen de gewichtstoleranties van een ‘normaal’ stuk bagage blijft (bij de meest maatschappijen 23 kilo), zo kan het personeel wat makkelijker een oogje dichtknijpen over het grote formaat van je ‘koffer’.
 van