06-12-2022 - Wielrenblad, Leesvoer

Isaac Torus Xplore – Review

Isaac Torus Xplore – Gravelen blijkt de hype ontstegen, het is here te stay. De ontwikkeling van dit type fietsen gaat dan ook steeds verder. Van meervoudige bevestigingspunten voor bikepackgear en extra bidons tot aan steeds bredere banden, we zien het allemaal voorbijkomen. Isaac lijkt met de Torus een uniek ontwerp te hebben neergezet. Tijd om deze fiets eens aan de tand te voelen.

Volgens Isaac draait gravelen om plezier. En een van de manieren om dat te bereiken is via een speelse geometrie van frames. Zo zijn de bovenbuis en stuurpen van de Isaac Torus Xplore relatief kort, wat zorgt dat deze fiets soepel en direct stuurt op zowel asfalt als gravel. De zithouding is sportief te noemen met de cockpit direct onder de neus. Het frame is gemaakt van Triad 40-carbon, wat een stijf en licht frame als eindresultaat geeft. Een maat M laat de weegschaal stoppen op 1250 gram, inclusief voorvork. De fraai gevormde buizen geven de Torus de uitstraling van een krachtpatser en samen met de voorvork vormt deze frameset een mooi, stijlvol geheel. Vooral de liggende bovenbuis is fraai afbuigend naar achteren gevormd, om zo uit te komen bij het welbekende driehoekje onder de zadelpen. Deze 27,2 millimeter brede zadelpen biedt genoeg flex voor wat extra comfort, en het Isaac Sphere-zadel past goed bij het moderne uiterlijk van de Torus.

Volgens de specificaties kunnen banden tot maximaal 45 millimeter worden gemonteerd op de Isaac Torus Xplore, al is onze versie afgemonteerd met maar liefst vijftig millimeter breed en ook dat past prima. De Goodyear Connector Ultimate 700×50-banden zitten om de fraaie Fore Four CRD Tubeless carbon wielen, een heerlijke beleving tijdens het rijden. De Goodyear-banden vormen een goede set met voldoende grip en een soepel rijdend loopvlak, van hardpack gravel tot rotsachtige ondergrond en zelfs op asfalt is het prima rijden. De gekozen naven zijn van het type DT Swiss 350 met het karakteristieke DT-geluid en de welbekende looks, de velgen zijn met een twintig millimeter interne breedte en 26,5 millimeter buitenbreedte gemaakt volgens de huidige standaard. In combinatie met de velghoogte van 38 millimeter een prima keus voor een gravel-alleskunner.

Als de agressieve uitstraling van de Isaac Torus Xplore je al niet doet omkijken, dan doet de kleurcombinatie het zeker wel. Toen we deze gravelbike ophaalden in het Limburgse Geleen was iedereen er enthousiast over. Isaac noemt deze opvallende kleur Emerald Green en in combinatie met de lichte decals is het een unieke look. Waar niet iedereen enthousiast over is, dat is de groepset. De Sram Force 1×11 is al wat verouderd. Sram heeft ondertussen al een nieuwe elektronische Force 1×12 groepset die niet zou misstaan op een fiets als deze. Al heeft mechanisch schakelen ook voordelen: mocht je onderweg schakelpech hebben, los je het makkelijker zelf op. Verder hebben de remhendels een mooie ergonomische vorm, waardoor ze veel grip en dus een veilig gevoel bieden tijdens uitdagende afdalingen. De remmen hebben een lekkere bite en voelen solide aan. Met een 42-tands kettingblad en een 11-42 cassette kan je alles aan.

Ter afwerking van de Isaac Torus Xplore is gekozen voor een 42 centimeter Isaac-stuur. Deze heeft een lichte flair naar buiten, wat maakt dat je onderin de beugel iets breder zit en wat meer stabiliteit hebt. Daarnaast heeft Isaac meerdere bevestigingspunten aangebracht op het frame. Er zijn drie mogelijkheden voor een bidonhouder, twee op de traditionele plek en een derde onder de schuine buis. Op de voorvork en ook op de achterbrug zitten bevestigingspunten voor spatborden en achterdrager. Zo is het pakket wel compleet.

Gebalanceerd

Van de heuvels en grove ondergrond in Zuid-Limburg tot grindpaden langs de kust, dat is het testterrein van onze Isaac Torus Xplore. Wat ons meteen opvalt is de zithouding: met deze ergonomisch verantwoorde houding is het goed uit te houden op menig langere gravelrit. Het frame voelt stijf aan en in samenwerking met de vijftig millimeter brede banden voelen we voldoende demping en comfort. Het stuurgedrag is gebalanceerd, maar toch af en toe een tikkeltje nerveus. Misschien komt dat door het bredere rubber eronder.

We testen het rij- en stuurgedrag door ‘m op een stuk singletrack flink van links naar rechts te gooien, en de Isaac Torus Xplore volgt naadloos de kant die wij op sturen. Ook grove ondergrond is geen enkel probleem, met de juiste dosis techniek stuur je deze gravelbike met gemak over elk soort terrein. De brede banden maken het zelfs mogelijk stukken mul zand te trotseren. Het schakelen verloopt feilloos en er is een goede balans in de gekozen tandwielverhouding, alhoewel deze voor Nederlandse omstandigheden misschien wat te ruim is. De Sram Force hydraulische remmen in combinatie met de 160 millimeter remschijven geven ons een veilig gevoel. De remmen zijn heel direct, ze voelen niet sponzig.

Isaac heeft hier een gravelbike neergezet waar we zeer over te spreken zijn. Van de looks tot de technische afwerking: bijna alles klopt. Is dit zoals een gravelbike anno 2022 hoort te zijn? In de buurt komt het zeker, al missen we wel stiekem het elektronische schakelen.

Specificaties van de Isaac Torus Xplore

Frame: Torus Xplore Emerald Green
Voorvork: Torus Xplore Emerald Green
Shifters: Sram Force 1×11
Remmen: Sram Force 1×11
Stuur: Isaac 420 mm
Stuurpen: Isaac 100 mm
Zadel: Isaac Sphere
Zadelpen: Isaac Carbon 27.2 millimeter
Wielen: Fore Four CRD Tubeless
Banden: Goodyear Connector Ultimate 700×50
Crankset: Sram Force 1×11 42t 172.5 mm
Achterderailleur: Sram Force 1×11
Cassette: Sram Force 1×11 11-42t
Gewicht: 9,2 kg
Prijs: € 4.299,- (configureerbaar via Isaac)
Meer info over de Isaac Torus Xplore: isaac-cycle.com

Tekst & foto’s: Ronald van der Boon


Dit artikel komt uit het magazine Wielrenblad #4 2022. Dit magazine is nog steeds los te bestellen in onze webshop, klik hier voor de webshop. Wil je meer wielrennieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van