Kona Honzo 2020 Review: groot of klein?
Wat rijdt fijner, De kleine Kona Honzo 2020 of de grote? Dat was de vraag van onze jongste redactieleden, die beiden 128 centimeter lang zijn en daarmee op zowel een 20 inch als een 24 inch mountainbike passen. Maar wat is de beste keus? Ga je voor de grotere maat, waar je langer plezier van kunt hebben, maar die misschien op sommige vlakken nog wat aan de grote kant is, of ga je voor de speelsere kleine maat, waarop je direct wegscheurt? Hanna en Juuna zochten het voor je (kinderen) uit.
Een kleine introductie: Hanna (8) fietst sinds haar derde en is op zesjarige leeftijd begonnen met mountainbiken, Juuna (6) kreeg haar eerste 16” mountainbike op haar vierde verjaardag. Beiden rijden regelmatig met hun ouders op de Nederlandse, maar ook buitenlandse trails. In Nederland rijden ze alles zelf naar boven en beneden, buiten de grenzen nemen de skiliften een deel van het klimwerk voor hun rekening. Juuna is de durfal en wil over elke wortel en schans springen, maar is eerder moe, Hanna is behendiger, met iets minder lef en rijdt graag langere rondjes. Omdat beide dames even groot zijn, bestelden we twee Kona Honzo’s uit 2020 in de maat 20 inch en 24 inch om te kunnen testen wat de voor- en nadelen van elke maat zijn.
Kona Honzo 2020
De Kona Honzo werd in 2012 geïntroduceerd en staat sindsdien te boek als een do-it-all hardtail mountainbike. Door de jaren heen is de Honzo-familie flink gegroeid met verschillende wielmaten, uitvoeringen en materiaalsoorten. De kernboodschap van de Kona Honzo is in al deze jaren echter gelijk gebleven: een trailwaardige hardtail waarmee (bijna) niks onmogelijk is. Ook de grotere kinderen op onze redactie ervaren dit zo, de Honzo heeft op zeer uiteenlopende trails nimmer teleurgesteld.
Kona heeft deze boodschap over proberen te brengen naar hun kinderfietsen met dezelfde naam. De Kona Honzo’s 2020 uit onze test komen in de basis redelijk overeen. Een aluminium butted frame met een lucht-geveerde voorvork, zeven versnellingen, hydraulische schijfremmen en 2.25 inch brede banden. Hoewel de verhoudingen op papier redelijk met elkaar te vergelijken zijn, heeft de 24 inch-variant duidelijk meer weg van een volwassene-geometrie dan de 20 inch. Voor ze op pad gaan, stellen we eerst de remmen, vork en zadelhoogte goed af en vervangen we de meegeleverde plastic pedalen door robuustere flatpedals.
Kona Honzo 20 inch
Laten we met de 20 inch Kona Honzo 2020 beginnen. Dit is de maat die beide dames zelf in de schuur hebben staan en dus qua maatvoering is deze niet nieuw. Wat wel nieuw is, dat zijn de verende voorvork, de bredere banden en de schijfremmen. Met laatstgenoemde hebben ze weliswaar al wel gereden, maar het zit niet op hun eigen mountainbikes. Wat in de eerste meters op de route direct opvalt, is de luiere balhoofdhoek, deze is 69 graden in plaats van 72 op hun eigen bikes. Dit geeft vertrouwen, de Kona Honzo 2020 stuurt minder zenuwachtig, dropjes en steile, technische stukjes rijden ze vol vertrouwen. Hanna: ‘Het lijkt met deze fiets alsof ik meer durf.’
De aanwezigheid van schijfremmen kan ook beiden bekoren, hun kleine handen kunnen na wat afstellen goed bij de grepen en doordat de remmen hydraulisch zijn is er maar weinig input vereist om controle te houden op snelheid. Juuna: ‘Nu hoef ik niet meer zo hard te knijpen (zoals bij haar eigen cantilever remmen het geval is) en doet het dus niet zo’n pijn aan mijn handen. O ja, en ik kan beter slippen.’ Ook niet onbelangrijk. Hoewel we in Nederland weinig echt lange afdalingen kennen, kan een setje goede remmen over de grens het verschil maken tussen een dag of een half uurtje fietsen.
Afstellen
De verende vork vonden ze er beide cool uitzien, maar deze vereist in de praktijk wel flink wat afstellen voordat het naar behoren werkt. Het lichte gewicht van de berijder en het relatief zware gewicht van de Kona Honzo 2020 maken het een secuur klusje om de vork op de juist spanning te brengen. Dat brengt ons direct bij het volgende, de 2.25 inch brede banden, een slimme keus van Kona. Niet alleen voor grip, maar met het volume van deze band kun je bij een lagere bandenspanning (wat geen probleem is met deze vedergewichten) een prima werkende demping creëren. Uit ervaring weten we dat zelfs een 2.6-band niet misstaat op een 20 inch mountainbike, dat zou ook een goede upgrade zijn, mochten de mini’s de wat ruigere trails buiten Nederland verkiezen.
Het Gripshift-schakelsysteem valt niet in de smaak. Het combineren van het goed vasthouden van het stuur en een vinger op de remmen houden is lastig combineren met het systeem. Daarnaast gaat het schakelen wat zwaar, waardoor ze hun vinger van de rem moeten halen wanneer ze willen schakelen. De keus van Kona om voor Gripshift te kiezen bij de Honzo 2020 is omdat triggers in combinatie met een (te) grote diameter van het stuur ervoor zorgen dat kinderen dit niet kunnen bedienen.
Het verzet is met zeven versnellingen beperkt en in Nederland zou een iets lichtere vertanding voor het klimmen wenselijk zijn, wat kan via een iets grotere krans achter of een kleiner voorblad. Dit hangt uiteraard ook af van conditie en kracht van het kind. In ons geval kwam met name Juuna niet overal naar boven op de 20 inch.
Vet cool
Zowel Hanna als Juuna vond de 20 inch Kona Honzo 2020 er cool uitzien vanwege de ‘glitters’ in de lak en de bruin/zwarte banden, evenals de ‘vette’ verende voorvork.
Terug naar de maat. Juuna gaf duidelijk de voorkeur aan de 20 inch. Hoewel ze meer stuiterde over wortels en in de afdalingen en drop-offs spannender waren door de kortere wielafstand, vond ze het speelse karakter en de hanteerbaarheid belangrijker. Staand op de pedalen durfde ze alle obstakels aan. Opvallend is bij deze maat dat de verhoudingen van de Kona Honzo 2020 was lastiger liggen: bij zittend trappen met een bijna gestrekt been moet het zadel zodanig omhoog dat dit ten koste gaat van de wendbaarheid. Ze kozen dus beiden voor staand klimmen met een lager zadel, zodat ze wel goed konden manoeuvreren. Hanna vond de 20 inch Kona Honzo 2020 minder prettig, deze reed ongemakkelijk in het zadel en de kleinere wielen en korte wielafstand gaven haar niet het vertrouwen dat ze zocht.
Kona Honzo 24 inch
De 24 inch Kona Honzo 2020 oogt direct groot naast de 20 inch, terwijl wanneer je de zadels op gelijke hoogte zet je direct ziet dat beide kids op beide bikes passen. Opvallend is vooral de afstand van voor- en achterwiel en de reach, die meer lijkt op die van een mountainbike voor volwassenen. Tijdens de eerste meters trail merkt de redactie direct op dat deze fiets veel harder kan. De grotere wielen rollen harder en blijven ook langer doorrollen. De balhoofdhoek is 67,5 graden, dus nog twee graden luier dan de 20 inch. Dit geeft, samen met de wielbasis, duidelijk heel veel vertrouwen: de Kona Honzo 2020 lijkt echt overal overheen te rollen, wat uiteraard ook weer te maken heeft met het geringe lichaamsgewicht.
Dit is met name zichtbaar bij de wat voorzichtigere Hanna, die merkbaar vooruitgaat en eigenlijk overal over of vanaf rolt, zonder vooraf af te stappen. Op de 24 inch vinden we net als bij de kleinere variant schijfremmen, 2.25 inch banden en een verende voorvork met de eerdergenoemde voordelen. Gezien de grotere framemaat zouden zeker hier 2.6 inch banden niet in misstaan, misschien wel de goedkoopste investering om extra demping en vering toe te voegen.
Kracht zetten
De 24 inch versie heeft een Shimano Altus-trigger om te schakelen. Hoewel dit systeem minder makkelijk te bedienen is met kleine handen en het ook nog complexer is, vinden zowel Hanna als Juuna dit duidelijk fijner werken dan Gripshift. Beide bikes hebben 28 tanden voor en een 14/34 cassette achter, op deze beter rollende bike komen ze alle heuvels onderweg op. Dit heeft ook te maken met de andere verhoudingen van de Kona Honzo 2020, het zadel kan hoger zonder dat het in de weg zit, zodat ze zittend beter kracht kunnen zetten. Net als bij de 20 inch Kona Honzo 2020 konden de ‘vette’ looks de dames verleiden en ze vonden het een stoere fiets.
De grotere maat was de winnaar bij Hanna. Ondanks dat ze wat meer naar voren moest hangen vanwege de langere reach vond ze de hogere snelheid, de controle op technische stukken en de grotere wielen (die beter over obstakels rolden) duidelijk opwegen tegen de mindere speelsheid en het makkelijker kunnen afstappen van de 20 inch. Dit was ook direct de reden dat Juuna de 20 inch niet prettig vond rijden, voor haar gevoel was deze ‘te groot’ terwijl Hanna er met exact dezelfde lengte er prima op wegkwam.
Welke maat
Concluderend kunnen we zeggen dat het een uitermate geslaagd model is voor zowel Nederlandse als buitenlandse trails. De bikes bieden vertrouwen, meer dan de standaard kindermountainbikes met een steilere balhoofdhoek. De onderdelen zijn degelijk gekozen en zijn bestand tegen het soms wat onsubtiele gedrag van kinderen. De prijzen zijn met respectievelijk 599 euro en 729 euro weliswaar wat hoger dan de instapmodellen van andere merken, maar hiervoor krijg je een mooi pakket mountainbike terug, wat het vertrouwen van de kinderen vergroot en daarmee mogelijk het rijplezier.
Om af te sluiten met de vraag over welke maat fijner rijdt: dit heeft te maken met de rijstijl van het kind. Net zoals bij ons rijdt een compactere bike over het algemeen speelser en zorgt een groter model voor een hogere snelheid. Speelser of stabieler, sneller door de bocht of harder op het vlakke: vragen waar enkel jouw mini zelf het beste een antwoord op kan geven. Wanneer je twijfelt, probeer dan bij vrienden of een fietsenwinkel beide modellen te testen, zodat je zeker de juiste keus maakt. Dit kan het verschil maken tussen ‘Zijn we er al?’ en ‘Doen we nog een rondje?’
Kona Honzo 20 inch – 24 inch
Frame: Kona 6061 DH Aluminum Butted
Wielen: Double Walled Alloy
Voorvork: Spinner Grind Air 50 mm– 65 mm
Crankset: Samox 152 mm – 165 mm
Drivetrain: Shimano Tourney 7spd Gripshift – Trigger
Remmen: Tektro hydraulisch 160 mm rotor
Zadelpen: Kona Thumb
Cockpit: Kona OB Bar + Kona OB Stem met Kona DJ Grip
Banden: Vee Tire Crown Gem 20×2.25” – 24×2,25”
Zadel: Kona DJ
Prijs: € 599 – € 729
Meer info hier
De nieuwste uitgave van UP/DOWN mountainbike magazine kun je bestellen in de Soul Webshop en losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Up/Down #2 2020 is ook beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan gewoon lekker abonnee van Up/Down, ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Dan houd je bovendien ook meer tijd over voor je volgende tocht!