28-03-2014 - Mountainbiken, Nieuws

Lady Bike: Specialized Rumor

Als je denkt aan een typisch Duits dorp, heb je een aardig beeld van Holzkirchen. Met boerderijen in Duitse stijl, restaurants waar vrouwen in Dirndl rondlopen en op de achtergrond heuvels met vooral veel bos. In Holzkirchen staat het Duitse kantoor van Specialized. Dit was de locatie van de Rumor-lancering, de nieuwe damestrailbike van Specialized. Een 29” aluminium full-suspension met 110mm veerweg en een gewicht van maar 12,5 kilo, ontwikkeld voor en door vrouwen. 

Rumor1

Het bijzondere van deze presentatie was dat er alleen vrouwelijke redacteuren aanwezig waren. Geen mannen. Damesproducten worden hier erg serieus genomen. Direct na de onthulling van de Rumor mochten we de bike testen op de trails achter het kantoor. De autorit naar het kantoor toe beloofde al veel goeds. Met besneeuwde bergtoppen en zoveel bos dat je de bomen niet meer zag, konden we niet wachten de fiets op te stappen.

Ik was vooral benieuwd welke oplossing er voor het laatste punt bedacht was. Het opstappen op een 29’er is niet heel anders dan bij andere fietsen, maar stilstaan met deze fiets kan, met name voor kleinere mountainbikers, lastig zijn. Om de achtervering op de juiste manier in het frame in te passen ontkomen fabrikanten er niet aan om een hogere bovenbuis te maken. Die hoogte, de zogenaamde stand-over hoogte, in combinatie met 29” wielen zorgt ervoor dat ik als dame op sommige bikes niet goed bij de grond kan als ik stilsta. Pas als ik de fiets schuin houd lukt het, maar het is geen ideale houding. Laat staan als ik plotseling moet afstappen op een klim, een technische passage net niet haal of simpelweg voor een rood stoplicht moet wachten.

Bij de Rumor geeft het stilstaan door de lagere stand-over hoogte geen probleem, dankzij de lagere stand-over hoogte.. Ik ben zelf 1.68 m. en reed op een maat M (17”). De kleinste maat, maat S (15”), is zo gemaakt dat vrouwen vanaf 1.50 m. er zonder problemen op kunnen rijden. Het mooie is dat we tijdens de rit allemaal een grote bidon mee konden nemen, ondanks het compactere frame. Het frame is speciaal aangepast aan de grotere bidon en er is een bidonhouder gebruikt waarin de bidon vanaf de zijkant vastgeklemd wordt in plaats van via de bovenkant. Na het vullen van de bidons, het afstellen van de achterdemper (wat trouwens erg makkelijk ging dankzij de gebruikte autosag-technologie) en het testen van de fietsen op de parkeerplaats, was het tijd voor het echte werk: de trails wachtten op ons.

Rumor3

Het niveau van de groep was heel divers, van beginnende bikers tot goedgetrainde wedstrijdrijdsters. Niet iedereen reed alle trails naar beneden, bij elke afdaling was er een omweg over makkelijkere paden. Natuurlijk koos ik voor de technische paden om de fiets eens flink te testen. De eerste afdaling begon aan de rand van een weiland, met een scherpe bocht naar links het bos in kwam je op een wortelpad dat steil naar beneden liep. Het pad eindigde met een paar lastige, scherpe haarspeldbochten. Er wordt vaak gezegd dat je met een 29’er lastiger door bochten stuurt dan met een 26”. Als je de bochten iets ruimer instuurt dan je gewend bent is er geen probleem. Je komt dan zelfs met meer snelheid de bocht uit. En dat merkten wij ook.

Na de eerste trail reden we over een steile asfaltweg omhoog. Ondanks dat de fiets van aluminium was en voor- en achtervering had, kwam de hele groep zonder te lopen boven aan, zelfs zonder 3×10-versnellingen. Boven wachtten we in de zon tot de groep compleet was en reden we verder door een weiland. Je kon merken dat er koeien hadden gelopen, de ondergrond was nogal hobbelig. Met de vering op de trailstand reden we gemakkelijk over het pad en even later splitste de groep voor de volgende uitdaging.

We stonden stil voor een vrij breed pad dat het bos in liep. De gids vertelde over een jump, wat smalle stukjes vlak langs bomen, een steile klim en voor we het wisten was hij weg. Wij zetten snel de achtervolging in, vlogen achter hem aan tot we hem vlak boven ons hoorden lachen. De steile klim was inderdaad heel erg steil, ik vraag me af of er überhaupt iemand fietsend omhoog was gekomen. Onderaan kwamen we langs een riviertje en was er tijd voor het maken van wat foto’s.

Rumor2

Langs het riviertje liep een technisch paadje met boomwortels verspreid over de hele breedte. Het rijden over de wortels ging opvallend makkelijk. De wielen rolden er zonder moeite overheen. Tel bij de wielen nog eens de vering op en je merkte amper dat je over obstakels reed. De Rumor is erg stabiel, maar is zeker niet lomp te noemen. Daarnaast reageert de bike snel, zonder dat je met een zenuwachtige fiets te maken hebt. Wat dat betreft zit de Rumor precies tussen een echte wedstrijdfiets en een enduro-/downhill-fiets in.

Over het voordeel van een 29’er voor vrouwen (of keinere rijders) bestaan veel verschillende meningen. Ik vind zelf de 29’er een uitkomst. Vooral over de wat vlakkere Nederlandse trails rijdt je, met dezelfde inspanning, toch sneller dan op een 26‘er. Als je een 29’er eenmaal op gang hebt, dan blijft de fiets als vanzelf doorgaan. Het rijden van bochten is even wennen, maar dat zal op iedere nieuwe fiets niet anders zijn.

De Rumor is verkrijgbaar in twee versies, de Expert en de Comp. De twee modellen hebben exact hetzelfde frame, het verschil zit in de afmontage van de bikes. Het Expert-model heeft als belangrijkste extra een automatisch verstelbare zadelpen die via een knopje op het stuur eenvoudig te bedienen is. Op deze manier is er voor elk type renster een passende fiets.

De Expert versie kost €3799,-, de Comp €2499,-. Best flinke prijzen voor een fiets. Specialized is hiermee wel eindelijk een fietsmerk dat er niet direct vanuit gaat dat vrouwen “toch geen geld aan een fiets willen uitgeven”. De bike is vanaf het begin af aan ontwikkeld voor vrouwen en dat merk je in kleine verschillen. Zo heeft de fiets standaard dunnere grips op het stuur. En zijn beide modellen de remhendels verstelbaar, zodat iedereen goed bij de remmen kan en heeft de fiets een aangepast zadel. Door de 110mm veerweg van de voorvork in combinatie met de achtervering kan je op elk terrein comfortabel rijden, of je nu op vakantie bent in de bergen, een rit door het bos maakt of door de duinen rijdt. Tijdens het fietsen kreeg ik als vanzelf het liedje van Adele in mijn hoofd: Rumor has it.

Rumor Expert: € 3799,-

Rumor Comp: € 2499,-

 van