19-11-2019 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

Meewind koers 13 oktober 2019

De dagen worden korter het wieler – wielrenseizoen komt tot zijn einde.

Meewind Koers heeft zich nu al enige jaren als dé afsluiter van het wielerseizoen op de kalender gezet! Deze toertocht start en finisht in de nieuwe stad in Amersfoort. De koers gespekt met 4 uitdagende routes die over geweldig mooie asfalt en Dutch gravel wegen uitgezet zijn. Je bevindt je hier naar mijn mening, op één van de mooiste stukjes (midden) Nederland. Het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug: is een oase van rust, dat net buiten de randstad ligt. Bij de Meewind Koers gaat het om meer dan alleen maar fietsen. Na het finishen van je gekozen route krijg je een welverdiende gratis Kwaremont of frisje op het finish festivalterrein. Het festivalterrein ligt om en in een soort van mini arena. Waar je naast drankjes ook nog eens heerlijke kan aansterken van food truck gerechten, en dat alles onder het genot van oergezellige DJ sounds & live muziek.​

Nadat Branco, Frank en ik dit seizoen al enige keren met elkaar bij leuke gravel en strade bianche events hebben gereden. Werd het tijd dat wij onze agenda’s weer eens naast elkaar legden voor weer zo’n mooie avontuurlijke tocht. We surften alle 3 wat door het interweb en bekogelden elkaar met opkomende allroad events.

We prikten met zijn drieën een mooie zondag in oktober en wel zondag de 13e. Dit omdat de organisatie van Meewind koers een veelbelovende mooie 90 kilometer allroad – gravel route had toegevoegd aan hun bestaande weg rondes van 70, 120 of 150 km.

Rond de klok van 08:00 start ik mijn auto, en de rust in de straat waar ik woon is direct heftig verstoord. Mijn V snaar protesteert door heel hard te gieren-piepen, ohhhno ik heb zeker enige mensen van hun zondagsrust verstoord. Branco had besloten vandaag toch thuis in Limburg te fietsen, dit omdat de weersvoorspelling warmer en droog waren. Wij begrepen Branco goed. Wij reden er een uurtje over, hij moest bij elkaar naast het fietsen ook nog een knappe 4 uur in de auto zitten om in Amersfoort en weer thuis te geraken. Hoe weersvoorspellingen voor Amersfoort ook daadwerkelijk zouden uitpakken, dit hoorde bij het avontuur van de dag. Onze allroad – gravel route beloofde een mooi mix tussen onverhard en asfalt te zijn: oa. bestaand uit 20 km onverharde stroken, zoals brede grindwegen en smalle schelpenpaden. Wat mij persoonlijk nog meer aansprak naast de voor ons een nieuwe route, was het maximum van 250 startplekken die beschikbaar waren. Dat kon zich wel eens vertalen in lege allroad stroken en segmenten voor jezelf.

De 90 km allroad – gravel route is powered by: Gravel Union De gravelroute is alleen beschikbaar op GPS (dus niet uitgepijld).

Franc en ik hadden om negen afgesproken met elkaar op een Gamma parkeerplaats om de hoek van de nieuwe stad. Door werkzaamheden aan de weg werd ik vreselijk omgeleid naar Amersfoort de weg ging over Gorinchem, ik zou volgens mijn TomTom app te laat op onze afspraak komen. Ik belde Franc even met de mededeling dat ik iets later kwam. 20 minuten later aangekomen trok ik snel mijn resterende fietskleding aan vulde mijn zakken en reed

naar Franc. We moesten nog even langs de inschrijving voor de we konden starten. Het bleek dat we vanmorgen nog niet helemaal wakker waren toen we thuis vertrokken. Ik had mijn polsbandje weggegooid, die bleek in mijn startnummer envelop te zijn blijven zitten. En Franc had gewoon zijn envelop thuis laten liggen. Bij voor inschrijving kregen we een stuurbordje met naam een gratis plek in de fietsenstalling en een finish drankje. Nu we alles compleet hadden konden we eindelijk gaan, ik had er zin in… We starten onze GPS track en reden de stad uit. In mum van tijd voert de koers GPS track ons door de Hollandse polders over verrassende rustige on en offroad wegen.

Het bleek dat we wel goed uitgeslapen waren, zonder te veel moeite reden met een heerlijk tempo rond. Zou dit komen doordat we in de Meewind koers rijden? Want daardoor hadden we 100% gegarandeerd meewind toch…!?

“We waanden ons in een meewind”.

We waren zo aan het genieten van de mooi gezette route, dit voornamelijk resulteerde in ons straffe tempo een beetje modder, hier en daar een plas, een regendruppel, tegenwind een klim niets kon ons plezier hinderen vandaag. Hiervoor waren we gekomen de verrassende rustige on en offroad wegen door Hollandse polders en over de Utrechtse Heuvelrug. Een nieuwe avontuur, werd door een wegwerkzaanheid even een echt avontuur. Nee nee stop, schreeuwde een wegwerker. Daar kunnen jullie vandaag niet langs, daar verderop moet je maar heen. We reden rechtdoor en meenden de eerste links in te kunnen slaan, al off track bleek de eerste linkse gravelweg een doodloper te zijn. Op naar de volgende links, op zoek naar de juiste route kwamen we nog meer verdwaalde graveleurs tegen. Volgens mijn GPS was de echte route in de buurt en zo was de of route met wat heen en weer oponthoud snel weer een on route avontuur. Dit was een van de weinige keren dat we überhaupt andere graveleurs tegen kwamen. Ja we hadden enige ingehaald onderweg maar dat waren er ook nog geen 10 geweest. Heerlijk gewoon wanneer er in totaal maar zo’n 2000 starters zijn voor 4 afstanden.

Op mijn GPS slaat mijn kilometerteller 60 kilometer aan en hier duikt onze enige verzorgingspost op. Alles was hier goed verzorgd. Je kon hier terecht voor sportvoeding en -drank, fruit, water, koeken, winegums en natuurlijk ook voor een plasje. Dit alles zorgt er normaal voor dat je er weer goed gevuld stevig tegenaan kunt!

Flessen gevuld banaantje gegeten een reep gegrepen en nog even een plasje doen. Langer duurde het niet. Nog 30 kilometer te gaan we waren nog steeds hoog gemotiveerd en nieuwsgierig naar de rest van de route. Helaas, het even stil te hebben gestaan bleek voor mij een domper op de snelheid. Ik kwam niet meer in mijn ritme van voorheen, dit was niets nieuws voor me. Ik weet van mijzelf dat mijn lichaam snel afkoelt en dat ik persoonlijk beter kan blijven fietsen als ik in een straffe ritme rij. Ik had nog wel zo mijn best gedaan om zo snel mogelijk weer door te rijden en geen echte pauze te nemen. Franc had duidelijk nergens last van en reed met gemak het tempo van wat we eerder reden. Ik kon op het moment maar met moeite aanklampen. Valerie & Wesselien twee snelle meiden die we ergens op de route al hadden ingehaald, ik herkende hun outfits en fietsen weer. Stoten nu op ons, en gingen erop en erover. We besloten met hun op te rijden (voor mij eerder aanklampen) en zo kwamen we even met ze in gesprek. Valerie, waar ik naast kwam te

rijden vertelt me op een gegeven moment dat ze deze zomer meerdere TT’s (time trials) heeft gereden, dat dit haar discipline is, hardrijden. Zo vertelde ze ook dat ze een trainer heeft die graag op de brommer zit zodat ze mooie en zeer stevige brommer trainingen kan doen. En ik geloofde haar direct toen ze bescheiden vertelde dat ze deze zomer meerdere mooie resultaten had behaald. Dit verklaarde op het moment ook weer het stevige tempo wat we reden, ik was in gesprek met een hardrijder… Zo in gesprek met haar kon ik het tempo nog wel een beetje bijbenen en ik leek mij ritme weer herpakt te hebben. Maar dat gevoel bleek voor even te zijn. Op de eerstvolgende onverharde strook rij mezelf behoorlijk vast in een stuk zand. Mijn 32mm straatbanden hadden tot aan deze strook helemaal geen moeite gehad op de Dutch gravel wegen. Ik probeer de andere 3 nog in het wiel te blijven maar deze hadden met hun gravelbanden een enorm gat op mij geslagen. Ik ploeter ik kan weer niet op snelheid komen. Ik had Franc eerder al gezegd rij door ik zie je aan de finish. Hij besloot ook door te rijden, tot op het punt net voor vliegbasis Soesterberg waar hij rustiger had gereden en we weer samen kwamen. Ik zag de 2 meiden nog net afslaan, en weet nog dat ik vroeg waar gaan ze langs? Frank wist me te vertellen dat ze nog even voor sprint gingen. Ik vond het niet erg niet nog te moeten sprinten, en Francis vond het ook wel goed zo. Niet veel later na hun sprint of ommetje kwamen Valerie en Wesselien ook weer aansluiten om vervolgens samen op een geschikt tempo voor mij Amersfoort binnen te rijden. We stalden onze fietsen en vroegen of Valerie en Wesselien ook nog voor een drankje en hapje gingen op het festivalterrein. Voor het eerst zag ik hoe druk het werkelijk was, hier kwamen immers alle finishende deelnemer binnen voor hun welverdiende Drankje en gezelligheid! Het was een en al gezelligheid gevuld met DJ sounds, Kwaremont biertjes (voor mij een troebele appelsap) en heerlijke foodtruck snacks. We bleven niet tot het bittere eind nagenieten dit omdat het kleine windje me al goed had afgekoelt. We namen afscheid van Valerie en Wesselien en we verlieten voldaan het event terrein met weer een dag vol avontuur om af te vinken. Op naar de volgende…

Informatie:

– ALL-IN
Deelname is all-in, dus inclusief toertocht (70 km, 120 km, 150 km of een Gravel route van 90 km) met verzorgingsposten, de Meewind Koers Sprint, toegang tot het Finish Festival en een gratis Kwaremont biertje (of fris).
– STARTPAKKET
Schrijf je in voor een nog vast te leggen einddatum en je krijgt jouw startpakket met stuur -naambordje gratis thuisbezorgd.Volgend jaar op zondag 11 oktober 2020 vindt de zesde editie plaats. Medio mei gaat de inschrijving voor 2020 open.

On route:

– SAFETY FIRST!
De route is niet afgezet, je bent dus een gewone verkeersdeelnemer. Hou je daarom aan de geldende verkeersregels.
EHBO & BEZEMWAGEN Mocht je onderweg op onoverkomelijke problemen stuiten, bel dan met de vrijwilligers van het Rode Kruis- annex Bezemwagen.

– SEGMENTEN
Je vindt langs de route segmenten die verwijzen naar de wielerklassiekers, zoals oa. de Strade Bianche (met écht stuk onverhard, Ronde van Vlaanderen met klinker klim en Paris-Roubaix met kasseienstrook

– FIETSENSTALLING
In de Start- en Finish Straat is een fietsenstalling aanwezig. Deze is in de middag tijdens het Finish Festival bewaakt. Vertoon bij het ophalen van je fiets je polsbandje, dat overeenkomt met het stuur-naambordje op de fiets.

– BEREIKBAARHEID
Meewind Koers vindt plaats in Amersfoort (De Nieuwe Stad, Oude Fabriekstraat 2). De Start- en Finishlocatie is zowel met de auto als met het Openbaar Vervoer goed bereikbaar.

– DUURZAAM
Als deelnemer ben je niet alleen sportief maar ook duurzaam bezig: € 2,50 van het inschrijfgeld wordt direct belegd in duurzame energieproductie via Meewind.

www.meewindkoers.nl

 

Woord: Marcel Liu – Licello

Foto’s: Brian Megens – Vera van der Wal – Franc- powered by Licello

Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van