NIEUW: Specialized Tarmac 2018
We kennen de Tarmac al langer. Zowel de pro-teams als diverse fanatieke fietsers rijden er al jaren mee en Specialized weet keer op keer positief te verassen door de Tarmac te verbeteren. Ook voor seizoen 2018 is er een nieuwe Tarmac ontwikkeld, met zowel optische als technologische vernieuwing! De nieuwe Specialized Tarmac is met het oog op drie verschillende dimensies opgebouwd: 1. Gewichtsbesparing, 2. Rider First Engineered en 3. Aerodynamica. Verder heeft Specialized gewerkt aan een aantal zwakkere punten van het vorige model. Zo komt het 2018 model van de Tarmac met een derailleurpad met 2-bold-design, dat vervorming moet voorkomen. Ook zijn er speciaal voor dames ‘Women-specific’ onderdelen verkrijgbaar, denk aan het zadel, het stuur en natuurlijk het design!
Gewichtsbesparing
Specialized heeft bewust gekozen voor buizen met een kleinere diameter. Naast dat dit, met name bij de downtube, zorgt voor minder gewicht heeft het ook een aeodynamisch voordeel. De top tube heeft wel een grotere diameter gekregen en de chain stays zijn wat rechter en ronder ontworpen. Dit alles is mogelijk gemaakt door de nieuwste carbon technologieën. Het vorige S-Works model bestond uit 300 stukjes carbon, het nieuwe model uit 500. Door een preciezere berekening, en de samenwerking met McLaren, is het belang van de positie van de vezels berekend. Daarnaast is een nieuwe lak ontwikkeld, de Ultralight paint, die naast een betere finish ook een gewichtsbesparing van 40 gram op zich neemt. Het frame is 25% lichter ten opzichte van het vorige model, de vork en zadelpen zijn elk 10% lichter dan zijn voorganger. De Tarmac weegt 733 gram, in maat 56, en dat is 200 gram lichter dan zijn voorganger.
Rider first engineered (RFE)
Met het idee om de meest complete racefiets ooit te maken, is Specialized aan de slag gegaan met het verbeteren van de Tarmac. Als we Specialized mogen geloven hebben alle maten (van 49 t/m 61) nu hetzelfde rijgevoel en -handling. Het RFE concept draait niet om maatvoering maar om ervaring van de fietser. Het tapered balhoofd loopt bijvoorbeeld langer door bij grotere maten en er zijn drie verschillende voorvorken. De B1 voorvork heeft bijvoorbeeld meer off-set voor de kleinere maten, zodat de tenen niet zo snel tegen het voorwiel zullen komen. Verder kent de zitbuis onderin meer flex, voor meer comfort.
Aerodynamica
Een van de opvallende veranderingen is de achterbrug. De seatstays zijn lager geplaatst en dit komt ten goede van de aerodynamica. Verder is een aero-zadelpen toegevoeg, die daarnaast een speciale lay-up kent voor meer comfort en 20 gram lichter is dan de vorige S-Works zadelpen. Standaard worden 26 millimeter banden gemonteerd, eveneens voor meer comfort en aerodynamisch voordeel, maar er is de optie om 30 millimeter banden te kiezen. De meest aero-optie is volgens Specialized 24mm voor en 26mm achter. Ook de voorvork is hierop aangepastVolgens Specialized is de nieuwe Tarmac 45 seconde sneller dan vergelijkbare modellen van de concurrentie over een tijdrit van 40 kilometer.
Voor meer Wielren nieuws, Tips & Tricks, leervoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Altijd up to date en vijf keer per jaar het mooiste mountainbike magazine op de mat en in je broekzak? Klik dan nu hier en wordt abonnee op het Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram! Zo blijf je altijd op de hoogte van het laatste nieuws!