13-11-2019 - Nieuws, Wielrenblad

ROTOR 1×13 – Expert Review

Rotor pakt dit jaar flink uit met hun 1×13-groep. Die naam omschrijft precies wat het is: met maar 1 tandwiel voor en maar liefst 13 achter is de groep een wereldprimeur. Het is een uniek technisch wonder, maar ook prijzig. Om erachter te komen of 9 versnellingen minder dan gangbaar is al dan niet positief uitpakt, hebben we de groep enkele weken uitvoerig getest. Op een steile klim en in volle sprint: op allerlei terreinen is er volle bak op- en afgeschakeld. Onze bevindingen lees je hier.

De 1×13-groepset is een hydraulisch geschakelde groepset en de opvolger van de tevens hydraulische Uno 2×11-groepset uit 2016. Met 13 versnellingen op pad, dat is in het verleden nog niet mogelijk geweest. Volgens Rotor heb je er niet meer nodig. Het effectieve bereik van een standaard 2×11-groepset is door overlapping van de verschillende versnellingen namelijk maar 14-versnellingen, zo is hun redenatie. De 1×13-cassettes zijn samengesteld met de verzet-mogelijkheden van bestaande 2×11/12 groepsets als uitgangspunt, zodat het bereik en de stappen tussen de verzetten vergelijkbaar zijn of die zelfs overtreffen.

Rotor 1×13 review

De shifters zijn grotendeels identiek aan die van de Uno-groep en werken volgens hetzelfde principe als SRAM’s DoubleTap. De shifters houden in elk geval prettig vast, ook voor mensen met grotere handen. De 13 speed-cassette en derailleur zijn ware kunstwerken om te zien en trekken veel aandacht. Opvallend is de grote hoek van de derailleur als deze op het grootste tandwiel staat. Diezelfde derailleur kan alle mogelijke cassette varianten aan (10-36t, 10-39t, 10-46t en 10-52t), en aangezien Rotor een grote verscheidenheid aan kettingbladen aanbiedt kan je de 1×13-groepset op ieder terrein en met elke soort fiets gebruiken. Een mooi concept en het geheel ziet behoorlijk anders uit dan wat we gewend zijn, one-by op een racefiets is immers een behoorlijk nieuw gezicht.

Hermetisch gesloten

Naast dat de groepset 13-speed is, is het hydraulische schakelen een interessante onder-scheidende factor ten opzichte van bestaande systemen. In principe werkt conventioneel mechanisch schakelen prima voor de meesten onder ons. Anderen zijn inmiddels verknocht aan snel en accuraat elektrisch schakelen. Waarom zouden we ook nog hydraulisch schakelen nodig hebben? Een hydraulisch systeem biedt een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van reguliere schakelsystemen. Zo geeft een hydraulisch schakelsysteem minder onderhoud dan een mechanische groepset; het systeem is immers hermetisch gesloten dus vuil kan er niet bij komen. Ten opzichte van een elektronische groepset zijn zorgen over opladen en lege accu’s niet nodig en door de mechanische werking zijn eventuele problemen makkelijker op te sporen. Niet onbelangrijk is dat de hydraulica relatief licht is, er zijn immers geen accu’s en motoren nodig. Bijkomend voordeel: innoveren met hydraulisch schakelen omzeilt de ontwerpoctrooien van SRAM, Shimano en Campagnolo.

Rotor 1×13 review

Met een gewicht van 2550 gram (inclusief tweezijdig onafhankelijke 2INpower vermogensmeter) is het gewicht vergelijkbaar met de SRAM Red eTap AXS 2×12-groepset met een Quarq spider-vermogensmeter, die 2553 gram weegt. Kies je voor de INspider vermogensmeter dan snoep je er nog eens 100 gram vanaf.

Indexering

Eenmaal op pad ben ik direct weer vertrouwd met de Q-rings. De ovalen bladen wennen snel en trappen lekker weg. Vooral bergop is het een genot. De full-carbon clincher-wielen (onderdeel van de groepset), in combinatie met de Rotor RVOLVER-naven zijn een genot om mee te accelereren. Het schakelgevoel is geheel anders dan bij bestaande groepsets, deels door de hydraulische bediening, maar ook doordat de indexering in de derailleur zit in plaats van in de shifter. Daardoor is de schakelwerking heel precies, maar de feedback minder duidelijk. Het vereist gewenning om te weten welke vingerbeweging nodig is voor welke schakelactie. Na een tijdje heb je door hoe je de shifters moet bedienen en daarna voelt het systeem vertrouwd en intuïtief aan. Mede door de precieze schakelwerking is de Amerongse Berg op sprinten en op volle snelheid schakelen geen probleem voor de 1×13-groep. Wel werkt de hydraulische bediening net een tikje langzamer dan we gewend zijn van elektrische groepsets. Als eenmaal de afdaling is ingezet, hoor je tijdens freewheelen een luide en kenmerkende ratel van de 13 speed body. Voor de een is dit een afknapper, voor de ander is het puur genot en geeft het juist moraal.

Rotor 1×13 review

Wanneer Amerongen in zicht is en er van boven de 60 kilometer per uur geremd moet worden, blijkt dat de schijfremmen meer dan behoorlijk werken. In de veelal natte weersomstandigheden tijdens de testperiode zijn de (Magura-)remmen muisstil, goed te doseren en behouden ze hun remkracht.

Niet mals

Als je een zeer exclusieve, onderhoudsarme, breed inzetbare en lichte groepset zoekt dan is het tijd om eens een Rotor dealer te bezoeken die een testfiets heeft staan. Voorwaarde is wel dat je bereid bent je aan te passen aan de wat minder duidelijke feedback. Ga je graag offroad of ver van de bewoonde wereld en laat je je niet door slecht weer weerhouden, dan is de groep een absolute aanrader. De 1×13-groep is een indrukwekkend staaltje techniek en neemt een plek in de markt in die nog geen ander merk heeft kunnen of durven betreden. En als je er gevoelig voor bent: de groep is 100 procent in Europa vervaardigd (Spanje en Duitsland). Daarmee is de 1×13 een uniek West-Europees product. De hydraulische schakelervaring is in verschillende prijsklassen verkrijgbaar: als je alles erop en eraan wil betaal je 4.449 euro. Dit is inclusief een set full-carbon wielen met de Rotor RVOLVER-naven en de 2INPOWER-vermogensmeter. Voor dit niet malse bedrag heb je dus al het moois dat Rotor te bieden heeft. De groepset is voor 3.449 euro ook verkrijgbaar zonder vermogensmeter, neem je tevens genoegen met aluminium velgen dan betaal je 2.599 euro.

Rotor 1×13 review

Specificaties

  • groepset Rotor 1×13
  • kettingbladopties 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50, 52, 54
  • cassetteopties 10-36t, 10-39t, 10-46t en 10-52t
  • gewicht 2550 gram
  • groep zoals getest € 3.999,-
  • leverbaar bij dealers of via rotorbike.com
  • prijs € 3.999,-

Meer weten? Kijk dan hier.

 van