22-03-2024 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

Review Cube Attain GTC SLX: Goedkoop is geen duurkoop

“Zeker weten dat dit klopt?” We vragen het voor de zekerheid nogmaals na, want het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. “Dus de Attain heeft echt een carbon frame én een elektronische groep? En de prijs klopt? Oké, bedankt!” Het is dus niet te mooi om waar te zijn: de Cube Attain GTC SLX kost slechts 2500 euro, en daarvoor krijg je een strak afgewerkt carbon frame én de gloednieuwe Shimano 105 Di2 12-speed groepset. Dit is een van de – zo niet de – goedkoopste elektronisch afgemonteerde fiets op de markt, dat vraagt om een uitgebreide test.


De vraag blijft nu vooral: wat kan je verwachten van zo’n goedkope carbon racer met Di2-groep? Op het eerste gezicht ziet de Attain er simpelweg goed uit. Een matzwart frame met glanzende zwarte logo’s, afgewerkt met de zwarte onderdelen van de Shimano 105-groep, daar kan weinig fout aan gaan. Het frame heeft duidelijk een geometrie die op comfort is gericht met een vrij hoog balhoofd en flinke slopi. Met een volledig carbon voorvork is ook hier niet bespaard, al zijn het stuur, de stuurpen en zadelpen wel van aluminium. Als je wat beter kijkt zie je dat Cube nog een paar slimmigheidjes aan het frame heeft toegevoegd. Zo zit er aluminium bescherming rondom de crankset op de plekken waar bij chainsuck je ketting klem kan komen tussen frame en crank. Ook zit er onderop de downtube een flink stuk helikoptertape. Door deze toevoegingen beschadig je het mooie matzwarte frame niet, slim!

De groepset van de Cube Attain GTC SLX is grotendeels de nieuwe Shimano 105 Di2 12-speed groep. Alleen de crank is van een iets goedkoper type. Erg is dat allerminst wat ons betreft, je merkt het verschil niet tijdens het trappen, het voegt hooguit wat extra grammen toe. De cable routing loopt rondom het stuur nog buitenom, en gaat pas vanaf het balhoofd door het frame. Het ziet er ietsje minder strak uit, maar maakt onderhoud aan de fiets wel weer een stuk makkelijker. De Newmen-wielset is een simpel aluminium setje, maar is met een geclaimd gewicht van 1650 gram ook niet extreem zwaar. Het rubber van Continental dat erop ligt is wat ons betreft altijd goed en met 28 millimeter ook breed zat.

Vertrouwen

Oké, op het oog ziet de Cube Attain GTC SLX er dus gewoon goed uit. Maar hoe fietst ie? De eerste slagen voelen eigenlijk meteen al vertrouwd aan. De geometrie van de Attain is duidelijk op comfort en vertrouwen gericht en dat merk je. Qua stuurgedrag doet hij precies wat je wil en nerveus is ie niet. Door de hoge toptube zit je ook al snel een tikkeltje meer rechtop, waardoor het geheel wel iets minder ‘racey’ aanvoelt. Qua stijfheid zit het ook goed met dit frame; voor zo’n instapmodel is dat meer dan in orde. Wel valt op dat dit iets ten koste gaat van het comfort, maar daar is niet alleen het frame schuldig aan. De aluminium zadelpen biedt namelijk gewoon wat minder demping dan een carbon variant, hier valt qua comfort dus nog wat winst te behalen. De brede Grand Sport Race-band van Continental bieden gelukkig wel wat extra demping, en hoewel ze niet tubeless zijn, zijn ze prima op lagere druk te rijden. De bekende Continental-grip is ook in deze budget-band terug te vinden en misstaat zeker niet op de Attain.

De geometrie van de Cube Attain GTC SLX is duidelijk op comfort en vertrouwen gericht

Dan de Shimano 105 Di2-groep. De nieuwste en goedkoopste elektronische Shimanogroep doet simpelweg goed haar werk. Het schakelen gaat soepel, werkt goed onder druk en het gaat slechts een fractie langzamer dan bij de duurdere Di2-groepen. De remmen hebben de herkenbare Shimano-modulatie, waardoor je het afremmen altijd goed kan controleren, wat tevens veel vertrouwen in de fiets geeft.

Als we dan toch een minpuntje moeten opnoemen, dan zit dat ‘m toch in het gewicht en de wielset. Hoewel negen kilo zeker niet zwaar is, merk je het wel in het gedrag. De aanzet als je gaat staan op de pedalen is iets minder vinnig, en ook bergop mis je net dat scherpe randje. Dit ligt deels aan het gewicht en deels aan de wielen. Hoewel ze zeker niet slecht zijn, kunnen we ons voorstellen dat de fiets met een setje lichtere carbon wielen nog een stuk levendiger wordt, wat het rijplezier ten goede komt.

Desondanks heeft Cube het voor elkaar weten te boksen om een fiets neer te zetten die zijn geld dubbel en dwars waard is. Op deze manier maakt het Duitse bedrijf een carbon frame en elektronisch schakelen voor een stuk meer mensen betaalbaar, en gezien de voordelen en het gemak ervan kunnen we dat alleen maar toejuichen.

Specificaties

Frame: GTC Monocoque twin mold technology
Voorvork: Cube CSL race disc full carbon
Shifters: Shimano 105 Di2 ST-R7170
Remmen: Shimano 105 BR-R7170
Crankset: Shimano FC-RS520 50-34
Achterderailleur: Shimano 105 Di2 RD-R7150-DGS
Voorderailleur: Shimano 105 Di2 FD-R7150F
Cassette: Shimano 105 CS-R7100 11-34
Stuur: Newmen Evolution wing bar
Stuurpen: Newmen Evolution 318.4
Zadel: Natural fit Venec
Zadelpen: Newmen Evolution
Wielen: Newmen Performance SL R.32
Banden: Continental Grand Sport race SL 28 millimeter
Gewicht: 8,97 kg exclusief pedalen
Info: cube.eu
Prijs: € 2499,00

Meer lezen?

Dit artikel “Goedkoop is geen duurkoop” komt uit Wielrenblad #1 2024. Kijk voor meer artikelen of meer wielren nieuws en reviews, leesvoer en andere magazine op Wielrenblad. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan hier en word abonnee van het Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram.

 van