13-11-2019 - Nieuws, Wielrenblad

SPECIALIZED DIVERGE COMP – Expert review

Het Amerikaanse Specialized komt heeft al wat jaren ervaring met gravelbikes en heeft die duidelijk toegepast bij het ontwerpen van de nieuwe Diverge Comp. In eerste instantie lijkt het een fiets voor lange dagen comfortabel rechtdoor rijden in Amerikaanse stijl, maar zodra je een slingerpaadje in duikt blijkt hij net zo bewegelijkheid als een BMX-fiets.

Als we de Specialized Diverge Comp uit zijn doos halen staan we toch even achter onze oren te krabben. Zowel van een afstandje als van dichtbij vergt het uiterlijk van de Diverge wat gewenning. Het silhouet straalt bijvoorbeeld weinig snelheid uit, althans niet op de manier waarop een racefiets dat doet. Meer dichtbij trekken de zadelpen en de balhoofdbuis de aandacht met hun aparte vormen. Wel is meteen duidelijk dat het een serieuze fiets betreft. De afwerking is prachtig en de ook lak straalt klasse uit. Veel aardsere kleuren dan het Satin Brown Tint/Black/Copper van deze Diverge Comp bestaan er niet, het past een gravelbike goed. Deze Diverge Comp-uitvoering is afgemonteerd met een Shimano Ultegra 2x-groep – eigenlijk het meest normale aspect aan de fiets.

Hoewel ook dat niet helemaal op gaat, want het crankstel is een Praxis Zayante met 48/32-kettingbladen. Micro-compact dus, in combinatie met de 11-34-cassette zou deze set-up een meer dan adequaat versnellingsbereik moeten geven zonder al te grote gaten tussen de verzetten.

In de apart gevormde carbon CG-R-zadelpen zit een bocht gebouwd die samen met de flex van de pen zelf voor 18 millimeter veerweg zou moeten zorgen. Hierbij fungeert een in de bocht geplaatste elastomeer als demper. Aan de voorkant wordt de schokdemping verzorgd door de in de balhoofdbuis ingebouwde Future Shock, die bestaat uit een progressieve veer die 20 millimeter veerweg biedt. Specialized heeft voor de Diverge Comp veel techniek ingezet om het comfort te maximaliseren. Ook voor wat betreft de geometrie zijn ze niet over een nacht ijs gegaan. Zo wordt ook het aparte silhouet verklaard. Specialized noemt de framehoeken van de Diverge Comp ‘Open road Geometry’. Waar het op neerkomt is dat de Diverge verwantschappen vertoont met moderne XC-mountainbikes. Een relatief korte wielbasis, steile balhoofdhoek en laag bottom bracket moeten zorgen voor een speels stuurgedrag met behoud van stabiele rijeigenschappen. En inderdaad: als je de Diverge Comp door een MTB- bril bekijkt, begrijp je zijn looks een stuk beter. Het full-carbon frame is prachtig afgewerkt en voorzien van fijne bikepacking-plusjes als plek voor een derde bidonhouder en schroefoogjes hier en daar (zelfs voor een drager op de voorvork).

Om de DT-wielset zitten Specialized’s eigen Sawtooth banden in 38 millimeterversie: het frame biedt ruimte voor 42 millimeter (of 47 in 650b), en ook stuur en stuurpen zijn uit eigen huis. Dat stuur is een zogenaamde hoverbar, wat inhoudt dat het naast de bevestiging aan de stuurpen een bochtje omhoog maakt, zodat je wat minder diep zit. Aangezien de futureshock het stuur ook al een stukje omhoog brengt en de testfiets ook geleverd werd met enkele spacers onder de stuurpen is de zithouding naar onze smaak wel heel rechtop, maar we durfden demontage van de futureshock om de spacers te verwijderen niet aan.

De eerste rit met de Diverge Comp bestond uit een deelname aan het evenement Where The Streets Have No Name, met een prachtige gravelroute bij Lage Vuursche. De Diverge voelde zich uitstekend op zijn gemak op de stukken singletrack maar op snelle stroken, waar ons groepje af en toe even flink doortrok op voornamelijk cyclocrossfietsen, werd duidelijk dat snel accelereren niet zijn sterkste punt is. Vooral doordat de zitpositie zich er minder voor leent en ook zorgt de futureshock, behalve voor duidelijk merkbaar comfort, dat je net wat minder vaak uit het zadel komt dan je met een meer op pure snelheid georiënteerde fiets zou doen. Het voordeel van die zitpositie is wel dat we praktisch de hele dag in de beugel hebben gereden zonder een centje pijn.

Toen we de Diverge  Comp meenamen naar een gravelreportage in Oostenrijk was de Diverge als een vis in het water. Er is namelijk heel weinig wat de Diverge Comp van de wijs brengt in een snelle afdaling. Net als de Roubaix, die ook voorzien is van de FutureShock, heeft de Diverge door dit systeem een zeer stijve voorvork kunnen krijgen die voor bakken met controle zorgt, ook als de snelheid hoog is en het wegdek slecht of afwezig. Ook de schokdempingssystemen doen hun werk dan uitstekend; je merkt nauwelijks dat ze er zijn, alleen dat je met een stuk ontspanning naar beneden dendert. Technische passages zijn geen enkel probleem voor de Diverge en hij doet zijn MTB-invloeden in deze omgeving danig gelden. Zelfs driftend door bochten blijft de Diverge Comp uitstekend te controleren. Deze Diverge is geen sprintkanon, maar biedt een bijzondere combinatie van comfort, offroad-kwaliteiten en speels rijplezier.

Specificaties Specialized Diverge Comp

  • frame:FACT 9r, Future Shock 20mm veerweg
  • Groepset: Shimano Ultegra R8070 at-mount disc
  • Trapas: Press Fit BB386
  • Stuur: Specialized 103x70mm/12degr.
  • Stuurpen: Specialized, 6 degr. rise
  • Zadel: Phenom Comp, 143mm
  • Zadelpen: Specialized CG-R, FACT, 27.2mm
  • Wielen: DT R470 Disc, 24 spaken v/a
  • Banden: Specialized Sawtooth 2Bliss Ready, 700x38c crankset Praxis Zayante 48/32t
  • Cassette: Shimano CS-HG8000 11-34T
  • Gewicht: 9,2 kilo (maat 56, exclusief pedalen)
  • Info: specialized.com
  • Prijs: € 3.499,-

Meer weten? Kijk dan hier.


Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van