04-04-2011 - Snowboarden, Nieuws

Achter de schermen bij O’Neill Evolution

Elk jaar weer staat het Zwitserse dorpje Davos voor een week in het teken van maar één ding: een karavaan met professionele snowboarders brengt in het kader van de O’Neill Evolution een bezoek aan het hoogste dorp van Europa. Evolution is een TTR 6Star-evenement en behoort tot één van de belangrijkste wedstrijden wereldwijd in het TTR wereldkampioenschap. Dat achter een evenement als deze een gewone Hollandse jongen uit de Kop van Noord Holland zit zou je niet direct verwach-ten. Taste sprak met Bram van Vugt – eventcoördinator bij O’Neill – om eens een kijkje te nemen achter de schermen bij Evolution.

Tekst: Michiel Rotgans
Foto’s: Frode Sandbech

Hoe komt het dat een jongen uit de polder TTR 6Star-wedstrijden organiseert in de Alpen?
Ik ben mijn hele leven al fanatiek met surfen en snowboarden en ben na mijn studie bij O’Neill Nederland gaan werken en coördineerde de Nederlandse evenementen en het team. Ik werkte altijd hard en gemotiveerd, heb veel weekeinden en feestdagen opgegeven, toonde commitment en dat viel op bij het Europese hoofdkantoor. Toen daar een vacature ontstond werd ik gevraagd te solliciteren. Ik hou me nu onder andere bezig met het organiseren van Evolution in Davos, daarnaast een surfwedstrijd in Schotland genaamd de Cold Water Classics en de O’Neill Surf Academy. Sinds kort ben ik ook Europees teammanager en heb ik veel meer contact met onze atleten. Afdalingen met Jeremy Jones door de poeder en op surftrip met Jordy Smit zijn mooie bijkomstigheden van mijn baan. Ik ben niet alleen verantwoordelijk voor Evolution, ik organiseer het samen met Bernhard Ritzer en elke beslissing gaat via ons. Door jarenlange expertise hebben we een internationaal team van ruim zestig man om ons heen verzameld die aan het evenement meewerken. Zo is oud-teamrijder Erik van Kammen verantwoordelijk voor de logistiek op onze events.

Wat is de geschiedenis van Evolution?
We zitten nu vlak voor de vierde editie van Evolution Daarvoor organiseerden we een soortgelijk evenement in Davos onder de naam SB Jam. Evolution is een high-end event en de naam staat voor de progressie in het snowboarden. Het is een TTR 6Star-wedstrijd, op deze evenementen krijg je de meeste punten om uiteindelijk TTR-wereldkampioen te worden, hierdoor ben je er van verzekerd dat de beste snowboarders van de wereld komen opdagen. Om een 6Star-event te mogen houden moet je aan een paar voorwaarden voldoen.

Er moet een prijzenpot zijn van $ 125.000 en het parcours moet goedgekeurd worden door de TTR. Het event wordt niet ergens achteraf in een gebied gehouden, maar op een helling die uitloopt tot in het dorp. Hierdoor heb-ben we veel toeschouwers die tijdens het kijken gewoon staan te après-skiën, wat weer goed is voor de sfeer. Wel zijn we door deze keuze een beetje beperkt qua ruimte. Designers besteden veel tijd en aandacht aan het ontwerp van het park en hoe ze gebruik kunnen maken van de ruimte. De helling is een vrij korte piste met twee grote knikken erin, deze worden bij de slopestyle in de kickers verwerkt als landing. Afgelopen jaar hadden we een slopestyle- en halfpipewedstrijd. Vroeger was dat altijd een quarterpipe, maar de rijders hebben laten doorschemeren dat liever niet meer te willen. Het was goed voor de toeschouwers, maar bleek erg blessuregevoelig. Quarterpipe is moeilijk te trainen, want er staat niet zo maar een quarter in elk gebied, dus iedereen werd een beetje voor de leeuwen geworpen.

Waar begin je met het organiseren van zo’n event?
Na afloop van het voorgaande jaar begint het eigenlijk al. Dan ga je eens kritisch kijken naar wat er beter kan. We luisteren veel naar de rijders en komen zo tot conclusies als bij het voorbeeld van de quarterpipe. Tevens besloten we vorig jaar om het evenement overdag te gaan houden in plaats van ‘s avonds. De atleten hebben dan meer zicht en voelen zich fitter. Daarnaast vergt het heel veel van je crew om het evenement ‘s avonds te houden. Het zijn al lange dagen, met veel uren. Helaas moeten we overdag wel net zoveel verlichting plaatsen, omdat alles in HD wordt gefilmd. Speciale lichtsystemen die niet flikkeren met het videobeeld worden daarvoor aangelegd. Na de debriefing beginnen we al vrij snel met het ontwerpen van het artwork zodat alle merchandise vroegtijdig mee kan in het productieproces van de kleding. Er zijn meer dan honderd verschillende uitingen die ontworpen moeten worden.

Naast de merchandise zijn er ook nog posters, vlaggen, banners, persmappen, bordjes en noem maar op. We maken een plattegrond van het terrein en beslissen waar alle branding gaat hangen. Dan kunnen we de banners en de ‘interviewwall’ gaan drukken en laten we een startpoort maken. Langs de halfpipe staan banners van twee- tot driehonderd meter en door het dorp een stuk of zestig banners die er al weken van tevoren hangen. Vervolgens maken we een cameraplan voor de registratie van het event, waarop te zien is waar de cameramannen staan en we zorgen dat ze stroom heb-ben. We zorgen dat de beelden clean blijven en werken zoveel mogelijk storende elementen weg in de sneeuw. Dichterbij het evenement boek je je crew en rijders worden uitgenodigd. De top tien rijders van de TTR krijgen wildcards en ook een aantal teamrijders nodigen we uit. Vluchten worden geboekt, hotels worden gereserveerd en ga zo maar door.

En wanneer begint het in Davos?
De crew in Davos kleedt de straten al voor de kerst aan. De shapers zijn er dan ook al om te zorgen dat het park er strak bij ligt. Ik kom eigenlijk pas een aantal dagen van tevoren aan en dan ligt alles er reeds in grote lijnen. Onder mijn leiding wordt het event aangekleed en ik check steeds met de cameramannen hoe het beeld er uitziet. Sinds twee jaar komt een groep artiesten ijssculpturen maken. Zo maken ze van de obstakels in het park echte kunstwerken en dat geeft weer een uniek gezicht aan het event. Tijdens het event ben ik vooral aan het troubleshooten. Hoe beter je het allemaal van tevoren hebt geregeld, hoe minder problemen je zult krijgen aldaar. Toch heb ik het echt niet rustig en zal ik altijd moeten inspelen op de situatie. Als ik na tien dagen terugkom met een bruine kop zijn de reacties vaak: “Zo, jij hebt een fijne vakantie gehad!” Wat ze dan niet weten is dat ik een aantal dagen van achttien uur heb gedraaid en bekaf ben.

Waarom stopt O’Neill zoveel geld in een wedstrijd van een paar dagen?
Om te beginnen, wij zijn de hoofdsponsor en het is ons evenement, maar we zijn niet de enige sponsor. Swatch en Davos doen een duit in het zakje en daarnaast nog wat lokale merken. Evolution is uiteindelijk onder-deel van onze marketing en het levert ons wereldwijd vijftienhonderd uur televisie op! Dat is de ‘return on investment’ en daarom is het ‘t allemaal waard. We hebben een unieke ‘cablecamera’ die aan kabels over de piste mee vliegt tijdens de run van elke rijder en dat levert erg mooi beeld op. Tijdens het evenement wordt de live webcast via Freecaster door veertigduizend mensen bekeken, in de Alpenlanden en Rusland is het vanaf de kwartfinale live op televisie. Door ons distributiebedrijf wordt er dagelijks een ‘daily highlight clip’ verstuurd naar sportkanalen over de hele wereld, die het uitzenden. Toen Seppe Smits in de finale stond kregen we een belletje van TMF België of we footage konden leveren en zodoende krijgen we weer meer exposure. Ook komen hier televisieprogramma’s die Evolution als platform gebruiken, zoals TMF Snowkicks, die hier vorig jaar de Nederlandse selectie volgde.

En wederom is Bram van Vugt druk bezig met het organiseren van de 2011 editie van de O’Neill Evolution. Deze zal van 2 tot 8 januari 2010 gehouden worden op de Jakobshorn in Davos. Check de webcast Freecaster.tv en de resultaten op www.oneill.com/evolution.

 van