Ad van Bellen en zijn Trek E-Caliber

“Dankzij deze bike kan ik weer veldritten rijden”

Ad van Bellen is een mountainbiker van het eerste uur. Als hier in Nederland nog niemand van het Amerikaanse premium-merk Santa Cruz gehoord heeft, rijdt Ad er al op rond. “We hebben het hier over de jaren negentig,” vertelt hij. “Ik had toen een groothandel in snowboards en een van onze merken was Santa Cruz. Dus toen ze daar in Californië ook met mountainbikes begonnen had ik een direct lijntje. Ik heb een Superlight laten overkomen, een Santa Cruz-model met voor- en achtervering. Ik was bij m’n fietsploegje helemaal het mannetje,” lacht Ad.

Vanwege de komst van de grote 29 inch wielen moet Ad uiteindelijk afscheid nemen van de Santa Cruz. “Dat was toen iedereen overstapte. Met pijn in m’n hart, maar die ouderwetse kleine wielen zijn nu eenmaal langzamer.” Helaas is de wielmaat niet de enige beperkende factor. “Ik ben licht astmatisch,” legt Ad uit. “Met name als het kouder wordt speelt dat me zo nu en dan parten. En ik word er natuurlijk ook niet jonger op, ik ben dit jaar 66 geworden.”

Lang verhaal kort: in het najaar van 2020 gaat Ad zich verdiepen in mountainbikes met trapondersteuning. “Ik had die zomer in Zwitserland op een e-mountainbike gereden en dat was een openbaring. Maar de e-mountainbikes daar zijn zwaar, met heel veel vering. Logisch hoor, met die bergen, maar ik wilde gewoon een e-mountainbike voor de veldritten hier in de regio. Dus niet zo zwaar en met niet al te veel vering. Maar zulke e-mountainbikes zijn er eigenlijk niet. Ja, hardtails zonder achtervering. Maar mountainbiken zonder achtervering is niks voor mij.”

Ad wint advies in bij Peter van den Kieboom van de gelijknamige fietsenzaak in Zevenbergen. “Peter kon me helaas ook niet helpen. Maar een paar weken later belde hij me enthousiast op. Trek zou met een E-Caliber komen, een elektrische versie van de lichtgewicht wedstrijdbike Supercaliber. En die bike ken ik goed, want daar rijden een paar mannen in mijn ploegje ook mee. Ze zijn er erg tevreden over. Maar goed, ik kon sowieso geen nee meer zeggen, want Peter had gelijk zo’n E-Caliber voor mij besteld. Haha, een beetje voor z’n beurt, maar ik was er wel blij mee, want we zaten toen middenin dat hele corona-gebeuren, dus nergens een fiets te krijgen.”

De Trek E-Caliber is een nogal speciale fiets. Niet alleen omdat hij qua techniek is gebaseerd op een wedstrijdmountainbike, maar ook vanwege de motor en de accu. “De motor en de accu zijn letterlijk en figuurlijk licht. Je krijgt dus niet veel ondersteuning en de actieradius is ook beperkt. Maar voor mij is het precies genoeg voor de zondagse veldtourtochten. Heerlijk dat ik die weer kan rijden. Niet alleen vanwege het fietsen zelf, maar ook om de gezelligheid na afloop. En omdat de fiets zo weinig weegt kan ik ’m makkelijk achterin de auto tillen.”

Alsof dat nog niet speciaal genoeg is, heeft de Trek E-Caliber nog een troef. “De motor en de accu kun je er als één geheel uitnemen”, legt Ad uit. “Je hebt dan dus ineens een gewone mountainbike. Als ik hier in de buurt ga fietsen, laat ik regelmatig de motor en de accu thuis. Waar vind je dat nou, een e-bike en een gewone bike ineen? Ik vind het echt een geniaal concept, nog geen seconde spijt van gehad.”

Wil jij meer lezen over deze Trek E-Caliber, check dan de website van Trek voor meer informatie > Klik hier <


Dit artikel “Dankzij deze bike kan ik weer veldritten rijden” komt uit Electrified #3 van 2023. Kijk voor meer artikelen of voor meer electrified nieuws en reviews, leesvoer en de andere magazines op Ebike magazine. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Electrified magazine en volg ons op Facebook en Instagram.

 van