26-09-2019 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Canyon Strive CFR 9.0 Team, getest 2020 review

Canyon Strive CFR 9.0 Team, getest 2020 review. De eerste Canyon Strive was berucht vanwege het Shapeshifter-systeem. De enduro-machine van Canyon, ontwikkeld in nauwe samenwerking met racemonster Fabian Barrel, combineerde een capabele afdaler middels een druk op de knop met de eigenschappen van een XC-/AM-fiets waarmee je ook prima de berg op kon rijden. Echter had dit systeem wat kuren, waardoor er niet altijd op gerekend kon worden. Ook de vervangende onderdelen lieten op zich wachten, waardoor het revolutionaire systeem nooit is geworden wat het kon zijn. Nu, een paar jaar verder, is het tijd voor de 2.0-versie en wij konden de nieuwe Canyon Strive testen op de uitdagende trails in de Spaanse Pyreneeën.

Shapeshifter-technologie

De Shapeshifter is een kleine gasveer die het punt waarop de demper aan de bovenkant in de rocker hangt kan verleggen. Hierdoor ontstaan er twee standen, een DH-stand en een XC-stand. De DH-stand is de ‘gewone’ stand, waarmee je de volledige 150 millimeter veerweg kan gebruiken en geniet een DH-georiënteerde geometrie. Maar nu komt de magie, wanneer je de XC-stand instelt verschuift de demper iets naar voren, waardoor de demper stijver aanvoelt en deze slechts 135 millimeter van de veerweg gebruikt. Hiermee verandert ook de geometrie van de bike, de bottombracket komt iets omhoog en de zit- en stuurhoek zijn hoger: ideaal om te klimmen. Ofwel, een endurobike die ook nog eens goed klimt.Canyon Strive CFR 9.0 Team, getest 2020 review shapeshifter

Terug naar de tekentafel

Wanneer je een eerste blik op de nieuwe Canyon Strive werpt, zie je voornamelijk een hoop overeenkomsten met de oude variant, maar schijn bedriegt. Allereerst zien we 29” wielen over de gehele lijn, 27,5” wielen zien we niet meer terug. Ook qua materiaal wordt er geen keus gegeven, alle Canyon Strives worden in carbon uitgevoerd. Wel kun je op een aantal modellen een iets lichtere lay-up kiezen, die 300 gram lichter is. Dit herken je door de toevoeging van de letter R achter CF. Deze lay-up is enkel verkrijgbaar op de twee duurste modellen.

Veerweg

Op de Canyon Strive vinden we qua veerweg 150 millimeter achter (in plaats van de 160 van het vorige model) in verband met de grotere wielmaat. Voor zien we 160 millimeter en op de topmodellen zelfs 170 millimeter.

Het Shapeshifter 2.0-systeem op de Canyon Strive wordt gemaakt door Fox, wat een flinke verbetering moet bieden qua duurzaamheid. Daarnaast is ook het triggersysteem veranderd, er zijn nu twee duidelijke knoppen: ‘open’ en ‘dicht’. Daarnaast hoef je ook geen weightshifts te maken om de bike van de ene in de andere stand te krijgen, maar reageert de Canyon Strive na een druk op de knop op de eerste de beste oneffenheid in het terrein.

De integratie van de trigger is superstrak, samen met de droppertrigger is het een compact geheel dat zeer intuïtief werkt. Wat ook tof is, is dat er een standaard demper wordt gebruikt, waardoor je alle mogelijke dempers in zou kunnen bouwen, tot aan een coil toe.

Canyon Strive CFR 9.0 Team, getest 2020 review shiftersCanyon Strive CFR 9.0 Team, getest 2020 review demper

Geometrie

De 66 graden (67,5 met de Shapeshifter ingeschakeld) balhoofdhoek blijft behouden, hierin merk je dat het racen nog steeds voorop staat. Maar dit tezamen met de offset van de vork zorgt dat je niet het gevoel hebt hoek tekort te komen en blijft de bike ook op hogere snelheden stabiel. De vering is zowel voor als achter lineair, waardoor je het idee hebt dat de vering nooit opraakt. Voor de langere mensen ook goed nieuws: waar de oude XL-versie een waar dranghek werd vanwege de extreem hoge stuurbuis, is de nieuwe Canyon Strive heel clean gebleven in deze maat.

Canyon Strive CFR 9.0 Team, getest 2020 review bottom

Ervaring

Zoals gezegd reden we de Canyon Strive op de rauwe trails van Noord-Spanje. Direct voelde hij vertrouwd en gingen alle remmen los. De Sram Guide-remmen kennen we inmiddels zo goed dat dit een beetje als thuiskomen voelt, dus daar geen verrassingen. De geometrie daagt uit om echt op hoge snelheden te rijden, maar blijft verbazingwekkend speels in de bochten. Onze testrijder, die met 178 centimeter lengte op een Medium reed, had eigenlijk geen moment het gevoel op een ‘grote’ fiets te rijden. De opbouw van de bike is ‘alles mooi’, maar we reden dan ook op een van de luxer opgebouwde modellen uit de lijn. Wat opviel is dat de bike zelfs zonder het Shapeshifter-systeem prima klom, zodat het niet nodig voelde om de demper te locken. Dit is iets waar Canyon wel bekend om staat, de balans is goed in evenwicht. Al met al een bike waarmee je direct dikke maatjes bent.

Canyon Strive CFR 9.0 Team, getest 2020 review brakes

  • Canyon Strive CFR 9.0 Team
  • Demper: RockShox Super Deluxe RCT
  • Vork: RockShox Lyrik RC2
  • Drivetrain: SRAM XO1 Eagle 12 speed + SRAM XG-1295 Eagle 10-50 12s
  • Remmen: SRAM Code RSC
  • Wielset: Mavic Deemax Pro
  • Banden: MAXXIS Minion DHR II 2.4’’ Stuurpen: Canyon G5
  • Stuur: Canyon G5 Carbon Riserbar
  • Handvatten: Ergon GE1
  • Zadel: Ergon SMD20
  • Zadelpen: RockShox Reverb Stealth 1X
  • Prijs: € 5499,-

Meer lezen? De volledige test of review van de Canyon Strive CFR 9.0 lees je ook in UP/DOWN #3 2019. Word abonnee van UP/DOWN zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van UP/DOWN of Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat jeUP/DOWN of Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen. Voor meer informatie over de Canyon Strive CFR 9.0 kun je ook terecht op de website van Canyon. Volg ons op op Facebook en Instagram!

 van