07-12-2021 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

De gevolgen van de watersnood voor onze mountainbike routes

De watersnoodramp van afgelopen zomer heeft ook in Limburg diepe sporen achtergelaten. Uiteraard konden de mountainbike routes aldaar niet worden gespaard. We spraken met Jean Debeij, de secretaris van MOZL (Mountainbike Ontwikkeling Zuid-Limburg), over de schade. En welke stappen die zij als organisatie hebben moeten nemen. 

Biken na een ramp 

In juli wordt Limburg tot rampgebied verklaard. Door vele regenval treedt de Maas buiten zijn oevers. Ook de Geul kan het vele water niet aan. De Geul sluit net ten noorden van Maastricht aan bij de grote rivier. Het gevolg: ondergelopen straten, mensen die hun huis uit moeten en miljoenen euro’s schade. 

Dit gebied is ons niet onbekend, want hier liggen enkele van onze favoriete mountainbike routes. Het Geul dal is de basis van onder meer de routes van Meerssen, Mechelen, Valkenburg en Vijlen-Epen. Hoewel er langzaam meer aandacht komt voor singletracks, bestaan veel van deze ‘oldskool’ routes uit brede paden en veldwegen. ‘De veldwegen zijn aangelegd in de waterlopen. Het water loopt hierdoor weg als de waterbuffers vol zijn’, legt Jean ons uit.  

Het hoge water heeft zodoende gevolgen voor de mountainbikeroutes die daar liggen. ‘Op de bewuste dinsdag viel er ongeveer honderd millimeter water. De buffers zaten binnen een dag vol. De tweede dag begon het al te overstromen.’ 

Ravage 

De kenmerkende veldwegen en brede paden van het Zuid-Limburgse landschap zijn ons goed bekend. Voor Nederlanders lang klimmen en heerlijk om op volle snelheid naar beneden te rijden. En als er een wat uitgesleten stukje in zit, dan vinden wij dat een leuke uitdaging!  

Juist deze paden hebben het zwaar te verduren gehad. De uitgesleten stukken hier zijn momenteel het resultaat van stromende water. ‘Het ronddraaiende water neemt veel stenen mee en heeft daar diepe gaten in de grond geslagen’, vertelt Jean ons. 

Delen van de route van Maastricht Scharn blijken een ravage. In de route van Gulpen en op een helling bij de trails van Sint-Geertruid zijn zelfs stukken uitgespoeld van een meter breed en een meter diep. De watermassa verplaatste zich eerder van Gulpen richting Valkenburg. Waar de plaats zelf behoorlijk wat overlast heeft ondervonden, zijn die routes daar redelijk gespaard gebleven. Toch neemt de gemeente geen risico en ze vraagt mensen om weg te blijven. 

De schade aan de route tussen Margraten en Berg en Terblijt valt gelukkig mee. Ook de noordelijker gelegen routes van Windraak en Nuth-Voerendaal komen er goed vanaf. De zwaarst getroffen routes zijn die van Maastricht Scharn, Heerlen en Gulpen. Deze blijven uiteindelijk ook het langst gesloten. 

Vruchten 

De clubs achter de routes gaan op inspectie om te zien hoe de route erbij ligt. En geven hun bevindingen door aan de gemeente. De eerste acties voor het herstel van de mountainbike routes moeten gedaan worden de gemeente. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor de veld wegen. En daar is ook de meeste schade. De singletracks zijn veelal nog in goede staat. Tijdens de aanleg is rekening gehouden met voldoende afwatering mogelijkheden. En dat lijkt nu zijn vruchten te hebben afgeworpen. Waar nodig wordt gelijk een omleiding ingesteld en worden eventuele reparatie werkzaamheden verricht. Als de route weer veilig is, wordt hij vrijgegeven. Dit alles heeft in totaal volgens Jean een paar honderd manuren gekost.  

Uiteindelijk is alles buiten de directe waterloop vrij snel weer open. Op de sociale media kanalen van MOZL is goed te volgen wat de staat van de routes is. ‘Kom vooral weer naar Zuid-Limburg!’, zegt Jean uitnodigend. En dat gaan we dat ook zeker doen. Met een stuk vlaai en een biertje. Dat kunnen de ondernemers daar wel gebruiken. Wel moet er de komende tijd nog worden gelet op omgevallen bomen en los grind. Als het water de helden van MOZL niet kan stoppen, laten wij ons niet tegenhouden door wat losse stenen. Op naar Zuid-Limburg!  

Tekst door André Deunhouwer

Foto’s door MOZL (Mountainbike Ontwikkeling Zuid-Limburg)


Dit artikel staat in het laatste magazine: UP/DOWN #4 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van