03-01-2023 - Kitesurfen, Nieuws, Leesvoer

Duotone Mono 2022 – Review

De Mono zit al jaren in de collectie van Duotone. Zoals de naam al doet vermoeden heeft de kite één strut. Dat maakt de kite licht van gewicht en met name inzetbaar als lichtweer freeride- en foil-kite. Wij reviewen de Duotone Mono van 2022.

Duotone Mono 2022

De 2022 Duotone Mono is nog iets lichter geworden ten opzichte van z’n voorganger. Binnen de Duotone-lijn is hij zelfs lichter dan de Evo en Neo in SLS-uitvoering. Met de laatstgenoemde heeft hij wel veel overeenkomsten. Beide hebben een lage aspect ratio, vrijwel dezelfde vorm, dezelfde dikte van de leading edge en brede naar achter wijzende wingtips. Ze zijn dan ook allebei ontworpen door Ken Winner. De Mono heeft een dieper profiel en een andere panel layout. Dit tezamen met het lage gewicht maakt de Mono uitermate goed geschikt als lichtweer kite. De bardruk ligt iets onder het gemiddelde waardoor je goed kunt voelen waar de kite zicht bevindt in het luchtruim. Hij reageert snel op stuurimpulsen en je kunt dit ‘bolletje’ kort en scherp door de bocht sturen. Heel scherp zelfs – zonder dat de kite te snel door de lucht vliegt en nerveus aanvoelt. Samen met de progressieve druk op- en afbouw en het feit dat je hem in elke positie van het windvenster maximaal kunt depoweren maakt het een super speelse maar voorspelbare kite. 

De sheet&go van de Duotone Mono 2022 is goed, maar in het absolute onderste windbereik kun je de kite beter wat sinussen om op gang te komen. Door het eerdergenoemde speelse karakter is dat geen straf. Ondanks dat de Mono iets achter in het windvenster zit vaart-ie toch goed hoogte. Door de twee katrollen in de bridle zoekt-ie een mooie aanstroomhoek. Deze katrollen zorgen er ook voor dat windvlagen goed worden gedempt wat een rustig gevoel geeft op de bar. Met de Mono zal je geen snelheidsrecords verbreken maar je krijgt er wel meer comfort en controle voor terug. Springen gaat makkelijk en je komt best nog hoog. De airtime is wel minder lang. Deze kun je iets verlengen door een kiteloopje toe te voegen wat met de Mono erg makkelijk gaat. De Mono is prima geschikt om kiteloops te oefenen met weinig wind. Je wordt niet meteen hoog de lucht in geschoten en horizontaal uit elkaar getrokken. Maar hij draait kort met niet te veel horizontale pull en er blijft altijd wel netjes spanning op de lijnen staan. 

In het echt bovenste windbereik zal de Duotone Mono 2022 iets vervormen en bij het aantrekken van het depowerkoord of depoweren met de bar gaat het doek wat trillen. Iets wat normaal is bij kites met één strut. Toch kun je met Mono lang doorvaren. 

De herstartbarheid van de Duotone Mono 2022 is uitstekend: door de ronde vorm van de leading edge draait-ie snel naar een wingtip en is-ie in een mum van tijd weer de lucht in. Allemaal eigenschappen die beginners maar ook (ver)gevorderden zullen waarderen. 

Maar de Duotone Mono 2022 is breder inzetbaar dan alleen een lichtweer freeride-kite. Als foil-kite is het meer een manoeuvre gerichte kite in plaats van op snelheid en hoogtelopen. Omdat ie zo goed presteert bij weinig wind kun je al snel een kleine maat varen wat nog speelser vaart. Tijdens foil-transitions geeft ie genoeg lift om de trick tot een goed einde te brengen. De Mono is ook prima inzetbaar als een park&ride en turn&ride wave-kite. Hij draait kort, met een goede controle van de druk op de bar en drift uitstekend. Wel bij niet te veel wind want bij een te grote belasting in harde bochten gaat het doek trillen en geeft ie ook te veel druk. 

De Duotone Mono 2022 is gemaakt van Trinity TX doek met 3 x 2 gecoate verstevigingsdraden. Dit doek zorgt er samen met een Force Control baan in de trailing edge dat de kite niet snel gaat flapperen. De bardruk is met het Adeptive Tip-systeem in te stellen op twee punten op de wingtip. Verder heeft de Mono knoopjes op de wingtip en lusjes in de bridle voor het aansluiten van de bar en je vaart de kite met een hoge V-splitsing op de bar. Het ventiel is de door Duotone zelf ontwikkelde Airport Valve II. Hierbij past het uiteinde van de slang direct op het ventiel waardoor je de kite snel oppompt. Let wel op dat niet ieder ander merk pomp past en dat je de slang iets moet draaien zodat het goed aansluit. Handig is het extra leegloopventiel bij de wingtip zodat je de kite van een kant in een keer kan oprollen. De bijgeleverde tas is niet zo heel groot maar de Duotone Mono 2022 past er prima in. Er is alleen niet zoveel ruimte meer over voor extra spulletjes. 

Bardruk: (laag – hoog) 3

Trekkracht: (laag – hoog) 3

Depower: (weinig – veel) 4

Stuurgedrag: (indirect – direct) 4

Vliegsnelheid: (langzaam- snel) 3

Sheet and go: (matig – uitstekend) 3

Lift: (geleidelijk – explosief) 3

Spronghoogte: (laag – hoog) 3

Airtime: (kort – lang) 2

Low-end: (matig – uitstekend) 4

High-end: (matig – uitstekend) 2

Stabiliteit: (matig – uitstekend) 3

Draaicirkel: (klein – groot) 2

Trekkracht in loop: (weinig – veel) 2

Positie in windvenster: (voor – achter) 3

Vaarsnelheid: (laag – hoog) 3

Hoogtelopen: (matig – uitstekend) 4

Herstarten: (matig – uitstekend) 4

Driften: (matig – uitstekend) 4

Sturen met slack lines: (matig – uitstekend) 4

Pop: (weinig – veel) 3

Maten, gewicht, windbereik, prijs

3 1,29 27 – 41 € 1.009,-

5 1,65 23 – 37 € 1.109,-

7 1,99 19 – 33 € 1.269,-

9 2,31 16 – 30 € 1.429,-

11 2,56 14 – 25 € 1.589,-

13 2,87 11 – 21 € 1.749,-

15 3,15 9 – 18 € 1.959,-

Klik hier voor meer informatie over de Duotone Mono 2022!


Dit artikel “Duotone Mono 2022 – Board Review” komt uit Access #3 van 2022. Kijk voor meer boardreviews of voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, reviews, leesvoer en de andere magazines kop Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram.

 van