G-One Allround 29″ x 2.25, de review

Hoewel Schwalbe een flinke range banden voor alle mogelijke toepassingen heeft (waaronder de G-one allround 29), beperken wij ons doorgaans slechts tot de mountainbikerange. Ook niet gek natuurlijk, voor een mountainbikeblad. Echter is de grens tussen verschillende disciplines al jaren aan het vervagen, waardoor het afgelopen december zomaar gebeurde dat voormalig hoofdredacteur Michiel Rotgans zich op de ‘gravel-afdeling’ van Schwalbe bevond. Over het waarom, dat lees je hieronder.

Menig Up/Down-lezer zal bekend zijn met Schwalbes Hans Dampf, Magic Mary, Racing Ralph en Thunder Burt: specifieke mountainbikebanden die al sinds jaar en dag de pagina’s van dit blad vullen. Deze banden bieden ook uitkomst voor de meeste trips en trails. Maar wat als er een nieuw avontuur op het programma staat dat niet helemaal in een hokje te plaatsten is? Een avontuur waarvoor je een bredere blik moet hebben? Michiel schreef zich in voor de Atlas Mountain Race (AMR), de ‘Long Distance Ultra Endurance Bike Packing Race’ door het Marokkaanse Atlasgebergte en kwam al snel tot de conclusie dat de range mountainbikebanden eigenlijk niet voldeed aan zijn eisen.

De AMR kent een route van maar liefst 1150 kilometer en ongeveer 25.000 hoogtemeters over een variërende ondergrond van asfalt, zand en ontelbare stenen. Welke band past daar nu het beste bij? De mountainbiker in Michiel overweegt een set Thunder Burts in 2.25.

G-One Allround review

Deze rollen goed, hebben een klein zij-nopje voor controle en het volume geeft wat extra vering. Immers, die 25.000 hoogtemeters gaan ook voor een groot deel bergaf. Daarnaast geeft het Snakeskin-karkas Michiel het nodige vertrouwen dat deze band het ook uit gaat houden.

Echter, na een gesprek met Schwalbe komt er een tweede optie bij: de G-One gravelband. Deze blijkt in Amerikaanse mountainbikematen te zijn gebouwd op hetzelfde karkas als de crosscountrybanden. Ofwel, even duurzaam als de eerdergenoemde Thunder Burts, maar dan met een betere rolweerstand. Aangezien Michiel dik 1100 kilometer moet rollen, is dit een belangrijke afweging: sneller rollen versus iets minder grip. De G-One Allround is een rond exemplaar waarbij het fijne zij-nopje van de Thunder Burts ontbreekt. Uiteindelijk valt de keus op de G-One Allround.

Atlas Mountain Race

En dan staat Michiel aan de start van de AMR, op de 2.25-variant van de G-One Allround. Achteraf geeft hij aan dat hij geen moment spijt heeft gehad van zijn beslissing. Uiteraard was het genoemde zij-nopje wenselijk geweest op bepaalde technische afdalingen en onderweg dagdroomde hij van een 2.35-variant van dit model. Maar op avontuurlijke tochten is elke kilometer anders en is het altijd zoeken naar de breedst inzetbare band voor het specifieke terrein en om in zijn woorden te blijven: ‘Wauw, wat heeft deze band het goed gedaan.’

Zwarte magie

Uiteraard is er baas boven baas en zou een 40 millimeter brede gravelband sneller rollen dan de gekozen 2.25 (57,15 millimeter) band van Michiel. Maar wat ook belangrijk is, is de hoeveelheid vering (nee, geen demping) die de 2.25 met zich meebrengt. Wanneer je naar het noppenpatroon kijkt, lijkt het te eenvoudig om te kunnen werken. Echter heeft Schwalbe genoeg zwarte magie in deze set weten te stoppen, aangezien de uitstekende rolweerstand samengaat met een prima grip. De agressieve bite ontbreekt wel bij deze set, dit blijkt vooral merkbaar wanneer je je fiets ver moet kantelen in de bocht. Echter kwamen dit soort bochten maar weinig voor tijdens de race. En de G-One is nu eenmaal een allrounder, je kunt niet alles hebben.

400 kilometer op de G-One Allround

Michiel is wegens aanhoudende rugklachten helaas afgehaakt na 400 kilometer. Zijn teammaat heeft de race (op dezelfde set banden) wel volledig uitgereden en heeft op het grofste terrein dat je je maar voor kunt stellen slechts een lekke band gehad. Dit was een lelijke snee in de lengterichting door een steen, die op zijn diepst net aan door het karkas heen kwam. Dit kon gelukkig worden opgelost met een plug en 750 kilometer lang hopen dat deze scheur niet groter zou worden, iets wat uiteindelijk ook niet is gebeurd. En dat is een bijzondere prestatie: veel racers zijn uiteindelijk afgehaakt, omdat ze na tientallen (!) lekke banden niet meer de middelen hadden om ze te dichten. De G-One Allrounds bleven trouw dienst doen.

Wat schrijf je als conclusie van een bandentest waarbij de G-One Allround zich over de volle testperiode nagenoeg perfect heeft gedragen? Een perfecte keuze voor een avontuurlijk rit, Michiel zou ze zo weer op zijn fiets leggen.

Meer info hier

De nieuwste uitgave van UP/DOWN mountainbike magazine kun je bestellen in de Soul Webshop en losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Up/Down #2 2020 is ook beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan gewoon lekker abonnee van Up/Down, ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Dan houd je bovendien ook meer tijd over voor je volgende tocht!