10-12-2020 - Mountainbiken, Leesvoer

Schwalbe decade of super

Als rubber-fetisjisten zijn we uiteraard gek op rubber-nieuws. Op z’n zachts gezegd, Schwalbe verraste ons met een flinke doos vol nieuwigheden. Twee jaar terug nam de Duitse bandenfabrikant zijn compound onder handen, dit jaar zijn de karkassen aan de beurt. Alles om de rijervaring zo goed mogelijk te laten passen bij de rijder en het terrein, vandaar dat nu ook de namen zijn aangepast en duidelijker verwoorden waar ze voor staan. Hieronder een eerste impressie. 

Als het gaat om mountainbikebanden is er een heilige drie-eenheid die zorgt voor de uiteindelijke rijeigenschappen van een band, te weten: het profiel (het noppenpatroon, de hoogte van de noppen, et cetera), de compound (de rubbersamenstelling, is deze hard, zacht, et cetera) en het karkas (de opbouw van de lagen, het skelet). Door deze zaken op elkaar af te stemmen krijg je voor elk terrein een band met passende eigenschappen, zoals een lichte en snelle XC-band of een robuuste en lekbestendige DH-band.   

Voorheen was het bij Schwalbe net zoals bij andere merken best even zoeken eer je wist wat nu waarvoor stond. Met de komst van Addix, waarbij kleuren en heldere benamingen duidelijk maken welke eigenschappen het rubber heeft, werd het al een stuk eenvoudiger. Schwalbe gaat nog een stapje verder met de nieuwe karkassen en heeft de benamingen aangepakt: Super Downhill, Super Gravity, Super Trail, Super Ground en Super Race. Dit maakt het een stuk overzichtelijker. Binnen elke karkas-serie kun je vervolgens kiezen welke compound (Addix) je wenst. O ja, bijna elke band is ook nog eens in verschillende breedtes verkrijgbaar… Het blijft dus nog even een klusje, maar het gaat wel eenvoudiger. 

  • Kies je profiel: welke mate van rolweerstand wil je, dit afwegend tegen grip, en op wat voor terrein ga je rijden? 
  • Kies je compound: welk rubbermengsel kies je? Je weegt hierbij grip af tegen duurzaamheid. 
  • Kies je karkas: welke skelet moet er in jouw band? Hierbij maak je een keuze tussen gewicht en bescherming. 

Met de introductie van Super zijn voornamelijk de karkassen steviger geworden. Dit heeft onder andere als voordeel dat de banden beter hun vorm blijven behouden, ook met een lagere bandenspanning. Dat is prettig, want het resulteert in een betere rolweerstand en meer grip in de bochten zonder direct lek te rijden of het idee te hebben dat bij elke bocht je band eraf rolt.  

Per discipline hebben ze gekozen voor een aantal basislagen rubber, aangevuld met SnakeSkin (een laag die moet beschermen tegen lekrijden) en Apex (een robuuste laag die beschermt tegen zijdelingse impact). Op de tekening wordt dat verduidelijkt, de gele/blauwe laag is de SnakeSkin, de groene Apex. 

Omdat we een divers pluimage aan banden hebben mogen ontvangen en we momenteel even vastzitten binnen de Nederlandse grenzen hebben we nog niet alle banden kunnen testen. Hieronder vind je onze eerste bevindingen van de XC-broeders Ray en Ralph, evenals de meer op trail gerichte Nobby Nic. 

Schwalbe Racing Ralph en Racing Ray Superrace 

Dit zijn op XC gerichte oudgedienden van Schwalbe. Wij rijden de broertjes in SuperRace-uitvoering met een Addix Speed-compound. Het noppenpatroon is vrijwel identiek aan dat van z’n voorganger, we merken de eerste verandering pas wanneer we de banden om onze velgen leggen. De banden voelen wat stugger aan, het kost ook iets meer moeite om ze om de velg te leggen. Het tubeless maken gaat eenvoudig, we hebben dankzij de strakke aansluiting op de velg zelfs geen compressor nodig. Dit kan natuurlijk verschillen per combinatie, maar het geeft al wel aan dat er iets is veranderd. Wanneer we de trail opduiken merken we in eerste instantie niet zoveel. De 2.35 is een prettige breedte, welke zorgt voor goede grip en net wat meer demping bij de smallere 2.25’s. Pas als we de druk verlagen merken we echt verschil, zelfs met 0,4 bar minder druk in de banden blijven deze nog mooi in vorm en kunnen we nog steeds vol vertrouwen de krappe bochten door. Uiteindelijk zijn we op 1.3 bar gestopt, lichtere rijders dan onze 88 kilo’s kunnen mogelijk nog wel met minder af. Met name achterop is de mindere druk goed merkbaar, we houden goede grip en wanneer de band drift gaat dit gepaard met vertrouwen en gevoel, zodat we steeds harder kunnen pushen. De voorband stuurt zoals we dat al kenden: strak en direct, precies zoals we dat graag zien.  

Schwalbe Nobby Nic SuperTrail 

De SchwalbeNobby Nic is samen met de Hans Dampf onze favoriete trailband. Hans gaat mee als het allemaal wat heftiger wordt, Nic is wat meer allround en presteert met name op de wat gemoedelijkere trails goed. Wij rijden deze in de Speedgrip-uitvoering, hij is ook verkrijgbaar in het zachtere Soft. Ten opzichte van de voorganger zien we op de Nobby Nic een wat dichter patroon van noppen, wat een lagere rolweerstand tot gevolg heeft. Ook hier zoeken we en zakken we steeds verder met de rolweerstand. Hoewel het wat subtieler is, merken we ook dat de band gewoon meer in vorm blijft. Met name in bochten waar veel druk op het wiel staat hebben we minder het idee met een lekke band te rijden. In plaats daarvan durven we de druk juist wat te verhogen en het valt op hoe lang het duurt voor je echt begint te driften. Nu kan deze band meer aan dan dat we op dit moment in Nederland kunnen testen. Dus op de robuustheid van de Nobby Nic komen we later nog even bij je terug. 

Schwalbe heeft hun enorme assortiment een stuk overzichtelijker gemaakt met namen die aangeven waar ze voor staan. In combinatie met een geüpdatet karkas en een reeds aangepakte compound-formule is het enkel de vraag welke band het beste bij jou past. 

Check hier voor alle opties en prijzen. 


Dit artikel over Schwalbe is afkomstig uit Up/Down mountainbike magazine #3 2020. De nieuwste uitgave van UP/DOWN kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is UP/DOWN #4 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je zo ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van