SKS Airspy review: meten is weten!

Waar kijken we naar?

De SKS Airspy is de natte droom van elke data-nerd: een digitale drukmeter voor het meten van je bandenspanning via een continue bluetooth-verbinding met je telefoon.

Waarom is dit tof?

Meten is weten en als je naast je demper en vorkdruk iets wil weten van je bike, dan is het wel je bandendruk. Immers, een te lage of te hoge bandenspanning kan het verschil maken tussen een plezierige rit of een drama. Hoewel veel pompen tegenwoordig voorzien zijn van een metertje, is dit niet altijd even accuraat. Beter is al een losse bandenspanningsmeter… maar dan moet je die wel gebruiken. De SKS Airspy maakt een einde aan dit ‘drama’. De 18 gram wegende sensor schuif je over je ventiel en zit vast aan je spaak. Middels de SKS Mybike-app kun je de sensoren verbinden met je telefoon, zodat je dus continu je spanning kan bijhouden.

Wat vonden wij van de SKS Airspy ?

De montage van SKS Airspy is eenvoudig, je schuift het geheel over je ventiel, kiest een passend borgstuk en klaar. Pairen met de app en voilà: ‘live’ bandendruk! En dat is leuker dan het klinkt, niet alleen voor ons bike-nerds. Wij denken inmiddels vrij goed de juiste bandenspanning te kennen, op welke band en op welk terrein we ook rijden, maar het wordt ineens wel erg leuk om een rondje te timen en dan de spanning iets op te voeren of te laten zakken. Je kunt via de app zelfs een alarm zetten wanneer je bandendruk te laag wordt of de sensor een andere afwijking opmerkt. O ja, wanneer je tubeless rijdt met speciale ventielen die de druk vanuit de banden tegenhouden… dan werkten ze natuurlijk niet.

Voor wie is het?

Duidelijk niet voor iedereen. Heb je nog geen fatsoenlijke bandenspanningsmeter, start dan met een gewone voor zo’n 15 euro. Ben je gek van gadgets en heb je ergens een Excel-sheet met je favoriete instellingen van bandendruk, vork en demper, dan is dit het speelgoed voor jou.

Prijs € 99,95 per set van twee
sks-germany.com

Voor meer mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down.