13-05-2020 - Mountainbiken, Leesvoer

Specialized Levo SL EMTB – Review

E-bikes, ze werden een aantal jaar geleden met gemengde gevoelens ontvangen, maar zijn inmiddels niet meer weg te denken in Mountainbikeland. Misschien zijn sommige klimmetjes je net te steil, heb je een fysieke beperking of is het mountainbiken je vooral om het afdalen te doen, de e-bike (zoals de Specialized Levo SL) heeft zo zijn voordelen. Het grootste nadeel is het gewicht, waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen waarom veel mountainbikers de overstap niet zomaar zullen maken. Het rijdt toch anders. Met de Levo SL, een e-bike van ‘slechts’ zeventien kilo, wil Specialized twijfelaars een duwtje in de rug geven.

Een aantal fabrikanten heeft geprobeerd met kleinere motoren, zoals de Fazua-motor, het gewicht van e-bikes te verlagen. Motoren van Bosch en Shimano bieden momenteel nog niets soortgelijk aan, wat wellicht impliceert dat deze merken weinig heil zien in een niche van lichtere e-bikes. Maar, of het een niche is en blijft valt te betwijfelen, wij worden namelijk wel warm van een bike die assisteert bij het klimmen en vervolgens afdaalt zoals een ‘normale’ mountainbike. En daarin zijn we vast niet de enigen.

Levo vs Levo SL

Hoewel de Specialized Levo SL (deels) dezelfde naam draagt als zijn zwaardere broer, is het concept achter deze SL (Super Light) geheel anders. Bij het ontwerpen is namelijk het rijplezier vooropgesteld: hoe ontwerp je een mountainbike die trapondersteuning biedt en tegelijkertijd rijdt als een reguliere mountainbike? Ter illustratie, de Levo ondersteunt tot vier keer je eigen trapkracht, de Levo SL doet dit twee keer.

De lichtere motor is door Specialized in eigen beheer ontworpen. Tijdens de ontwikkelingsfase is gepoogd de motor uit zo min mogelijk onderdelen te laten bestaan, het verbruik zo laag mogelijk te houden en de accu klein en
licht te maken. Voorts is de software nauwkeurig afgesteld op offroad gebruik, wat ervoor moet zorgen dat de motor op een natuurlijke wijze ondersteunt. Het uiteindelijke gewicht van motor en accu komt neer op 3,8 kilogram, dit brengt het totaalgewicht van de Levo SL op zeventien kilo, het maakt hem zo’n vier kilo lichter dan de Levo. Met wat tuning naar lichtere onderdelen valt er zelfs nog een kilo van de SL af te snoepen.

Het bijzondere is dat Specialized erin geslaagd is om de performance van de kleinere 320Wh accu nagenoeg gelijk te houden aan de 700Wh accu van de Levo, zelfs wanneer je gebruikmaakt van de trail- of turbo-stand. Heb je behoefte aan meer vermogen, dan is het mogelijk een extra batterij in de bidonhouder te plaatsen, welke een extra 160Wh levert. Nog eens een derde extra.

Met 150 millimeter veerweg en een op trail georiënteerde geometrie is het duidelijk waarvoor deze Levo SL is bedoeld: eenvoudige tot uitdagende trails. Hoewel de naam eerder neigt tot een vergelijking met de Levo is de
Stumpjumper mogelijk beter vergelijkingsmateriaal. Specialized biedt vier verschillende versies van de SL aan, waarvan drie in carbon zijn uitgevoerd. Goedkoop is de fiets allerminst, het instappertje van aluminium begint bij 5.999 euro. Heb je liever carbon, dan ben je 7.199 euro kwijt aan de kassa, voor het topmodel S-Works tel je 12.999 euro neer. Hoewel dit soort bedragen de lichtere e-bike niet erg toegankelijk maken is het waarschijnlijk (en hopelijk) een kwestie van tijd voordat de
prijzen dalen.

Op de trail

Doordat we zowel de Specialized Kenevo als Levo hebben gereden, kunnen we de Levo SL goed vergelijken. De Kenevo is een dikke bikeparkfiets voor plekken waar geen lift is. De Levo is een klassieke e-bike voor trails: snel omhoog en genoegen nemen met wat meer gewicht in de afdaling.
Zelf vonden we het klimmen op technische secties het leukste. Stukken die je normaal gesproken omhoog loopt met je bike in je nek rijd je nu ineens met twintig kilometer per uur… omhoog! En net zoals een afdaling op technisch terrein met dergelijke snelheid leuk en uitdagend is, zo is dat omhoog ook zo.

De e-varianten doen ons geen afscheid nemen van de gewone mountainbike. Door het gewicht is het nog steeds niet te vergelijken met een lichtvoetig fietsje van dertien kilo dat je perfect en precies wegzet op de trails, waarmee je een sprongetje waagt of die je over een worteltapijtje stuurt.

Kun je minder ver rijden met de Levo SL, gezien deze een kleinere accu en motor heeft? Dat blijkt enorm mee te vallen, doordat de kleinere motor minder input van de accu vraagt, blijft de afstand nagenoeg gelijk. Maar let wel, jij als rijder moet juist extra energie leveren, het is een e-bike die
verlangt dat jij wel fit bent.

Bad Iburg

We kiezen Bad Iburg als optimale testgrond voor de Levo SL, de hoogtemeters en trails zouden op papier perfect moeten aansluiten. Tijdens de eerste klim merken we direct dat op de Eco-stand beduidend meer rijdersinput wordt gevraagd dan bij de normale Levo het geval is. Wel geeft de Levo SL een heerlijk duwtje in de rug, zodat praten en klimmen
prima samengaan.

De trails liggen bezaaid met spekgladde off-camber wortels, drops en hier en daar een sprongetje. We vergeten dat we op een elektrische mountainbike zitten en zoeven over de trails. Hoewel de Levo SL met zijn zeventien kilo nog steeds een stuk zwaarder is dan een normale mountainbike, merken we hier tijdens het dalen vrij weinig van.
Ook het remmen voelt natuurlijk. Je hoeft niet intensief te remmen, dit is bij een zwaardere e-bike wel anders. Wanneer de snelheid hoog is moet je op laatstgenoemde soms flink in de remmen knijpen. De Levo SL is voorzien van een Fox 34-vork, die prima raad weet met het terrein en zich stabiel houdt. Ook de 66 graden balhoofdhoek geeft een relaxte zit en biedt vertrouwen op de afdalingen, de korte achterkant maakt ‘m voldoende wendbaar. Ongemerkt rijden we speels en lichtvoetig, een wereld van verschil met de Levo.

Extra trail

Vandaag rijden we met vier anderen die alles op spierkracht moeten doen. Dit is in ons voordeel tijdens de beklimmingen, we zijn een stuk eerder boven. Sterker nog, we pakken onderweg links en rechts wat extra secties mee en komen nog steeds als eerste boven aan. Bovendien hebben wij aan het einde van de dag flink wat extra trailmeters op de teller staan. De stand aan het einde van de dag: dertig kilometer en 1200 hoogtemeters en de Levo SL heeft nog dertig procent vermogen over. Niet slecht, aangezien we de laatste klim met 22 kilometer per uur en vol vermogen hebben gereden. De honderd procent vermogen sloeg op onze eigen hartslag, er moest flink worden gewerkt.

Anders dan bij een normale e-bike vraagt de Levo SL duidelijk meer van zijn berijder, je kunt de berg op vliegen zolang je zelf extra wattage levert. Vijfendertig tot veertig kilometer uitdagend terrein rijden moet goed lukken op de standaard batterij. Wil je verder of liever meer ondersteuning, dan biedt de extra accu je omgerekend zo’n vijftien kilometer extra.

Conclusie

De Levo SL is iets nieuws. Het is geen vervanger voor de Levo, daar kan je weer andere dingen mee. De Levo SL is misschien wel de vervanger voor de Stumpjumper. Een fiets die licht en speels aanvoelt, met iets meer achtervering en de mogelijkheid tot dikke grippy banden, zonder dat je rekening hoeft te houden met die lange zware klim. Net even die extra afdaling pakken op een dag, zonder in te leveren op plezier en speelsheid. De prijs is even slikken, maar voor wie het zich kan permitteren: je koopt er flink wat extra trailmeters bij. Wie wil dat nou niet…?

Afmontage

  • Frame Levo SL Expert Carbon
  • Demper Fox Float DPS Performance
  • Vork Fox 34 Performance Float
  • Drivetrain SRAM GX Eagle
  • Remmen Sram G2
  • Wielset Roval Traverse Carbon
  • Banden Butcher Grid Trail & Eliminator Grid Trail
  • Stuurpen Specialized Trail
  • Stuur Specialized Trail
  • Handvatten Specialized Trail
  • Zadel Bridge Comp
  • Zadelpen X-Fusion Manic
  • Prijs € 8699,-
  • Info specialized.com

Voor meer mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down.

 van