Trek Checkpoint SL6 Review
Treks Checkpoint-gravelracer heeft een flinke opfrisbeurt gehad voor komend jaar. Tijd voor een hernieuwde kennismaking met een fiets die inmiddels een begrip in de gravelscene is. Je leest hier de review van de Trek Checkpoint SL6.
Het frame van de Trek Checkpoint SL6 mag dan twee jaar op de markt zijn, het is nog steeds uiterst indrukwekkend om te zien. Met name de asymmetrische bottombracket en de dropped chainstay zien er prachtig organisch vormgegeven uit. Het frame van de Trek Checkpoint SL6 heeft een aantal (nog steeds) unieke features, zoals de IsoSpeed Decoupler, een scharnier dat trillingen dempt door de zitbuis mechanisch te ontkoppelen van de rest van het frame. Deze is netjes verwerkt in het frame, waardoor je hem nauwelijks ziet zitten. Ook de horizontaal verstelbare drop-outs zijn een unieke feature. Je kunt hiermee de wielbasis en daarmee het rijgedrag van deze Trek Checkpoint SL6 aanpassen: korter is speelser en wendbaarder, langer is rustiger en stabieler. Zo transformeer je de Checkpoint van een speelse trailbike naar een stabiele pakezel. Je kunt ze tevens gebruiken om de Trek Checkpoint SL6 om te bouwen naar een hele vette singlespeed, hoewel dat wel zwaar ten koste gaat van zijn inzetbaarheid voor lange bikepackingtrips, natuurlijk. Voor dat laatste is de Checkpoint absoluut geschikt, want de hoeveelheid handige bevestigingspunten is enorm. Je kunt fullsize bagage-racks monteren als je wil en dat is niet voor niets, want de Checkpoint is bedoeld als absolute alleskunner. Doordeweeks met je laptop in een fietstas naar je werk rijden, in het weekend een mooie daypacktrip of een snelle wegrit en in de vakantie een bikepacktrip van een paar weken? Het kan allemaal met één Checkpoint, zegt Trek.
Nieuw voor deze Trek Checkpoint SL6-versie voor 2021 zijn de Carbon Blue Smoke-lak en de Shimano GRX RX810-groep. Hoewel je er tijdens het fietsen wellicht weinig van voelt, maakt de lak een wereld van verschil qua looks ten opzichte van de matzwarte SL6 die we bij zijn introductie reden. De carbonstructuur die door de glanzend blauwe lak heen schijnt geeft een marmerachtig patroon. Dit zorgt in combinatie met het ‘naakte’ carbon en de zilveren accenten voor een super-stylish uiterlijk. Ook de GRX-groep met zijn 31-48 crankstel is een welkome aanvulling die de inzetbaarheid van de Trek Checkpoint SL6 nog verder uitbreidt, want met 31-34 kun je elke berg aan. De afwerking van de groep is prachtig, er zit een rubberachtige finish op de shifters die prettig aanvoelt en veel grip geeft. Met 160 millimeter schijven voor en achter remt de Trek Checkpoint SL6 als de beste en ook het schakelgevoel is, zoals je van Shimano mag verwachten, silky smooth.
De (aluminium) Bontrager Paradigm-wielset die te vinden is op de Trek Checkpoint SL6 is ongewijzigd, met een interne breedte van 25 millimeter is deze volledig bij de tijd. Nieuw zijn ook de banden. Stond de Trek Checkpoint SL6 bij zijn introductie nog op 35 millimeter Schwalbes, inmiddels heeft hij 40 millimeter Bontrager GR1 Team Issue-banden. Zowel qua uiterlijk als qua grip lijken ze op een kruising tussen de Schwalbe G-One Allround en Bite. Ze kwamen niet tubeless en we reden dan ook subiet lek, dus meteen tubeless maken is het advies. Gezien het 120 TPI-karkas zouden ze dan ook heerlijk moeten gaan rollen.
Tijdens het rijden blijkt dat de IsoSpeed zijn werk bepaald niet onopgemerkt doet. Je voelt je zadel bewegen en als je naar beneden kijkt zie je het ook. De constructie is zo gemaakt dat deze via het IsoSpeed-scharnier gebruikmaakt van de flex van de zitbuis. Als je over een hobbel gaat zie je de achterste bidon dus (een beetje) vooruit bewegen. Liefhebbers van hard timmeren op vlak asfalt zullen wellicht meer stabiliteit verlangen, maar qua comfort is het systeem moeilijk te overtreffen. Bijzonder is dat Trek een soortgelijke mate van demping in de voorvork heeft weten te bouwen, want het stuur van de Trek Checkpoint SL6 voelt niet overdreven hard vergeleken met het zadel. Wat eveneens opvalt: niet alleen levert de IsoSpeed minder vermoeidheid op, het helpt ook om langer op je zadel te kunnen blijven zitten (en trappen) op echt ruige ondergronden, zoals een MTB-parcours. De Trek Checkpoint SL6 liet zich op het parcours van Leersum niet van de wijs brengen en volgde stabiel de gekozen lijnen. Zodoende kan de Isospeed op ruw terrein dus juist snelheid opleveren.
De Checkpoint-reeks begint bij 1.899 euro voor de aluminium ALR4 met een combinatie van GRX 400- en GRX 600-onderdelen. Een mooie meevaller is dat de Trek Checkpoint SL6 honderd euro goedkoper is geworden dan bij zijn introductie: je moet nu 3.699 euro afrekenen. Voor dat geld krijg je een fiets die wellicht niet de snelste gravelracer is, daarvoor is hij te veel op comfort gericht, maar wel een alleskunner waar je elke dag van het jaar bakken met plezier van kunt hebben.
Specificaties en prijs
- Frame 500 Series OCLV Carbon, IsoSpeed, horizontaal verstelbare drop-outs, 142×12 mm steekas
- Voorvork Checkpoint carbon, taps toelopende carbon stuurbuis, drager- & spatbordbevestigingen, flat-mount schijfrembevestiging, 12 x 100 mm steekas
- Shifters Shimano GRX RX810, 11 speed
- Remmen Shimano RX810 hydraulische schijfrem
- Stuur Bontrager Elite IsoZone VR-CF, 93 mm reach, 123 mm drop, 42 cm breed
- Stuurpen Bontrager Pro, 31,8 mm, geschikt voor Blendr, 7 graden
- Zadel Bontrager Arvada Comp, stalen rails, 138 mm breedte
- Zadelpen Bontrager carbon seatmast top 20mm offset
- Wielen Bontrager Paradigm Comp 25, Tubeless Ready, 25 mm intern
- Banden Bontrager GR1 Team Issue, Tubeless Ready, 120 tpi, 700 x 40c
- Crankset Shimano GRX RX810, 48/31, 172,5 mm lengte
- Achterderailleur Shimano GRX RX810, lange kooi, max. 34T
- Cassette Shimano Ultegra HG800, 11-34, 11-speed
- Gewicht 9.2 kg (incl. bidonhouders, excl. pedalen)
- Prijs € 3.699,-
- Info trekbikes.nl
De nieuwste uitgave van Wielrenblad kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #4 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Wielrenblad. Dan ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!