27-08-2021 - Kitesurfen, Leesvoer

Vanlife

FAVORIETE VAKANTIEBESTEMMING 2021?

De wind achterna in je zelfgebouwde camper

De mogelijkheden zijn eindeloos want: je bent niet gebonden aan plaats en tijd; je kunt ‘m (ver)bouwen zoals jij wil en – als je het slim doet – kun je er goedkoop mee reizen. Ja, we hebben het over een camper! Steeds meer de favoriete manier van velen om er op uit te kunnen trekken. Een groeiende community waar ik ook graag onderdeel van uit wil maken.

Tekst Eva Krul foto’s Ferry Kager

Heb jij ooit de hashtag #VanLife opgezocht op instagram? De plaatjes zijn jaloersmakend: de vrijheid en de mogelijkheden om zelfs in tijden van Corona gewoon op vakantie te kunnen gaan. Veel van de campers op de foto’s zijn instagrammable, inclusief ukulele aan de muur en cactus op tafel. Ook de omgebouwde aannemersbusjes die ik vind onder deze hashtag, zijn prachtig. Het zijn knusse tiny houses op wielen geworden. Inclusief garage met kitesurfgear en een comfortabele bank om na je sessie op neer te ploffen met een biertje en de nieuwste Access. 

Elke kiter kent waarschijnlijk wel iemand met een ‘surfbus’. Dat is goed te verklaren omdat het aantal busbezitters enorm is gestegen. In de zomer van 2020 kopten diverse kranten: ‘De camper ongekend populair’ en nee, dit ging niet alleen over de pensionado. Sinds juni steeg de aankoop van campers in alle soorten en maten dusdanig dat ik las over een verdubbeling van de verkoop van nieuwe campers. Ook de tweedehandsmarkt zit in de lift: de verkoop van ‘gebruikte huisjes op wielen’ is inmiddels al gestegen met 80 procent

Hippiebus versus zelf aan de klus.

Een groot aantal kitesurfende vanlifers heeft een specifieke camper die met bloed, zweet en wellicht ook tranen is (om)gebouwd. Ikzelf ben ooit begonnen met een Volkswagen T2, een oldtimer. Kant en klaar (op het op maat gemaakte boardrack na). Een hippiebusje dat niet harder dan 80km/u gaat waardoor je alle tijd hebt om  bijvoorbeeld te genieten van de prachtige Franse omgeving wanneer je over b-wegen afdaalt richting de Spaanse grens. Al snel kwamen mijn man en ik erachter dat we een camper wilden die ons sneller van A naar B zou brengen. Eentje met meer comfort en meer ruimte. Het idee om een eigen surfbus te bouwen (lees: een bestelbus te kopen en deze te verbouwen naar camper) ontstond al vrij snel. Maar de tigergrüne T2 waar iedereen op slag verliefd op werd wegdoen, dat was ook zo wat. Toen in 2018 het zoveelste onderhoud zich aandiende (groot laswerk, want: roest) hakten we de knoop door. Op Marktplaats met dat ding. Een paar weken later stonden we beiden met een brok in onze keel toen we ons busje de straat uit zagen rijden met daarin twee dolgelukkige nieuwe eigenaren. Maar het goede nieuws: de zoektocht naar de perfecte kitesurf-campervan kon beginnen! 

Binnen onze vriendenkring hebben veel trotse busbezitters. We hebben dus door de jaren heen goed kunnen afkijken en afwegen: wat werkt wel en wat absoluut niet. Eigenlijk waren de eisen al snel duidelijk. We willen sneller en zuiniger rijden; een vast bed; genoeg ruimte voor kitesurfspullen die een vaste plek moesten krijgen en niet verplaatst hoefden te worden om te kunnen koken, zitten of slapen. Verder was mijn wens om een relatief kleine bus aan te schaffen. Er zijn namelijk veel parkeerplaatsen bij kitesurfspots met een hoogtebegrenzer. Hier wil ik onderdoor kunnen! Dezelfde hoogtebegrenzers vind je ook vaak bij grote parkeerplaatsen bij supermarkten bijvoorbeeld. Ook handig wanneer ik de bus gewoon daar zonder nadenken op kan rijden. In januari 2019 kwam ‘Duccie’ op ons pad. Een man met een eigen verhuisbedrijf kwam er achter dat zijn wagen toch niet de meest praktische was voor zijn werkzaamheden. Duccie is een Fiat Ducato 2.8 JTD uit 2004. Een automaat en naar het schijnt een gewilde combinatie voor campers is ondanks dat er wel het één en ander gebeuren moet, voordat deze bus als camper geregistreerd mag worden.

Van bus naar camper

Veel surfbuseigenaren willen hun bus als camper registreren. Dit is begrijpelijk want het scheelt nogal in de wegenbelasting. Campers komen namelijk in aanmerking voor het ‘kwarttarief’. Dit houdt in dat je over een periode van 4 aaneensluitende tijdvakken (1 jaar) maar één tijdvak motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen. Dat is dus 75% minder motorrijtuigenbelasting! Even een bedje en een keukenblok in de bus zetten? Helaas zijn zeg bij de belasting niet zo gemakkelijk. Nederland zou Nederland dan ook niet zijn, wanneer hier geen (strenge) richtlijnen en regels voor zouden bestaan. Toen wij onze Duccie om gingen bouwen was het voornaamste wat moest gebeuren een gat in het dak zagen want onze bus voldoet niet aan de minimale hoogte eis van 170cm. Onze bus zou een hefdak krijgen zodat we over een (minimaal vereiste) lengte van 100cm en breedte van 90cm de hoogte van 170cm zouden halen. Wij hebben een hefdak-constructie aan laten brengen door Atrion in Steggerda (aanrader!). Behalve bovenstaande eis, moet een bus voldoen aan alle andere inrichtingseisen om gekeurd te kunnen worden tot camper. Deze zijn vrij streng om misbruik te voorkomen. 

Verbouwen binnen de kaders

Toen het hefdak erop zat en de bus helemaal leeg was, kon de verbouwing beginnen. Dat begon met het plaatsen van isolatie, omdat we nu overal gemakkelijk bij konden. Wij hebben armaflex gebruikt. Dit is isolatie op rol wat je gemakkelijk kunt plakken op de flanken en vloer. Direct na het isoleren van de bus, maakten we onze voorstoelen draaiend. Zo hadden we gelijk de eerste eis getackeld: minimaal twee vaste zitplaatsen. 

Onze Fiat Ducato heeft behalve zijn hoogte nog een groot voordeel: zijn breedte. We kunnen namelijk in de breedte slapen, dat zorgt dat we een vast bed in hebben kunnen bouwen die rust op de dwarsbalken. Een super stevige constructie. Het bed bevindt zich helemaal achterin de bus. Daaronder zit de ‘garage’ met onze kitesurfspullen met een scheidingswand zodat 35 procent van deze ruimte kastruimte werd. Ideaal voor het opbergen van kleding. 

Er bleef genoeg ruimte over om de andere minimale eisen af te kunnen tikken. Opbergfaciliteit twee bestaat uit de twee kastjes van ons keukenblok. Deze laatste moet voorzien zijn van ingebouwde watervoorziening met spoelbak, kraan en afvoer. Het ingewikkelde zit ‘m niet in de materialen. Er zijn tal van winkels waar je camper-keuken-combinaties kunt kopen die je vervolgens kunt plaatsen in een (in ons geval) eigen gebouwd houten frame. Ook de watertoevoer en afvoer is niet moeilijk: in ons geval is het een kwestie van twee jerrycans plaatsen die je handmatig kunt legen en vullen.

Het meest lastige, volgens camper-Facebook-groepen en zelfbouw-fora voor bussen, is elektriciteit aanleggen. Genoeg mensen die daar meedenken en die je kunt vragen voor advies. Kom je er echt niet uit, dan zijn er bedrijven die dit voor je regelen. ‘Wij’ hebben het zelf geregeld. Ik schrijf hier ‘wij’ met aanhalingstekens omdat ik me hier niet mee heb bemoeid. Gelukkig is mijn man handig door onze vorige bus. Ook is mijn vader, die geholpen heeft bij de verbouwing, een elektriciën in de dop gebleken. 

In mei 2019 was Duccie klaar voor gebruik. Als echte camper mocht hij de weg op. Wat volgden waren talloze weekendjes weg en vakanties de wind achterna. Soms met zijn tweeën en soms samen met andere buseigenaren zoals vriend Arne.

De afgelopen jaren hebben we op onze favoriete (wild)kampeerplaatsen steeds meer camperbussen gezien. We wisselen verhalen uit en doen inspiratie op voor onze dromen om een nieuwe bus te gaan verbouwen. Ook in 2021 gaan we met een groeiend aantal Van Lifers op pad en we kijken nu al uit naar het bezoeken van onze favoriete vakantiebestemming. Waar we ongetwijfeld prachtige bussen en fantastische verhalen tegen zullen komen!

Deze dit artikel ‘’Vanlife” komt uit Access #1 van 2021. Voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de andere magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram!

 van