Getest: Canyon Spectral & Torque
Kanonnen, dacht redacteur Michiel toen hij een uitnodiging van Canyon kreeg om naar Madeira af te reizen voor de lancering van twee nieuwe fietsen. Eén, omdat Madeira al heel lang op zijn bucketlist stond en twee, omdat Canyon een van zijn meest favoriete fietsen ooit maakte: de Spectral.
De Spectral CF heeft Michiel ooit eens een paar maanden mogen lenen van Canyon. Hij heeft hem een keer of drie ingecheckt in een vliegtuig en reed hem op zijn langste dag biken ooit: de Shimano Epic Enduro. Dat hij daar toen op een dag wel 4700 hoogtemeters mee wilde klimmen met 150 voor en 140 millimeter achter was een weloverwogen keuze. De toenmalige Spectral CF woog slechts 12,5 kilogram, klom als een beest en daalde superspeels. En nog maar te zwijgen over de strakke looks en de ‘bang for bucks’, zoals je van het Duitste merk kan verwachten. Wat zouden ze daar in hemelsnaam nu aan gaan verbeteren?
Eenmaal op het Portugese eiland Madeira aangekomen werd tijdens de productpresentatie al snel duidelijk dat het merk heel veel (lees: een paar jaar) tijd heeft gestoken in het finetunen van een al goede bike. En het resultaat mag er zijn. Wanneer je de fiets aanschouwt, vallen op de bevestiging van de demper na niet eens zo heel veel grandioze veranderingen op tot je de fiets bekijkt met een vergrootglas.
Geïntegreerd
Om maar even het een en ander op te sommen: de fiets is in de basis een 27,5” en sommige uitvoeringen komen met 2.6” banden om de speelsheid te vergroten. De vering is nog steeds gemonteerd volgens het four-barconcept, alleen zijn bepaalde draaipunten verplaatst, zodat de fiets echt een minimale ‘anti-squad’ genereert. De dampertuner is zo ontworpen dat hij tot het sag-punt gevoelig is voor kleine klapjes, in het midden geeft hij veel support, zodat je niet in je travel wegzakt en hij is sterk progressief richting het eind van je veerweg, dit voor de grote klappen. Uniek is dat de S en XS met een kortere shock, een kleinere leverage-ratio, een lagere stand-over en een lagere trapas komen. Best logisch als je erover nadenkt. Dan is er nog gefocust op ‘servicability’. Alle lagers zijn voorzien van extra rubbers om de boel af te dichten en zodoende modder buiten te houden. Op z’n Canyons wordt er steeds meer geïntegreerd, goede voorbeelden zijn de geïntegreerde zadelpenklem, de quickrelease (waarbij het hendeltje zit verstopt), de fannypack (die als accessoire beschikbaar komt en zonder klittenband kan worden gemonteerd) en de dubbele bidonhouder voor de kleinere modellen, omdat een normale drinkfles niet onder de shock past. Verder zitten op de chainstay en onder de onderbuis plastic beschermers gemonteerd die ook dienst doen als kabelgeleiders. Zo krijg je een cleane cabelrouting voor je schakel- en remkabels, maar je kan er wel makkelijk bij zonder iets te ontluchten.
7K
Canyon maakt een Spectral voor iedereen. De lijn begint bij 2200 euro en loopt tot maar liefst 6999 euro. De goedkoopste modellen hebben zowel een aluminium frame als swingarm, rond de drieduizend piek beginnen de carbon/aluminium-modellen en richting het eind van het spectrum kom je in de volledige carbon-uitvoeringen. Natuurlijk is de duurste uitvoering van 7K absurd voor ons stervelingen, maar als je je realiseert dat hij dan met peperdure carbon Envy-wielen komt en deze toevoeging bij een aantal Amerikaanse merken de eindprijs over de vijf cijfers heen tilt dan valt het allemaal wel weer mee. Je hoeft die tenslotte van niemand te kopen.
Dudes of Hazzard En nu het belangrijkste, hoe rijdt de bike? Het eerste woord dat opkomt is: ‘nimble’. En daar is zo gauw even geen Nederlands woord voor dat dezelfde lading dekt. De fiets is speels, licht en laat zich makkelijk heen en weer over de trail gooien. Er valt niets te wennen, het is als thuiskomen. Je voelt je net Joe Barnes uit een van de Dudes of Hazzard-filmpjes en dat is zo gek nog niet, want deze Canyonteamrijder heeft heel veel tijd gestoken in het meedenken met de ingenieurs en het testen van prototypes en shocktunes. En laat hij ons ook nog eens over Madeira hebben geleid tijdens het testen van deze fietsen. Hij kon ons meteen nog even laten zien hoe de fiets gereden diende te worden.
En dan het klimmen. De knappe koppen bij Canyon hebben veel gerekend om de veereigenschappen tot een hoger niveau te tillen. Om het echt goed te kunnen testen rij je de bike de hele dag met de demper open. Fietsen worden alsmaar beter en dit model legt de lat weer hoger als het gaat om up and down fietsen. Wat een raket. Je gaat staan en weg ben je. Zijn er nog nadelen? Even geen idee. Een dag rijden is misschien te weinig om er echt een diep oordeel over te geven en problemen komen vaak toch pas later. Overigens heeft Canyon geen drastische wijzigingen doorgevoerd in de geometrie, behalve dan dat deze iets langer is. De geometrie was al goed en dat zal de komende jaren ook wel het geval blijven. Wat ons betreft blijft de ‘Canyon Spectral’ nog steeds het antwoord op de vraag: wat is de meest allround zjnde trailbike voor zowel Nederland als de Alpen en laat je na aanschaf nog steeds wat geld overhouden voor een mooie trip?
Freeridebike
“There’s one more thing”, klonk het aan het eind van de presentatie. De freeridebike Torque was ook grondig vernieuwd. We mochten een dag achter drievoudig wereldkampioen downhill Fabien Barel aan tuffen en hebben de fiets zo’n 3000 hoogtemeters aan het werk gezet. Nu is misschien Nederland niet het ideale land voor deze mini-downhillbike, maar mocht je regelmatig Winterberg of een ander gebied bezoeken, dan kan deze wel eens interessant zijn. Vroeger klommen freeridebikes voor geen meter, maar mede doordat deze fiets met 180 om 175 millimeter veerweg hetzelfde veringontwerp heeft als de Spectral, klimt hij eigenlijk best goed. Om deze reden hebben ze hem ook van een dropper voorzien voor het geval je zelf omhoog moet fietsen wanneer er geen lift of shuttle in de buurt is. De Torque heeft veel ontwerpfeatures die al reeds genoemd zijn bij de Spectral, maar over het algemeen hebben ze de fiets wel iets simpeler en sterker proberen te houden, omdat de doelgroep toch wat jonger is en wat minder te besteden heeft. Zo heeft deze fiets geen geïntegreerde zadelpenklem en is hij niet verkrijgbaar met een carbon achterbrug. Dat zou zijn doel voorbij schieten en is bij zijn beoogd gebruik ook totaal niet relevant.
Downhillbike
Dan nog dit, de Sender-downhillbike komt nu ook in een aluminium variant, dit om de fiets toegankelijker te houden voor kinderen in het bikepark en voor privateers. Het veersysteem mist een complexe link, wat de prijs nog meer drukt.
Gravity-segment
Last but not least, Canyon gaat in het Gravitysegment zijn eigen cockpits (sturen, voorbouwen, handvatten) monteren onder het label G5. Canyon heeft een uitvoerig testlab waar ze meten wanneer hun producten breken en de G5-standaard is het hoogst haalbare. De producten hebben een strak en clean ontwerp en voelen goed aan. Kortom, zoals we altijd al van Canyon-producten gewend zijn.
Woord Michiel Rotgans – Beeld Boris Beyer
Wil je meer lezen over de Canyon Spectral & Torque of andere artikelen?
Deze review is afkomstig uit het UP/DOWN mountainbike magazine #1 2018. Wil je nou altijd de leukste artikelen of meest uitdagende trails vijf keer per jaar op de deurmat krijgen? Koop dan de laatste editie in de Soul Webshop of word dan voor het gemak abonnee . Wil je liever het het magazine online lezen? Geen probleem! Download dan het magazine online via onze Soul Kiosk App.