14-11-2022 - Mountainbiken, Leesvoer

Canyon Spectral 125 CF 8 – Review

Canyon Spectral 125 CF 8 – Review. De Spectral is misschien wel de meest uitgebreide mountainbikelijn van Canyon. 160 millimeter veerweg voor en 150 millimeter achter, een gebalanceerde geometrie en opties als carbon, aluminium, grote, kleine of gemixte wielen. Kortom, de keuze is enorm binnen de Spectral-familie. Toch vond Canyon nog een plekje voor een nieuwe telg, de Spectral 125. Bijna identieke geometrie, maar dan met minder veerweg. Wat je daarmee kan? We zochten het voor je uit.

De Spectral 125 heeft achterop 125 millimeter veerweg en voorop 140 millimeter: vergeleken met de normale Spectral zijn dit in een notendop de belangrijkste verschillen op papier. De geometrie is nagenoeg hetzelfde met ongeveer dezelfde reach, zitbuishoek en balhoofdhoek. Enkel achterop zijn de links van de achterbrug aangepast om de korte stroke van de achterdemper mogelijk te maken.

Maar wacht eens even, had Canyon niet al een bike met deze veerweg? Bijna, de Neuron lijkt er qua veerweg weliswaar op–met 140 millimeter voor en 130 millimeter achter–maar die is echt gemaakt om comfortabele lange dagen op de wat matige retrails te maken. Dit zie je bij de Neuron terug in een lichtere opbouw en minder agressieve geometrie. De Spectral 125 moet je eerder zien als een mini-endurobike voor wie wel speels wil rijden, in elke bocht stof wil doen opwaaien en in elke steen of wortel een schans ziet op wat minder uitdagende trails. Mmm, kennen we niet een land met dit soort trails…?

Dat je met de Canyon Spectral 125 CF 8 geen snelheidsrecords op Strava gaat verpulveren doet de opbouw al een beetje vermoeden. Sram Code-remmen met 180 en 200 millimeter schijven, een stevige DT Swiss-wielset en een RockShox Pike vormen niet de lichtste items, maar wel zijn ze stevig en duurzaam. Deze bike kan duidelijk tegen een stootje en hoewel wij er voornamelijk in Nederland mee zullen rijden, kun je er duidelijk ook op de rauwere Alpentrails prima mee uit de voeten. Waar de limiet ligt is waarschijnlijk een kwestie van durf en rijtechniek.

In Nederland

Wij hebben de kans om de fiets zowel rondom de Utrechtse Heuvelrug te testen als gedurende een week in het Oostenrijkse Zuid-Tirol, de bike voelen we qua inzetbereik dus danig aan de tand. We starten dichtbij huis en wel op de route van Leersum.

Aangezien we de reguliere Spectral al meerder malen hebben kunnen testen, voelt de Canyon Spectral 125 CF 8 direct bekend aan. De geometrie is vertrouwd, je zit voor je gevoel echt tussen de wielen,wat een bak met vertrouwen geeft en de bike speels maakt. En na slechts enkele tientallen meters rijden komt ook direct het voordeel van de mindere veerweg om de hoek kijken, de Canyon Spectral 125 CF reageert veel directer en geeft veel meer input van het terrein aan je handen en voeten door. Dit is zeker op de ietwat geplaveide trails in Nederland bijzonder welkom, met meer veerweg worden deze trails nogal saai, omdat alles dan wordt opgeslokt door de suspensie.

Daarvan is met de Canyon Spectral 125 CF 8 dus absoluut geen sprake, deze mini-endurobike wil springen en in elke bocht driften en smeekt je bijna om de meest creatieve lijnkeuzes. Ook op de Harry Slinger is het een feest, springen hier is nooit eerder zo eenvoudig en zo plezierig geweest. Het klimmen omhoog nadien vergt wel wat extra inspanning ten opzichte van een meer op XC georiënteerde bike. De eerder benoemde stevige onderdelen zijn niet bijzonder licht, wat samen met de geometrie ervoor zorgt dat het prima klimt, maar je moet geen haast hebben.

In de Alpen

Wanneer we de Canyon Spectral 125 CF 8 meenemen naar de Alpen kunnen we de daalcapaciteiten beter onder de loep nemen. Ook hier herken je qua gedrag de reguliere Spectral. Canyon heeft de fiets echt goed ontworpen, ondanks dat er toch een stuk minder veerweg op zit voelt het niet zo. De 125 geeft vertrouwen, het gevoel alles aan te kunnen en zelfs wanneer we het bottom-out moment van de fiets bereiken hebben we niet het idee aan de limiet van de bike te zitten. Oké, het vraagt iets meer van de rijder wanneer je de grenzen opzoekt. Iets wat je enkel merkt op grovere rockgardens. Daarnaast ligt de eindsnelheid lager ten opzichte van de reguliere Spectral. En dat is ook logisch te verklaren door de veerweg.

De langere en steilere beklimmingen hebben hetzelfde karakter als in Nederland, alhoewel we er in de bergen meer aan gewend zijn op een wat tragere snelheid omhoog te trappen. We horen je nu denken: waarom zou je een bike aanschaffen met minder veerweg terwijl je voor hetzelfde geld meer veerweg en een meer allround bike kan kopen? De belangrijkste reden voor ons is dat we onze bikes toch voornamelijk in Nederland rijden, op “ontsteende” en ontwortelde trails, waar je eigenlijk amper veerweg voor nodig hebt. Nog sterker, teveel veerweg slokt zelfs die laatste oneffenheden in de trails op, waardoor het fietsen zompig aanvoelt zonder enige vorm van feedback. Saai dus. Een fiets als de Canyon Spectral 125 CF 8 combineert een mindere veerweg met een speelse geometrie, waardoor je, als je daarvan houdt, de Nederlandse trails kunt om toveren tot een grote speeltuin. En ja, het rijdt echt anders dan een meer op XC georiënteerde mountainbike met dezelfde veerweg. Niet alleen in Nederland, ook in bijvoorbeeld Bikepark Winterberg, Willingen en Mook voelt het als een feest.

Nog een tip, de gemonteerde onderdelen zijn natuurlijk ook heel goed wat lichter te maken, afhankelijk van jouw rijstijl, budget en wensen. Een lichtere wielset en lichtere banden maakt al een enorm verschil qua gewicht en rijgedrag, wat je zeker tijdens het klimmen zal merken. Verder raden we je aan om wat tijd te steken in het afstellen van de demper en vork, we zouden graag wat meer informatie hierover zien op de site van Canyon.

De Canyon Spectral 125 CF 8 is verkrijgbaar vanaf 2.499 euro voor de aluminium variant, vanaf 3.499 euro rijd je carbon en het topmodel kost je 5.799 euro.

Specificaties Canyon Spectral 125 CF 8

Frame: Spectral CF 125
Vering voor: FOX 36 Performance Elite140
Vering achter: FOX Float X Performance126
Groepset: Shimano Deore XT
Wielen: DT Swiss XM 1700
Banden: MAXXIS Dissector 2.4″ en Maxxis Minion DHRII 2,4
Remmen: Shimano Deore XT
Adviesverkoopprijs: € 4.499

Kijk voor meer informatie op de site van Canyon

Tekst: Harm Spoelstra & Gijs Ferkranus
Foto’s: Gijs Ferkranus


Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl.  Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!

 van