15-11-2022 - Mountainbiken, Leesvoer

Cube Stereo 120 HPC EX, Kleurrijk Trail-Wapen – Review

Cube Stereo 120 HPC EX. Blauw met gouden velgen; een beroemde combinatie in de rallysport van de nineties en een geweldige look op de nieuwe Cube Stereo 120 HPC EX. Cube claimt dat dit, net alszijn automobiele tweelingbroer, een ongelooflijk veelzijdig model is, en dat de Stereo 120 inzetbaar is op je wekelijkse rondje Heuvelrug, maar ook tijdens meerdaagse Alpen tochten. Eens zien wat hiervan klopt!

De Stereo 120-range start met het volledig aluminium Pro-model voor 1949 euro. Dit model beschikt over een 1×12 SramEagle NX-groep, een Rockshox Judy-vork en een Manitou Radium Expert Shockmet verstelbare rebound, compressie en een lock-outfunctie. Magura neemt de stopkracht voor haar rekening, dus ook dat zit bij deze instapper helemaal goed. Ben je op zoek naar een upgrade qua afmontage, dan bieden de Race-modellen een Rockshox Rekon-vork, Deluxe Select+ demper en een Shimano XT groep. Een carbon uitvoering is verkrijgbaar vanaf 2999 euro: de HPC TM-versie van de Cube Stereo beschikt over een carbon frame en rocker met aluminium “rear triangle”. Dit model is uitgerust met een mix van Sram-en Shimano-onderdelen. Aan de top van het spectrum vinden we de Stereo 120 HPC SLT 29. Deze fiets is zeer breed inzetbaar dankzij zijn lage gewicht, de carbon wielen en een volledige Shimano XT drivetrain, met uitzondering van de carbon e*thirteencrankset. Deze fiets zet Cube in de markt als het meest veelzijdige model in de lijn, die te gebruiken is voor zowel een marathon als in een bikepark. Hij mikt meer op snelle rijders dan het model dat wij testen, wat te zien is aan de lichte Fox DPS-achterdemper en de Maxxis Rekon(race)banden. Dit topmodel gaat over de toonbank voor 4599 euro, wat in onze ogen een zeer scherpe deal is.

Agile Trail Weapon

De Cube Stereo 120HPC EX die wij van Cube meekrijgen is de meest progressieve variant uit de range en hij is specifiek gericht op het echte trailwerk dankzij de Agile Trail-geometrie en de Fox Factory-vering voor en achter. Daarbij is geen half werk verricht, want de Cube Stereo 120 HPC EX is uitgerust met een Fox 34 met Fitgrip, een technologie die tot voor kort alleen op de 36-en 38-vorken beschikbaar was en die ervoor zorgt dat alles aan de vork is af te stellen. Achter is de Nieuwe Fox Float X geplaatst, voorzien van een piggyback die weliswaar licht is, maar die dankzij het extra reservoir perfecte demping biedt. Eveneens van Fox afkomstig is de Transfer dropper-post, en om het sublieme Fox-gevoel vast te houden is alles uitgerust met de prachtige Kashima-coating die perfect matcht bij de wielen en lekker afsteekt tegen het frame. Ook de Cube Stereo 120 HPC EX is uitgerust met een volledige XT-groepset, hij beschikt daarnaast over een carbon Praxis-crank en hufterproof aluminium Newmen Evolution SL A.30 trail-wielen. De prijs van al dit moois? 3799 euro

En hoe bevalt het?

Heel simpel, dit is misschien wel de beste deal die je op dit moment intrailbike-land kunt krijgen. We zijn regelmatig met duurdere fietsen op pad, maar op deze bike voelen we ons direct thuis. De geometrie zorgt zoals beloofd voor een levendig gevoelen dankzij de high-end vering voel je dat hij tegen een stootje kan. Bovendien is het behoorlijk uniek dat je voor dit bedrag de volledige “Kashima-treatment” van Fox krijgt en ook een carbon crank is niet iets dat we vaak zien in deze prijsklasse. Dat deze fiets is ontwikkeld met het ruigere werk in gedachten blijkt uit de Maxxis Minions voor en achter, de piggyback op de demper en de rock-’n-roll kleurstelling met gouden wielen.

Zoals gezegd voelen we ons meteen thuis op de fiets; je gooit hem op de trail makkelijk van links naar rechts, mede dankzij de “snappy” geometrie, en tijdens sprongen en drops voel je hoe hij dankzij diezelfde geometrie makkelijk is te controleren. Bij de landing merk je vervolgens ook zijn vermogen om klappen op te vangen, want we hebben geen moment het gevoel dat we voorzichtig aan moeten doen. Het lichtvoetige karakter van de Cube Stereo 120 HPC EX is perfect voor Nederland, maar bij concurrenten in hetzelfde genre zien we wel dat een meer slacke balhoofdhoek gemeen goed is. We kunnen ons daarom voorstellen dat als het echt steil is, deze fiets misschien iets sneller nerveus wordt.

Dat leidt ook tot wat twijfel over de inzet van deze fiets. Uit een aantal zaken blijkt dat de bike echt gemaakt is voor het buitenland. De Maxxis Minions zijn behoorlijke overkill in Nederland en hoewel ze nog verrassend makkelijk rijden op asfalt zal je er je Strava-record niet snel mee verbeteren. Ook de korte cranks geven een hint van de intenties van de fiets, maar ze komen de snelheid niet ten goede. Tot slot zorgt de aluminium chainstay voor een wat minder scherp gevoel dan een carbon exemplaar, en zorgt het gebrek aan bescherming ervoor dat wij ons soms ergerden aan het geluid van chainslap.

Cube Stereo 120 HPC EX

Conclusie

De Cube Stereo 120 HPC EX is één van de beste trailbikes die je voor dit geld kunt kopen. De vering en geometrie zijn echt van wereldniveau en maken de fiets breed inzetbaar. Meer lol per euro is lastig te vinden. De fiets smeekt eigenlijk om een set carbon trail wielen met iets snellere banden, zodat hij ook in Nederland beter tot zijn recht komt. Voer je deze upgrade uit, dan heb je een fiets die waarschijnlijk niet alleen zijn duurdere broertje overtreft, maar ook vrijwel alles (voor meer geld) in deze klasse. Inderdaad: net als de Subaru Impreza in de jaren ’90!

Specificaties Cube Stereo 120 HPC EX

Frame: HPC Carbonmetaluminumachtervork,Boost 148
Vering voor: Fox 34 Float Factory FIT GRIP2 130mm;
Vering achter: Fox Float Float X Factory
Afmontage: Shimano XT M8100-CRANKS:Praxis Girder Carbon, Boost, 30T, 170mm
Wielen: NewmenEvolution SL A.30, 110mm/148mm, Tubeless Ready
Banden: Maxxis Minion DHF/DHRII , MaxxTerra/EXO, Tubeless Ready, 2.5 WT
Zadelpen: Fox Transfer Factory 31.6 mm, 150mm
Gewicht: 13,3k

Meer te weten komen over Cube? Check deze link

Tekst: Daan Zeven
Foto’s: Gijs Ferkranus


Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl.  Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!

 van