03-01-2023 - Kitesurfen, Nieuws, Leesvoer

F-One Bandit XVI – Kite Review

F-One Bandit XVI: F-One noemt de Bandit de original legend en deze uber allround kite is zeker origineel en legendarisch te noemen. De eerste Delta C-Shape-kite (gepatenteerd door F-One) gaat alweer z’n zestiende editie in. Wat hebben ze dit jaar verbeterd?

F-One Bandit XVI

F-One heeft alle nieuwe doekmaterialen onder de loep genomen en vindt dat Technoforce D2 (doek versterkt met twee draden) en dacron nog steeds de beste keus is. Wel wordt gebruik gemaakt van verschillende gewichten van beide doeksoorten voor een optimale duurzaamheid versus gewicht-ratio. Zo hebben ze de panelen bij de trailing edge van de F-One Bandit XVI in de maten 9 m2 en daaronder gemaakt van het nieuwe 66 grams Technoforce D2-doek. Dit is sterker en vervormt minder bij harde wind. Bij de maten 10 m2 en daarboven zijn deze panelen van 52 grams Technoforce D2-doek met nog een extra laag Technoforce 52 aan de buitenkant van de trailing edge. Dit houdt de kite licht, maar sterk. F-One maakt gebruik van sail engineering: waarbij alle spanningen en krachten die in een kite komen geanalyseerd en beïnvloed worden. Zo kunnen ze, door een juiste opbouw van de panelen en de constructie, zorgen dat de het drukpunt in de kite op dezelfde plek blijft zodat de kite efficiënt vliegt en goed controleerbaar blijft. F-One vindt dat je daar niet specifiek nieuwe doeksoorten voor nodig hebt. Nieuwe doekmaterialen maken de kite vaak alleen maar onnodig duurder vinden zij. Wat wij alvast kunnen zeggen is dat de structurele stijfheid en stabiliteit van de F-One Bandit XVI top is.

De F-One Bandit XVI heeft een nieuwe panel layout en een meer aerodynamischer profiel gekregen waardoor hij nog efficiënter door de lucht vliegt. De bumpers op de struts bij de leading edge zijn vervangen door een slijtvast kevlar strook. Dit zorgt voor minder turbulentie en maakt de kite ook weer aerodynamischer. Wat ook nieuw is zijn de opvallende Staggered Seams. Dit zijn verspringende naden bij de leading edge en in de trailing edge. Deze staan niet haaks op de leading edge maar juist iets schuin zodat ze in de richting liggen van de trekkrachten en deze goed verdelen. Hierdoor gaan ze vervorming van de kite tegen. Dit samen met het Force Frame maken de hele kite erg vormvast. We moeten inderdaad zeggen dat de nieuwe Bandit er super strak op staat: windvlagen worden goed opgevangen en gelijkmatig verdeeld. Dit geeft een rustige en constante feedback op de bar met een lineaire druk op- en afbouw. Zelfs in harde vlagerige wind. Dit geeft je meteen een vertrouwd gevoel. De bardruk blijft licht en de trekkracht aan de trapeze blijft binnen de perken. De F-One Bandit XVI reageert snel op stuurbewegingen en de vliegsnelheid is redelijk hoog maar toch voelt de kite niet nerveus aan. Dit maakt, samen met de goede herstartbaarheid en het grote depowerbereik, de F-One Bandit XVI prima geschikt voor beginners. Expert kiteboarders zullen z’n freestyle karakter en sprong- en kiteloop-kwaliteiten waarderen. Voor goede hoge sprongen moet je je timing op orde hebben maar daarna ga je snel goed hoog en kun je de kite prima loopen. Je gaat dan een lekker stuk horizontaal. De controle in de lucht is prima. De F-One Bandit XVI blijft goed reageren en je voelt goed waar de kite zich bevindt.

De nieuwste versie van de Bandit is nog steeds net als al z’n voorgangers geschikt van beginner tot expert en prima inzetbaar in elke discipline (wave, foil, freestyle, freeride, big air, kiteloop, strapless freestyle enzovoorts). Dit maakt de Bandit tot een ultieme allround kite voor rijders die van alles wat willen doen zonder te veel in te leveren op performance. Laten we zeggen dat de F-One Bandit XVI in elke discipline een 8 als rapportcijfer krijgt.

De F-One Bandit XVI is uitgerust met twee katrollen en twee ringen in de bridle. Nieuw is dat de ringen van geanodiseerd aluminium zijn gemaakt waardoor ze licht en sterk zijn en weinig slijtage opleveren aan de bridle-lijnen. De kite is verder uitgerust met een sup-ventiel dat netjes wordt afgedicht met een kunststof dop met daaroverheen een kapje. De bardruk kan worden ingesteld op de wingtips. De Bandit XVI vaar je met een hoge V-splitsing op de bar.

Verdeling 0 – 5

Bardruk: 3

Trekkracht: 3

Depower: 4

Stuurgedrag: 4

Vliegsnelheid: 3

Sheet and go: 4

Lift: 3

Spronghoogte: 4

Airtime: 4

Low-end: 3

High-end: 5

Stabiliteit: 5

Draaicirkel: 3

Trekkracht in loop: 4

Positie in windvenster: 3

Vaarsnelheid: 3

Hoogtelopen: 4

Herstarten: 3

Driften: 4

Sturen met slack lines: 3

Pop: 4

Maten windbereik gewicht prijs:

7       25 +  2,28  € 1.550,-

8       20 – 35      2,48  € 1.630,-

9       15 – 30      2,68  € 1.690,-

10     12 – 26      2,89  € 1.790,-

11     11 – 24      3,05  € 1.890,-

12     10 – 22      3,26  € 1.950,-

14     8 – 18        3,62  € 2.090,-

Klik hier voor meer informatie over de F-One Bandit XVI!

Dit artikel “ F-One Bandit XVI – Kite Review” komt uit Access #4 van 2022. Kijk voor meer boardreviews of voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, reviews, leesvoer en de andere magazines kop Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram.