06-01-2022 - Kitesurfen, Nieuws, Leesvoer

F-One Linx-bar Review

De F-One Linx-bar is al een tijdje op de markt en heeft voor het nieuwe seizoen een update gekregen. Naast dat de kleuren zijn aangepast naar donkeroranje en donkerblauw zijn er nog een aantal zaken veranderd.

F-One Linx-bar

De grootste verandering van de F-One Linx-bar is wel dat de safety-lijn nu door het rechthoekige depowerkoord loopt. Hierdoor slijt die niet meer. De werking is hetzelfde gebleven. Bij het trekken van de quick-release gaat de safetylijn soepel door het depowerkoord en klapt de kite volledig open en valt vrijwel zonder kracht uit de lucht. Door deze aanpassing is ook het uiterlijk van de F-One Linx-bar strakker geworden. Geen bungelende losse safety-lijn meer. De nieuwe swivel draait zo soepel dat de voorste lijnen makkelijk terugdraaien bij het spinnen van de bar na een rotatie van de rijder of kite. Het gat door de bar voor het depowerkoord is aangepast zodat het zonder weerstand door de bar glijdt. Er zit geen stopper op het depowerkoord. Nieuw is ook de depower-trimmer boven de bar. Deze is simpeler en slanker geworden en heeft een nieuwe metalen clamcleat. Het poweren en depoweren gaat nu dus nog makkelijker, soepeler en nauwkeuriger.

F-One Linx-bar

De grip op de F-One Linx-bar is uitstekend. De F-One Linx-bar heeft een best dunne diameter met een verdikking bij de vingers. Hierdoor houdt de bar comfortabel vast. In de grote zachte floaters zit het mechanisme om de breedte in de stellen. Hiervoor trek je aan een flapje om het inzetstuk uit de bar te trekken. Het aanpassen van de bar-breedte en het terugstoppen van de flapjes vergt even wat aandacht, maar werkt verder goed. Aan het inzetstuk zit ook de mogelijkheid om de lengte van de achterlijnen in te stellen. Om de floaters zitten elastieken om de lijnen vast te zetten na het oprollen. De voorste lijnen kunnen worden ingesteld met een lage- of een hoge V-splitsing. Deze aluminium V-splitter is vernieuwd zodat het zo min mogelijk de lijnen slijt. Zowel de voorste en achterste lijnen zijn 22 (eigenlijk 21,8m) meter lang en eindigen met een lusje. De linker achterlijn is oranje en de rechter achterlijn is donkerblauw. De voorste lijnen zijn grijs. Boven de trimmer zit een drijver zodat de F-One Linx-bar boven water blijft.

F-One Linx-bar

De rode quickrelease werkt soepel. De kite valt naar beneden aan één lijn. Na het trekken moet je wel twee handen gebruiken om het weer in elkaar zetten. De loop is klein; er kan nog wel een grote freestyle-loop op worden gezet. Het ringetje waar je de safety-leash aan is bevestigd is vernieuwd en wat compacter geworden. Dit eerste model kan niet in suicide-mode gevaren worden, maar er komt een update aan waarbij dat wel kan. Bij de F-One Linx-bar krijg je een 75 centimeter lange safety-leash bij. F-One heeft ook nog een kortere van 40 centimeter en langere van 140 centimeter versie te koop. De F-One Linx-bar komt in een mooie tas met ventilatie en een ritsje om dat tas af te sluiten. Er zijn twee versies van de F-One Linx-bar: een die instelbaar is in breedte tussen 38 of 45 centimeter en een tussen 45 of 52.

F-One Linx-bar

Prijs € 629,-

Website: www.f-one.world


Dit artikel “F-One Linx-bar” komt uit Access #4 van 2021. Voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de andere magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram.

 van