In the Dutch Mountains
Wie denkt dat het leven van de doorgewinterde Nederlandse snowboarders stopt in de lage landen, heeft het goed mis. Onno van Eijk volgde de Nederlandse indoorscene en maakte er een film van. Wat drijft sommige snowboarders om zo dedicated te zijn in een land zonder bergcultuur? Waarom is snowboarden ook grotendeels een levensstijl in plaats van alleen maar een sport? We luisteren naar Onno van Eijk.
Input: Onno van Eijk / Beeld: Stills van Jeroen Klokgieters & Wouter Verberkt
Het idee
Het idee om een film te maken over snowboarders uit Nederland spookt al een tijd in mijn hoofd rond. Het viel me op dat zo’n soort film nog niet eerder gemaakt is, terwijl het onderwerp heel fascinerend is: een land zonder bergen en zonder sneeuw met heel veel dedicated snowboarders waarvan een aantal ook internationaal hoog scoren. De meeste laaglandboarders zitten het overgrote deel van het jaar gewoon in Nederland, waar ze op de een of andere manier alsnog de hele dag door bezig zijn met snowboarden. En gek genoeg kan dat hier dus gewoon, dankzij onze indoorhallen en de lifestyle om de sport heen. Zo’n drie jaar geleden heb ik met Rik Komaromi en Jeroen Klokgieters een script gemaakt voor een dergelijke film. We wilden het groots aanpakken, maar het kwam er toen niet van. Vorig jaar kwam ik Jeroen op een avond in Gasthof Zillertal in Mayrhofen na lange tijd weer tegen. Het gesprek van de avond was natuurlijk onze niet gemaakte film, en dat niemand anders die nog had gemaakt. Jeroen gaf aan dat hij nog steeds zo’n project wilde doen en dat hij wel de juiste mensen bij elkaar kon brengen als het ging over regie en camerawerk. En ik had het gevoel dat ik inmiddels lang genoeg in de scene rondliep om voldoende boarders, sponsors en sneeuwbanen bij dit project te betrekken.
Tijdens het proces kwamen we erachter dat we nog expertise misten. We hebben toen aan Wouter Verberkt gevraagd of hij samen met Jeroen de filmproductie voor zijn rekening wilde nemen. Dit duo vormde de backbone van het project. Niet veel later in het traject sloot ook Saskia Westra (Boardwax) bij ons aan om zich vooral op de website en social media te richten. het team werd echt compleet toen Mel Lamers (Wolfwell) aangaf dat hij de ontwerpen van de logo’s voor de film en de kleding wel voor zijn rekening wilde nemen.
Het bleef echter lastig om het gehele project écht van de grond te krijgen. Om van een leuk idee echt een professioneel project te maken en onze ambitie daadwerkelijk te realiseren is gewoon hard werken en tegenslagen incasseren. Er komt ook zo ontzettend veel regelwerk bij kijken en je bent afhankelijk van vrijwilligers. Het is een non-profit project dat mogelijk werd doordat iedereen vrijwillig en met passie een steentje bij wilde dragen. Vind maar eens een dag waarop de boarders kunnen, de filmcrew vrij is én de sneeuwbaan beschikbaar is voor de sessie. Gelukkig waren er veel enthousiaste personen en organisaties die ons steunden. Dat begint natuurlijk bij de boarders en filmcrew, maar ook indoorbanen als Snowworld en de Uithof hebben goed meegedacht en meegewerkt op de filmdagen. Er bleek uiteindelijk heel veel mogelijk te zijn, zoals een privé-sessie in het donker, zodat we het helemaal konden uitlichten zoals wij dat wilden. Het is fantastisch om te zien dat het uiteindelijk gelukt is. Als alles op zijn plek valt dan geeft dat zoveel energie dat een jaar lang dingen regelen ineens de moeite dubbel en dwars waard wordt.
Benieuwd naar het script en resultaat van deze film? Dit artikel is afkomstig uit Taste snowboard magazine 2014 #2. Mocht je meer reisverhalen, interviews, tip & tricks en nog veel meer willen lezen? Taste snowboard magazine 2014 #2 is los te bestellen in onze webshop. Voor het gemak kun je ook abonnee worden zodat je geen nummer meer hoeft te missen!