06-12-2022 - Wielrenblad, Leesvoer

Salsa Cutthroat v2 – Review

Salsa Cutthroat v2 – Hoeveel fietsen ken je die specifiek voor één route zijn ontworpen? De Roubaix-fietsen (het type, niet het letterlijke model) schieten je wellicht te binnen, maar zelfs die zijn eerder ontworpen voor een bepaald soort ondergrond – kasseienstroken – dan voor een specifieke route. De Salsa Cutthroat v2 bevindt zich daarmee in een uniek positie, en tijdens de zwaarste bikepackrace ter wereld staan er dan ook altijd een paar aan de start.

De eerste versie van Salsa’s Cutthroat werd in 2017 gelanceerd als de ultieme Tour Divide-killer. Een carbon dropbar-fiets met een mountainbike-drivetrain en tal van slimme details die het rijden én leven op de Salsa Cutthroat v2 tijdens de 4200 kilometer lang rit van Banff naar de Amerikaans-Mexicaanse grens zo aangenaam mogelijk moesten maken. Om zijn intenties nog duidelijker te maken werd de route in de graphics verwerkt en deze prijkt ook nu nog op de onderbuis. Saillant detail: ondanks het specifieke ontwerp heeft nog nooit iemand de Tour Divide weten te winnen met de Cutthroat.

De tweede versie van de Cutthroat heeft veel van de goede dingen van de oude bewaard. En er zijn nog extra opties aan toegevoegd. Bijna alles is erop gericht om het comfort zo hoog mogelijk te maken. De Salsa Cutthroat v2 moet het hebben van oplossingen die efficiënt zijn én het comfort onwaarschijnlijk hoog maken. Tijdens de Tour Divide heb je er meer aan dat je eindeloos lange dagen kan maken op je fiets, dan dat je de laatste marginal gains uit je fiets perst. Er is genoeg ruimte in het frame voor tamelijk brede mountainbikebanden met breedtes van 2.25 tot 2.4 inch (circa 55 tot 60 millimeter). Niet de snelste optie, wel eentje met veel comfort. Bovendien zijn de snelste mountainbikebanden niet zo heel veel langzamer dan een goede gravelband. De framedriehoek is in verhouding tot de maat van de Salsa Cutthroat v2 gi-gan-tisch. Dit is bewust zo ontworpen, er is hiermee ruimte voor een grote frametas. Op de zitbuis en onderbuis, maar zelfs aan de onderkant van de bovenbuis, zijn tal van nokjes aangebracht ten behoeve van een op maat gemaakte frametas, het geeft een cleane look en naadloze passing. Daarnaast zijn er montage punten voor een achter rek, en nog meer punten op de vorkpoten voor bidons of bagage. En laten we de routing voor bedrading van dynamo verlichting niet vergeten.

Een belangrijk verschil met de oude Cutty is de mogelijkheid er een wegderailleur op te schroeven. De oude moest het doen met de versnellingsverhoudingen van mountainbike-gearing, en soms was dat net niet afdoende op lange vlakke stukken. Op deze nieuwe Salsa Cutthroat v2 is veel makkelijker een creatieve aandrijflijn te monteren bestaande uit de modernste gravelgroepen. De uitvoering van onze testfiets komt dan ook met een Race Face-crank met 46- en 30- tands kettingbladen in combinatie met een 11-34 cassette. Perfect voor de meest uitdagende routes in en om Nederland, en toch voldoende reserve om op een vlak stuk met wind mee nog druk op de pedalen te houden. De rest van de drivetrain en remmen bestaat uit een complete Shimano GRX 600-gravelgroepen werkt zo feilloos als je van zo’n klassieker mag verwachten. Het eigen Salsa-stuur is héél breed (50 centimeter van shifter naar shifter), maar tegen de verwachting in past hij naadloos bij het hele gevoel van de Salsa Cutthroat v2. Het geeft je veel controle en extra hefboom over de grip van de banden als ook over het stevige, groot aanvoelende frame.

De stack van een Salsa Cutthroat v2 is hoog. Liefhebbers van ‘diep zitten’ zullen moeite hebben om die zit op deze Salsa Cutthroat v2 te vinden. Maar al rijdende voel je meteen dat die zit – net als dat brede stuur – naadloos past in het concept van deze fiets. Als je erop zit, dan kun je eindeloos blijven zitten. En dat is precies wat je zoekt in een bikepackracer.

De lengte van het frame is iets toegenomen, wat de zit sportiever maakt. Het gevoel van comfort, dat de Salsa Cutthroat v2 overal doorheen gaat, is ook de overheersende indruk tijdens het rijden. Grind-achtig gravelpad met een losse bovenlaag? Geen probleem, grip genoeg. Beland je op een bonkig wandelpad met weinig flow? Ook dan rolt de Cutthroat gewoonlekker door.

De speciale vork staat redelijk ver onderuit vergeleken met die van veel andere gravelbikes, er is in de geometrie zelfs rekening mee gehouden dat je een geveerde mountainbikevork met honderd millimeter veerweg zou kunnen monteren. De combinatie van lengte van het frame, de dikke banden en het brede stuur maakt het geheel geen lichtvoetige danser, deze jongen lekker kort door de bocht kiepen is er niet bij. Maar met een beetje gericht sturen en aandrijven is vrijwel alles mogelijk. Nog steeds past dit allemaal bij de intenties van de Salsa Cutthroat v2, op lange stukken tijdens een bikepacktocht door de Rocky Mountains heb je weinig behoefte aan het stuurgedrag van een veldrijder.

Afsluitend komen we wel op een interessant vraag over de Salsa Cutthroat v2: voor hoeveel mensen is deze fiets eigenlijk geschikt, als hij zo’n specifiek inzet bereik lijkt te hebben? Misschien beperkt dat label van bikepackracer ‘m wel meer dan nodig is. De zit en het rijgedrag zijn zo sterk op comfort gericht, dat veel mensen, die dat comfort belangrijker vinden dan het allerlaatste beetje extrasnelheid, heel gelukkige Cutthroat-bezitters zouden kunnen worden. Ook als je niet meteen deelneemt aan een gruwelijke bikepackrace, maar gewoon heerlijk avondritten op de Veluwe zou willen doen. En misschien hang je dan wel een paar tassen aan al die mounts en blijf je meteen ergens een avondje kamperen?

Specificaties van de Salsa Cutthroat v2

Frame: Salsa Cutthroat v2, maat 58
Voorvork: Salsa Cutthroat v2
Shifters: Shimano GRX600, 2×11
Remmen: Shimano GRX600, flatmount
Stuur: Salsa Zoom, 50 cm
Stuurpen: Salsa Guide
Zadel: WTB SL8
Zadelpen: Salsa Guide
Wielen: WTB
Banden: Teravail Sparwood 29 x 2.2″
Crankset: Race Face Ride 46/30t
Achterderailleur: Shimano RX810
Voorderailleur: Shimano RX810
Cassette: Shimano GH700,11-34t
Gewicht: 11,0 kg
Prijs: € 3.599, (frameset: € 2.299)
Meer info over de Salsa Cutthroat v2 : www.salsacycles.com

Tekst: Bas Rotgans
Foto’s: Merlijn Spenkelink


Dit artikel komt uit het magazine Wielrenblad #4 2022. Dit magazine is nog steeds los te bestellen in onze webshop, klik hier voor de webshop. Wil je meer wielrennieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van