20-10-2020 - Mountainbiken, Leesvoer

Specialized Epic 2020 review: vernieuwend?

Onlangs introduceerde Specialized de nieuwste Epic (2020), zijn paradepaardje op XC-gebied. Hoewel deze drie jaar terug al een flinke metamorfose had ondergaan, is de jongste Specialized Epic wederom vanaf de grond opnieuw ontworpen. Naast de veelvoorkomende veranderingen, zoals een lichter, langer, lager en luier karakter, is ook het Brain-systeem verbeterd. Alles is er aan gedaan om een zeer snelle maar ook capabele XC-racer te bouwen die bestand is tegen het toenemende geweld in de XC World Cup. Maar uiteraard misstaat deze Epic ook niet bij gewone stervelingen in de schuur. Wij testten hem voor je uit. 

Wanneer we de nieuwe Specialized epic 2020 op de redactie ontvangen, krullen ons de mondhoeken omhoog. Trail meets XC, in een matzwart jasje. De grens tussen XC-fietsen en trailbikes is al jaren aan het vervagen, deze nieuwe Epic is daar een duidelijk voorbeeld van. De bike oogt laag en slack en zeker onze maat XL is bijzonder lang. Met name de balhoofdhoek lijkt vrij lui te zijn. De demper oogt een stuk kleiner dan zijn voorganger en we zien een Rock Shox SID aan de voorkant. Het matzwarte geheel wordt door de banden nog van wat kleur voorzien. Eigenlijk herinnert alleen het ontbreken van een dropper-zadelpen ons eraan dat dit een XC-racer is. 

Specialized Epic Expert 2020 review

Tijdens een Zoom-sessie met de designers van de Specialized epic 2020 krijgen we meer te horen over hoe deze vernieuwde Epic tot stand is gekomen. Wat trouwe Epic-fans direct zal opvallen is het gewijzigde voorframe, het driehoekje bij de zitbuis is verdwenen. Hierdoor is een lagere stand-over hoogte gecreëerd, wat zorgt voor meer bewegingsvrijheid. Wat betreft de balhoofdhoek hadden we het bij het juiste eind, die is met 67,5 graden gelijk aan die van zijn trail-broer, de Stumpjumper. Verder is de bottombracket verlaagd en blijkt de reach langer, de achterbrug korter en zitbuis steiler: geheel in lijn met de gestelde wensen anno 2020. Het gewicht van het frame is met 1900 gram gelijk gebleven, enkel op de S-Works variant is er nog ergens 100 gram gewicht afgeschaafd.  

Wie Specialized Epic zegt, zegt Brain, het adaptieve vering- en dempersysteem van Specialized. Het Brain-systeem is een adaptief systeem dat ervoor moet zorgen dat dempers reageren op wat van onder komt en niet van boven. Ofwel, de dempers reageren op alles wat je wielen raakt, maar niet op de druk die jij als rijder geeft. Op deze manier zou de bike moeten rijden als een hardtail die snel accelereert en stijf klimt, terwijl je in de afdalingen of grovere secties wel het comfort geniet van een fully.  

Olie

Zo eenvoudig als het hier staat geschreven is het echter niet, het is een complex systeem van elkaar tegenwerkende krachten. Het op olie gebaseerde systeem is vrij compact, wat het een uitdaging maakt de olie vloeiend van de ene naar de andere kamer te doen vloeien. De slang die Brain en demper verbindt loopt nu binnendoor en dat maakt hem minder gevoelig voor bewegingen, iets wat in het verleden nog wel eens anders was. Het Brain-systeem is nog meer weggewerkt in het frame, het liggende deel is onderdeel geworden van het frame, erg strak. Hoewel de werking van het systeem gelijk is gebleven is het aantal standen, de Brain Fade, verkleind naar vier stuks. De combinatie van demper en Brain is tevens robuuster geworden, zodat ook de service-intervallen zijn verlengd: de demper gaat van 50 naar 125 uur en de Brain van 200 naar 250 uur. Koop je de Specialized Epic 2020 nieuw dan is de service hieraan de eerste twee jaar inclusief. 

Specialized Epic Expert 2020 review

Naast de demper is ook de voorvork van Brain voorzien. Net zoals bij de achtervering het geval is, is men sinds de vorige versie overgestapt van Fox naar Rock Shox en we zien dan ook een speciale variant van de SID aan de voorzijde. De Brain kent een drempelwaarde, dus het wordt niet door elk klein steentje geactiveerd. Hierdoor reageert de vork sensitief op de eerste oneffenheden en pas na 10 millimeter begint de Brain zijn werk te doen. Want na die 10 millimeter moet de Brain razendsnel reageren wanneer je op de pedalen gaat staan en trekkend aan je stuur een sprint inzet. 

Experimenteren met de Specialized Epic 2020

Genoeg onderzoek, tijd voor de veldtest. We stellen de dempers in volgens de afstellingen die Specialized adviseert en vullen ze met de juiste hoeveelheid lucht. De eerst sprongen – en met name landingen – trakteren ons op geklik van de Brain. We hebben de Brain zodanig dicht staan dat er een duidelijk verschil tussen open en dicht te merken is. Wanneer we deze meer open draaien verdwijnt het geklik en voelt het systeem subtieler aan, terwijl het nog steeds goed lockt wanneer dat nodig is. We experimenten tevens wat met meer en minder luchtdruk in de demper en vork, uiteindelijk lijkt net iets minder druk dan geadviseerd de beste afstelling te zijn. Voor wie de fiets nieuw koopt: het is raadzaam wat tijd voor het afstellen vrij te maken, om zo de bike optimaal te laten presteren. 

Specialized Epic Expert 2020 review

Op het vlakke lijkt het haast wel alsof je op een hardtail rijdt, met voorwaartse snelheid als traktatie op elke omwenteling van de pedalen. De fiets stuurt vol vertrouwen en we ontdekken zelfs een mate van speelsheid tijdens een kronkeling van de trails tussen de bomen, waarbij onze snelheid beduidend hoger ligt dan op een normale trail-fully. Op de klimmetjes merk je nog meer van het Brain-systeem, de wortels en steentje worden weggefilterd terwijl de fiets stijf aan blijft voelen. De stijlere zitbuis zorgt ervoor dat je nog meer naar voren hangt, wat het klimmen makkelijker maakt. 

Ons manco

Tijd voor ons specialisme, afdalen. Als het goed is moeten die dempers nu wagenwijd openstaan om ons te assisteren. Oeps, geen dropper. Dat waren we even vergeten en het manoeuvreren om de zadelpen heen zorgt ervoor dat we niet optimaal kunnen genieten. Opnieuw omhoog om het nog eens te proberen, maar dan met het zadel een tikkie lager. Bam! Dit is waar de magie zit. Doordat we vrij kunnen bewegen kunnen we deze Epic echt op de staart trappen. Laat het duidelijk zijn dat dit ons eigen manco is, er zijn legio XC-rijders die geen enkele moeite hebben met langere zadelpennen. Maar voor ons is dit waar de fiets zijn trail-capaciteiten doet gelden. De fiets geeft veel vertrouwen en daagt uit om volle bak te rijden, wat we ook doen. Enkel de 100 millimeter veerweg fluit ons af en toe terug. Zoek je meer veerweg, maar wil je wel bij de Specialized Epic 2020 blijven, check dan zeker de EVO-variant, waar je de Brain-demper inruilt voor meer veerweg en een dropper. 

Specialized Epic Expert 2020 review

Hebben we nog iets aan te merken? De keus voor de Sram GX-cassette en kettingcombinatie met de XO1-groep voelt onjuist en wat ons betreft had op dit prijsniveau een carbon voorbouw en/of zadelpen niet misstaan. Echter, deze versie van de Specialized Epic Expert 2020 weegt net iets meer dan tien kilo, dus met wat eigen upgrades krijg je ‘m eenvoudig nog lichter. 

De nieuwe Specialized Epic 2020 is dankzij de vernieuwingen klaar voor de toekomst. Een bike die klimt en daalt. En hard. Wel is dit meer en meer een fiets geworden voor de echte wedstrijdrijders en minder voor de weekend-warriors. Maar goed, met de uitgebreide keuze in de Specialized Epic 2020 EVO-lijn wordt ook deze groep niet vergeten. 

Specialized Epic Expert 2020 FACT 11m 
Demper: RockShox-Specialized BRAIN 
Vork: RockShox SID SL BRAIN 
Drivetrain: Sram X01 Eagle 
Remmen: Sram Level TL 
Wielset: Roval Control Carbon i.c.m. DT Swiss 350-naven 
Banden: Fast Trak Gripton 
Stuurpen: Specialized XC 
Stuur: Specialized Alloy Minirise
Handvatten: Specialized Trail Grips 
Zadel: Body Geometry Power Sport (anders dan het zadel op de foto) 
Zadelpen: Specialized Alloy  
Extra: SWAT-tool 
Prijs: € 6499,- 

Meer info? klik hier.


Voor meer mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down.

 van